09.05.2011
Gaming

Red Faction Armageddon co-op: doodsangst en adrenaline

By: Patrick Smeets

BlogGaming

Het is één van mijn favoriete scènes uit Aliens: het eerste conflict, waar de mariners naar beneden zijn gegaan en opeens doorkrijgen dat ze compleet omsingeld zijn door de beesten waar ze staan. Iedereen raakt in paniek, de Aliens beginnen te krijsen en de hel breekt uit. Dat gevoel van chaos kreeg ik afgelopen vrijdag toen ik de vierspeler “Infestation” co-op modus van Red Faction: Armageddon aan het spelen was en dat stemde me zeer positief. Horde mode heeft er een zeer serieuze concurrent bijgekregen, zoveel is zeker.

red-faction-armageddon-co-op-doodsangst-.jpg
red-faction-armageddon-co-op-doodsangst-.jpg

Het concept is in de basis niet veel anders dan die modus: neem vier spelers, zet ze in een arena en laat de vieze beesten maar ronde na ronde komen. De stroom van vijanden blijft maar escaleren, niet zozeer in aantallen maar meer in gevaarlijkheid wat er al snel voor zorgt dat het bittere noodzaak wordt om samen te werken, in plaats van het strijden om wie de meeste vijanden om zeep heeft geholpen in een ronde. Want de aard van de beesten die de spelersgroep aanvalt is zodanig bewegelijk (ze lopen ook op muren en plafonds) en snel dat je constant verrast wordt door een beest dat vlak achter je staat of opeens met drie soortgenoten voor je staat.

En dan is het zaak om elkaar te helpen, want elke speler kan weliswaar binnen een bepaald tijdsbestek opgeraapt worden door medespelers als ze te veel schade hebben opgelopen, aar dat kan slechts twee keer per ronde. We hebben tot en met ronde 8 gespeeld op het evenement (toepasselijk in de grotten van Valkenburg) en dat was al een bloedstollende bedoening, maar bij navraag bleek dat de rondes pas ophielden bij 30. Ik kan me bijna niet voorstellen wat voor waanzin dat is, want niet alleen zijn de vijanden niet voor de poes (denk aan Dead Space meets Crysis en dan zit je in de buurt) maar ook je eigen arsenaal wordt steeds uitgebreider.

Screen shot 2011-05-09 at 00.16.01

Er komen tussen de rondes door altijd momenten waarop je het wapentuig voor de volgende ronde kunt uitkiezen, maar om de zoveel rondes komen er extra wapens bij om uit te kiezen en die maken het er niet minder chatoisch op. Maar het zou Red Faction niet zijn als de omgeving ook niet te vernietigen viel: je kunt wel met de grote hamer rondslaan of allerlei explosieven rondgooien, maar daarmee verpulver je ook de schuilmogelijkheden voor jezelf en je partners, dus dat voegt nog eens een extra element toe aan een cocktail die toch al op springen staat.

Er zijn verschillende vormen van de multiplayer van Armageddon (want een speler vs. speler-modus is er niet en ook het verhaal laat zich niet met twee of meer man spelen) naast het standaard ‘horde’-principe, waaronder eentje die alle licht uitdoet behalve de zaklampen die de spelers op hun geweren hebben (voor nog wat extra spanning) en ééntje waarbij je een basis moet bewaken. Je zou ook nog allerlei upgrades kunnen gebruiken die je in het verhaal hebt vrijgespeeld, maar daar konden we niets van zien op het evenement.

5622059824_063b0d2ecb

Ik ben erg kapot van deze multiplayer-modus omdat hij veel meer de paniek naar boven brengt die voor mij bij zo’n modus hoort. Want ondanks de verschillende goede wapens (vooral de hele gave magnet gun, die met een schot twee verschillende objecten naar elkaar toe brengt, inclusief vijanden en draagmuren) raak je al heel snel het idee kwijt dat je de horde aliens in bedwang hebt.

Als je een idee wilt van de look & feel van de game kun je trouwens de demo downloaden, op het moment alleen van Xbox Live helaas. Die is van een missie uit het verhaal, maar niet alleen kun je zo een idee krijgen van wat je te wachten staat, we kunnen met zijn allen ook nog een extra wapen vrijspelen: Mr Toots. Mr. Toots is bedacht door Freddy Wong, die al meerdere leuke filmpjes heeft gemaakt maar onlangs de gevaarlijke eenhoorn op de wereld heeft gezet. Het is te bizar om uit te leggen, dus kijk ten slot maar naar de trailer:

Share this post