Need for Speed is een raar beestje: de serie is de laatste paar jaar heen en weer geslingerd door EA als een soort van vliegende keep in het race-genre: waar er een modegril of leegte was in de line-up gooide EA er Need for Speed tegenaan, zoals Need for Speed: SHIFT, Undercover, Most Wanted of welke andere Need for Speed er in een jaar uit is gekomen. Maar dit jaar gaat EA heemaal terug naar de roots: Hot Pursuit deelt niet voor niets de naam met de derde game in de serie die alweer uit 1998 stamt.
Maar wat deze terugkeer nog interessanter maakt is de uitvoerende partij: Criterion Games, bekend van -jawel- de Burnout serie. Die moeten er voor zorgen dat de races en achtervolgingen bloedstollend zullen zijn, waar geen twijfel meer over bestaat na een korte speelsessie met producer Matt Webster.
Maar voordat het zover was wilde hij nog een aantal dingen kwijt over het nieuwe systeem dat spelers te allen tijde moet elkaar moet verbinden: Autolog. Dat dient een aantal doelen, allereerst een duidelijke en constante verbinding tussen jezelf als speler en je vrienden. Dat neemt de vorm aan van een soort van RSS/Twitterfeed die maar blijft doorlopen in het hoofdmenu zonder dat je daar last van hebt. Die laat je zien wat er aan de hand is.
Daarnaast is er de ‘recommends’-knop, die ervoor zorgt dat je iets gaat doen met die informatie. Die is zo in elkaar gezet dat hij je laat zien dat een vriend je tijd heeft verbeterd of anderszins verslagen, maar het mooie ervan is dat je met één druk op de knop dat probeert goed te maken. Dus geen menu’s meer om door te spitten, je kunt zo aan de slag: “Kijken, drukken, racen”, zoals Webster het tijdens de presentatie noemt.
Dat is vooral fijn voor mensen die geen tijd meer hebben om constant met hun vrienden tegelijkertijd online te gaan, zo zegt hij. “Ik heb al moeite genoeg om mijn vrienden ééns in de week te zien, laat staan dat ik een vast tijdstip geregeld krijg waarop iedereen altijd online is om tegen elkaar te spelen. Met Autolog zie ik toch altijd wat ze aan het doen waren en kan ik daar direct op reageren, zonder dat we tegelijkertijd online zijn.”
En dan het racen zelf: waar Criterion op de E3 vooral liet zien hoe de pursuit modus werkte waarin je als agent de racer moet vangen wilden ze nu een ‘gewone’ race laten zien. We kregen de kans om met zes man te rijden, waarbij het direct aanvoelde als Burnout, maar dan zonder het super-agressieve in de reling beuken van de tegenstanders. Ik weet dat omdat ik mijn uiterste best heb gedaan en niemand heb kunnen laten crashen. Wat wel nog steeds werkt zijn alle andere manieren die je in die game gebruikte om vooruit te komen: op de verkeerde weghelft rijden, vlak achter iemand rijden (draften) en alle andere vormen van link gedrag.
Net zoals in Burnout verdien je boost die je dan weer kunt gebruiken om nog leider te gaan rijden, etc., etc. Maar ook hier geldt: ga niet te ver, waar ik achter kwam toen ik mijn eerste plaats weggaf omdat ik zonodig vlak langs een gewone weggebruiker wilde scheren en me verkeek op de afstand. Het is nog goedgekozen, maar één ding was wel vanaf de eerste bocht duidelijk: het gevoel van een superbolide die doet wat je ervan verwacht is net zo goed als ‘ie in Burnout was, al zijn de snelheden niet zo waanzinnig in Need for Speed.
Ik ben nooit een fan geweest van de NFS serie, al heb ik een aardige ervaring gehad met SHIFT vorig jaar, maar op het moment dat Criterion de in principe gouden formule van agenten VS straatracers de schwung geeft die zo’n game nodig heeft om het aan te laten voelen als wegmisbruikers op een paar gram pretpoeder, dan ben ik dus van de partij. De game komt 18 november voor de Xboox 360, Playstation 3 en PC uit, dus het goede nieuws is dat we niet meer lang hoeven te wachten!