Xcom: Enemy Unknown heeft heel wat mensen blij gemaakt vorig jaar. Terecht. De update van de serie lag precies in de lijn die strategische turn-based games aan het volgen waren en de uitvoering was (grotendeels) perfect. Naast de iPad-versie van dit jaar heeft ontwikkelaar Firaxis ook nog kans gezien een flinke expansie in elkaar te draaien voor Xcom in de vorm van Enemy Within. Of ja, expansie: het is meer een op zichzelf staande rerelease zoals Capcom die altijd doet: een jaar later, een stuk goedkoper, maar met een hoop extra content. Je krijgt dus de hele game met een stapel nieuwe levels, wat kleine issues die weggepoetst zijn en wat andere cosmetische upgrades, maar daar moet Enemy Within het niet van hebben.
Het zijn namelijk de nieuwe klassen waarmee je kunt spelen die het verschil gaan maken in Enemy Within. Je kunt naast de al bestaande modificaties ook soldaten genetisch aanpassen, waardoor ze hoger kunnen springen, beter kunnen reageren op vijandelijk geweld of zichzelf kunnen helen tijdens gevechten. Maar de nog leukere variant is de Mech-upgrade voor je soldaten. Die maakt ze niet alleen maar gevaarlijker, je soldaat kan dan ook nog eens helemaal van voren af aan een klasse doorlopen met alle nieuwe mogelijkheden van dien. Beter nog: de mech zelf kan ook nog eens apart getraind worden, dus de mogelijkheden zijn legio.
Wat Firaxis dan zo’n slim groepje maakt is dat ze de enige manier om voor al dat nieuwe lekkers te betalen in de levels verwerkt heeft, op een timer. Meld, zoals het materiaal heet dat voor de nieuwe modificaties zorgt, zit namelijk in tanks door de verschillende levels heen, maar is na een bepaald aantal beurten niet meer te pakken. Dat betekent dat je veilige tempo, waarin iedereen structureel op Overwatch staat en alle soldaten stapje voor stapje vooruit gaan, altijd te langzaam zal zijn om het spul te bemachtigen. En dat is een probleem, want zoals dat gaat in Xcom hebben de buitenaardse smeerlappen waar je tegen vecht ook op termijn mech-varianten van hun troepen die ze in de strijd gooien en kun je je het niet permitteren om ze zelf niet te hebben. Een extra stimulans dus om net iets te snel te willen gaan, met alle gevolgen van dien.
Het bestaan van Enemy Within -mits Firaxis de balans niet verfuckt- zal betekenen dat het voor mensen die Enemy Unknown gemist hebben waanzin gaat worden om deze plus-versie niet te gaan halen maar dat het voor oud-spelers ook heel moeilijk zal worden om de nieuwe units, maps (de variatie zou enorm verbeterd moeten zijn) en andere mogelijkheden en wapens niet te gaan bekijken. En als je dan toch aan het spelen bent, dan kun je best nog één leveltje doen. En even die satelliet de lucht in gooien. En de crisis in China oplossen. En de bouw van een nieuw lab starten. Oh, is het al het einde van de maand? Extra geld? Mooi, dan kun je…etc., etc. Dat gaat weer uren kosten dus.