Sony heeft zonder twijfel de grootste stand op heel Gamescom; Duitsland specifiek en Europa in het algemeen zijn zo belangrijk voor de Japanse gigant dat ze zich niet kunnen permitteren om als iets anders dan imposant voor de dag te komen. Ik nam een kijkje op de stands om te kijken hoe het er uitziet voor PSP- en PS3-bezitters.
Allereerst de 3D-cockpit (met stuur, natuurlijk) van Gran Turismo 5, die bewijst dat één van de weinige echte praktische mogelijkheden van 3D in gaming toch is om je een beter dieptebeeld te geven, iets dat juist in een racegame goed van pas komt. Bochten maken gaat toch makkelijker, je kunt beter inschatten of je iemand kunt inhalen, dingen waar Motorstorm: Apocalypse ook voordeel van had. Ook mooi is dat het niet ten koste lijkt te gaan van hoe de game er uit ziet, iets dat ik helaas niet kon zeggen van de demo’s van het (grootste) Nederlands product op de stand.
Inderdaad, Killzone 3. Er waren twee demo’s: een aanval uitvoeren op een soort van boorplatform vol met Helghast en een stuk rondvliegen met de jetpacks dat we al gezien hebben. Het was frappant om te zien hoeveel van het detail Guerrilla in de demo moest opgeven om het 3D-effect te creëren ten opzichte van GT5. Misschien dat dit meer zegt over de leeftijd van de demo dan iets anders en het moet gezegd worden dat het verschil pas echt opvalt als je de normale versie ernaast ziet. Die spelend viel wel op dat het raken van Helghast moeilijker was dan eerder met bril. Toch weer die diepteperceptie dus!
Één extra stoorzender die het genot van 3D gaming kan tegenhouden is wel reflectie, trouwens: bij Gran Turismo 5 zat je als speler (of toeschouwer) meer naar jezelf te kijken dan naar het scherm, maar waar je aan dit fenomeen went (je moet wel, sinds alle makers van schermen eenzijdig besloten hebben dat glans de toekomst is) als je ‘gewoon’ kijkt zit het je ogen veel meer in de weg omdat die ook nog bezig zijn met het proberen te verwerken van de 3D-illusie. Wat dat betreft is de 3DS gek genoeg makkelijker om in het oog te houden dan de 3D-bril methode.
Dan Move: er wordt veel gepraat over de precisie van Sony’s bewegingscontroller en de extra mogelijkheden die dat biedt. Van wat ik nu heb kunnen testen, met TV Superstars, SOCOM, Heavy Rain Move en EyePet Move ben ik er tweeslachtig over: ja, het werkt, maar niet zo denderend beter dan een Wii Motion Plus. Je loopt ook tegen dezelfde problemen aan: “the camera cannot see the Move controller” is de meest geziene boodschap op het scherm tijdens het spelen van de games, waarbij er eigenlijk (oh ironie) alleen bij de lightgun-spellen zoals Time Crisis geen problemen zijn opgetreden. De controller werkt trouwens wel prima voor EyePet Move en Playlogic verdient een –posthume– pluim voor het maken daarvan.
De demo waar de eerste trailer van inFamous 2 uit opgetrokken is was ook speelbaar, maar die is helaas verdomde kort. Je racet achter de limousine aan, slaat een aantal vijanden met je nieuwe elektrische pijp (van de loden variant, voor het verwarrend wordt) en dan is het eigenlijk direct voorbij. Je krijgt geen kans om even door de stad heen te sjeezen, dus veel meer kan ik er nog niet van zeggen, behalve dat het in alle opzichten erg lijkt op het eerste deel. Het voelt nog meer aan dan een bonuspack dan een serieus tweede deel zo. Dit was trouwens wel al de demo met de “nieuwe” oude Cole waar de fans om gezeurd hebben.
God of War: Ghost of Sparta had dat helemaal niet, dit gaat een hele mooie titel worden voor diegenen die de PSP nog niet opgegeven hebben. En dan bedoel ik letterlijk mooi: de graphics zijn waanzinnig goed en komen op het scherm van de PSP nog beter tot hun recht dan op de screenshots die je op je computerscherm ziet. Speeltechnisch zit het helemaal in de lijn van de andere PSP God of War game, maar dat is ook geen minpunt, zullen we maar zeggen. Verder was Dead Nation ook weer terug op de stand te spelen en bewees voor mij nogmaals dat het een goed idee is om Geometry Wars te kruisen met Left 4 Dead. Not long now!