Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.
Indie games zijn vaak goed, maar die games die in ons collectieve geheugen staan zijn die enkelingen die de grote massa hebben weten te bereieken. Steam wil daar verandering in brengen, dat deden ze al door indie games te accepteren, maar nu breiden ze het uit naar de community, het resultaat: Steam Greenlight. Hoe het werkt is vrij simpel, iedereen die een game heeft gemaakt kan deze op Steam Greenlight plaatsen, de vereisten zijn laag: Vier screenshots, één video en de game moet minimaal op Windows werken. Nadat een developer zijn game heeft geplaatst binnen een of meerdere categoriën kunnen mensen stemmen, een ‘Ja, dit zou ik kopen’ – vanwege het duimpje ook wel ‘Like’ te noemen – en een ‘Nee dit zou ik niet kopen’ knop. Wanneer genoeg mensen de game zouden kopen wordt ‘ie geaccepteerd.
Nieuwe games
Steam Greenlight gaat ons dus vele nieuwe games brengen, om een paar mooie te noemen: Towns, Receiver en mijn persoonlijke favoriet Rot Gut. Een groot aantal games vallen binnen het free to play genre, wat ook wel logisch is, ze willen gewoon spelers vangen en dat gaat nu eenmaal beter op Steam dan op je eigen website. Daarnaast zie ik ook veel nieuwe perspectieven, pixel-art games komen terug, iets wat ik niet hard genoeg kan toejuichen!
Ook erg populair -in ieder geval onder ontwikkelaars- zijn de space games, ruimte schepen, astronauten op Mars, supernova’s, het zit er allemaal bij. Jammer genoeg zijn er ook minder originele ideeën, zo zijn er -veelal op Minecraft gebaseerde- bouw games te over. Er zijn gelukkig wel heel wat uitzonderingen, het bovengenoemde Towns is er een van.
Discriminatie
Allereerst de vraag: Kan dat? Ja dat kan. Aangezien iedereen zijn game kan plaatsen zitten er ook veel creaties bij van trotse 14 jarige, pas beginnende ontwikkelaars tussen. En ja, die komen er over het algemeen niet makkelijk doorheen. Zeker niet wanneer de leeftijd van de ontwikkelaar bekend wordt. Iets wat toch wel tegen het schandelijke aan zit. Deze games staan binnen het free to play genre, dus je verliest er niets aan. Daarnaast ben je niet verplicht te kopen waar je op stemt. Helaas is het iets wat ik al vaker heb gezien, onder andere bij Vlambeer, zij deden mee aan een hyper-gamejam, een game maken rond een thema binnen 2 uur. 2 uur! En de reacties waren ronduit idioot. Wat ik dus hoop is dat dit op Steam Greenlight enigszins geminimaliseerd wordt door mensen zoals mij die deze games een duwtje in de rug geven met een ‘like’. Gewoon, omdat het kan.
Verder lezen over Community
Marketing14.03.2024
Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal
Online22.01.2024
Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?
DC Business28.06.2023
Ook digitale voetbalcommunity FC Urban ontvangt Fit for the Future-certificaat
DC Business14.09.2021
Harper’s Bazaar Business Club voor vrouwen gelanceerd
Technology13.08.2021
Reddit denkt dat het 10 miljard dollar waard is
Lifestyle08.07.2019
De voors en tegens van een Tiny House
Social Media09.02.2018
Facebook doet een nieuwe investering in communityleiders
En komt met nieuwe tools voor groepsbeheerdersOnline02.03.2017
Deze website laat lezers eerst test maken voordat ze commentaar mogen geven
Verder lezen over Indie Games
Gaming02.04.2024
6 Nintendo Switch-games waar we dit jaar naar uitkijken
Gaming24.04.2023
10 bijzondere games uit 2023 die je zeker moet spelen
En nu beschikbaar zijnGaming06.07.2019
Waarom indiegame My Friend Pedro zo populair is
Gaming19.02.2014
Wat speelden de GameCowboys op Casual Connect?
Gaming10.01.2014
‘Top 5 indiegames in 2014’ – laat me niet lachen!
Gaming25.07.2013
Microsoft: Indie developers mogen zelf publiceren
Gaming24.07.2013
Microsoft ‘komt met nieuwe strategie’ voor klagende Indie developers
Gaming02.10.2012