Moeten we de Diablo III update als een excuus aan de hardcore Diablo fans zien? Sorry dat we fout zaten met het Auction House? Ja, we hadden voor betere loot moeten zorgen? Nee, natuurlijk willen jullie de statistieken van je karakter kunnen aanpassen? Vergeef ons voor een gebrek aan een goede endgame? Het lijkt er bijna op; het duurde een half uur voordat de patch was geïnstalleerd.
Het zou teveel van het goede zijn om Diablo III met update 2.0.1 als een compleet nieuwe game te zien, maar het komt erg dicht in de buurt. Een aantal belangrijke delen van de gameplay zijn compleet op de schop gegaan. Aan iedere skill in het spel heeft Blizzard iets gesleuteld. Kijk alleen al naar deze lijst; het verdraaide ding is langer dan de Lords of The Rings triologie.
Vandaag zeggen we bijvoorbeeld vaarwel tegen het Auction House. Opvolger ‘Loot 2.0’ moet de webwinkel doen vergeten. Wat heet. Voor het outfit van mijn Level 60 Demon Hunter moest ik in 2012 wekenlang spelen. Nu heeft ze binnen een half uur een compleet nieuwe garderobe. Dat kreeg ik overigens geen tweede keer voor elkaar, maar regelmatig leverde een gedode demoon weer iets anders moois op.
Blizzard wilde dat spelers met Loot 2.0 meer zeldzame en legendarische items zouden vinden. Missie geslaagd; je struikelt over ‘gouden’ wapens en bepantsering en vindt met regelmaat de bruine gloed van een legendary. De item statistieken kregen ook een spuit testosteron – en dat bevordert soms ook de skills van je karakter. Je hebt haast geen juwelen meer nodig om je uitrusting op te krikken.
Ook het Paragon systeem moest er aan geloven. Oorspronkelijk was het bedoelt als goedmaker voor degenen die niet het Auction House wilden gebruiken om het immens moeilijke Inferno te slechten. Level 60 spelers konden doorlevellen en kregen met ieder behaald niveau méér kans op zeldzame items. In de praktijk werkte het echter voor geen meter. Levellen duurde te lang en de duivels scheurden je intussen nog steeds aan stukken.
Investeren
Blizzard besloot daarom uiteindelijk het systeem uit te breiden. Met het nieuwe Paragon systeem kun je de statistieken van je karakters aanpassen. In vier categorieën (Core, Defense, Offense, Utility) zet je de verdiende punten in zaken als ‘area damage’, ‘life regeneration’ of ‘armor’. Wil je met de DM oneindig Rapid Fire inhouden? Investeer eens flink in ‘resource cost reduction’.
Liefhebbers van Diablo II krijgen hiermee hun gelijk. Naast het gebrek aan skilltree en altijd online spelen baalden ze van het feit dat ze niet zelf konden bepalen hoe hun Barbarian mocht meppen. Blizzard komt hen met het nieuwe Paragon systeem tegemoet. En het werkt heerlijk. De “Gattling” van mijn DM houdt niet op en ze heelt sneller dan Wolverine.
Dat laatste zal ze hard nodig hebben. Blizzard schrapte de oude moeilijkheidsgraden. Geen Inferno meer, maar nu krijgen we (naast normal, hard, expert en master) zes niveaus van Torment. Het doet denken aan de NG+ niveaus van Dark Souls, die ook oneindig doorgaan. Ze zijn in ieder geval keihard. Zelfs in mijn nieuwe outfit moest ik voor zelfs de normale karakters rennen voor mijn leven.
Je hoeft het gelukkig niet alleen te doen. Met het ‘oude’ Diablo III kon je vrienden en vreemden op je servers uitnodigen, nu kunnen jullie je ook organiseren. Blizzard herintroduceert namelijk het clan systeem – opnieuw een knieval naar fans van het vorige deel. Clanleden kunnen gezamenlijk tegen de satanistische hordes knokken en eveneens onderling overtollige items ruilen.
Het zijn de belangrijkste veranderingen, maar lang niet de enige. Diablo zit tjokvol met nieuwe power-ups, statistieken voor je uitrusting, crafting items en conversaties van NPC’s. Elite en Champion vijanden krijgen vijf aanvallen erbij, er is een event waarin je 100 vijanden moet afmaken voor extra loot en een aantal eindbazen zijn aangepast.
De vraag blijft: is het genoeg voor de spelers die er al 300 uur in hebben gestoken? Kort antwoord: nog niet. De nieuwe gameplay maakt Diablo III zeker interessanter – en beter dan het origineel – maar je speelt nog steeds dezelfde missies in dezelfde omgevingen met dezelfde tegenstanders. Zelfs het Paragon systeem en Loot 2.0 kunnen daar weinig aan veranderen.
Gelukkig komt aan het eind van deze maand de nieuwe uitbreiding voor Diablo III uit: Reaper of Souls. We krijgen we een nieuwe hoofdstuk en een extra karakter (de Crusader, waar we vorig jaar al over schreven) en een nieuw speeloptie genaamd Adventure Mode. Zal de nieuwe content ons weer warmer voor Diablo maken? Binnenkort vertellen we je meer.