Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Helaas is kanker is al jaren één van de meest gebruikte scheldwoorden in
Nederland. Met name online lijkt schelden sociaal geaccepteerd te zijn. Maar daar moet maar eens een eind aan komen. Daarom lanceert
KWF samen met YouTubers Koen Weijland, Reginio ‘Rarko’ Resida en Bas ‘vvbasvv’ van Velzen de actie
#tegenKK.
De YouTubers merken dagelijks op hun streams dat schelden met kanker veelvuldig voorkomt, terwijl dit onnodig kwetsend is. Met de actie willen de initiatiefnemers een beweging starten tegen het schelden met kanker; scheld niet (meer) met kanker, zeg er iets van of sla terug met een ‘Tikkie’.
Verbaal geweld
“Eén op de drie Nederlanders krijgt de diagnose kanker en dat betekent dat we er allemaal mee te maken krijgen. Het gebruik van kanker als scheldwoord moet daarom stoppen”, aldus Johan van de Gronden, directeur van KWF Kankerbestrijding.
Mede-initiatiefnemer en YouTuber Koen Weijland: “Woorden kunnen net als een klap in je gezicht serieus pijn doen. Kanker is zo’n woord dat pijn doet, zeker als je ziek bent of bent geweest of in je omgeving met de ziekte te maken hebt gehad. Tijdens mijn streams, op social media en op straat wordt er ontzettend vaak met kanker gescholden. Dat irriteert me en raakt mij persoonlijk doordat ik de ziekte nu in mijn gezin van heel dichtbij mee maak. Mensen hebben niet door wat de impact is van schelden met kanker.”
#tegenKK
Om te wijzen op de pijn die verbaal geweld teweegbrengt, gaan we terugslaan. Dit kan je zelf doen door niet (meer) te schelden met kanker en er iets van te zeggen. Daarnaast kan iemand die met de afkorting KK een verbale klap uitdeelt, voortaan ook een ‘Tikkie’ terug verwachten. Een digitaal tikkie in de vorm van een betaalverzoek. Met #tegenKK zetten we zo iets slechts, schelden met kanker, om in iets goeds, namelijk geld voor kankeronderzoek.
Op www.tegenkk.nl vind je alle mogelijkheden om online een Tikkie Terug te geven.
[Fotocredits © StockMasters – Adobe Stock]
Verder lezen over KWF
Nieuws24.03.2022
Collectebus wordt QR-code
KWF stuurt de analoge collectebus met pensioenMobile10.08.2020
Veilig genieten van de zon met KWF Zonadvies
Automotive02.07.2018
Een lichtgevende Abarth ‘Scorpion Skin’ voor het KWF
Online14.11.2014
Bankje uit The Fault in our Stars middelpunt in ‘Fight Cancer’ actie
Online12.11.2013
KWF presenteert internationaal Dream Team
Social Media19.11.2012
Don Diablo en Jan Kooijman op Facebook in actie voor KWF
Online22.04.2011
‘Thank life for’… Het publiek componeert mee
Mobile17.08.2008
Laatste 10 kaarten voor MoMo geveild – opbrengst naar KWF
Verder lezen over YouTube
Video13.11.2024
YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen
Online06.11.2024
Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts
Video18.10.2024
YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Video04.10.2024
Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts
Video20.09.2024
Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder
Social Media19.09.2024
YouTube wordt met Communities nu echt een social medium
Artificial Intelligence06.09.2024