02.02.2022
Online

​YouTube verandert zijn uiterlijk én gaat NFT’s ondersteunen

By: Laura Jenny

BlogOnline

Er komen flinke veranderingen naar YouTube. Ten eerste gaat het er qua uiterlijk net even anders uitzien en ten tweede wil het NFT’s gaan ondersteunen. De nieuwe look van het videoplatform is niet heel rigoureus anders, maar het lijkt wel een verbetering te zijn.

Een ander uiterlijk voor YouTube

YouTube verandert alleen het uiterlijk van de app, dus in de browser blijft het nog even wat het was. Het wil de knoppen wat beter beschikbaar maken zodat het makkelijker is om een video te liken of disliken. Op dit moment moet je nog naar boven swipen als je een foto wilde liken of een video wilde delen, maar nu komen ze veel prominenter in beeld te staan. Dat geldt ook voor ‘meer video’s’-sectie, waar deze functies eerder onder verborgen waren. Hierdoor heb je voor video’s net zoals de video die je dan kijkt een knopje om ze te bekijken.

Kijk je een video in portretmodus, dan zal je weinig merken van de vernieuwingen, want ze komen pas echt tot uiting wanneer je een video in fullscreen kijkt. The Verge laat zien wat je ervan kan verwachten:

youtube
youtube

Onder de streep

Zoals je ziet gebeurt alles nog steeds onder de afspeelstreep, maar dan wat meer bij elkaar gezet en duidelijker. Je hoeft bovendien alleen maar op de reactieknop te drukken om snel de reacties te zien als je de video horizontaal bekijkt. Je hoeft dus niet meer in verticale modus te zijn om dat te kunnen zien. Misschien heb je de optie al, want hij verschijnt sinds maandag op steeds meer iOS- en Android-toestellen.

YouTube en NFT’s

Dan de NFT’s, want het kon haast niet anders dan dat ook YouTube in deze trend springt. Nadat de populaire YouTube-video Charlie Bit My Finger voor tonnen aan euro’s werd verkocht, wil het graag ondersteuning toevoegen voor de non-fungible tokens. Dit komt niet nu al naar het platform, maar later dit jaar. Het is de bedoeling dat je zo kunt bewijzen dat jij de eigenaar bent van een gekochte video.

YouTube hoopt hiermee de band tussen een kijker en een videomaker te verbeteren. Het kan financieel ook erg interessant zijn voor contentmakers: je kunt dan immers andere verdienmodellen voeren dan alleen maar de standaard advertentiepartnerschappen die YouTube te bieden heeft. YouTube moet de optie nog wat meer vorm geven, maar ook dit is weer een nieuw stapje naar de Web3-wereld die eraan zit te komen.

Share this post