Online05.12.2017

YouTube gaat nóg strikter worden met advertenties en content


Als dat maar goed gaat

Susan Wojcicki, de CEO van YouTube, deelde een blogpost waarin duidelijk werd wat het videoplatform van plan is om de schijnbaar steeds groter groeiende groep ongepaste video’s te weren. Daarin zegt ze dat de groep mensen die video’s checkt op ongepaste content zal gaan groeien naar meer dan 10.000 mensen, maar ook dat de machine learning algoritmes die tot nu toe gebruikt zijn om extremistische content te af te vlaggen ingezet gaan worden op dingen als de ongepaste kindervideo’s die recent nog voor ophef zorgden.

Vooral van dat laatste verwacht Wojcicki veel. De algoritmes helpen volgens haar de menselijke reviewers om meer dan vijf keer zo veel video’s te kunnen verwijderen dan ze zonder hulp hadden kunnen doen. Sterker nog: extremistische content wordt nu voor 98 procent automatisch verwijderd, waarvan de helft binnen twee uur nadat het op YouTube is gekomen. Volgens Google heeft het systeem al het equivalent van 180.000 personen die veertig uur per week werken gecheckt sinds het in juni is ingezet.

Advertenties

YouTube realiseert zich ook dat het de weglopende adverteerders en altijd harder klagende content creators tegemoet moet gaan komen. De adverteerders hebben natuurlijk voorrang, want die brengen geld, dus zal de ook aangekaarte nieuwe manier van het benaderen van advertenties op YouTube vooral strikter worden.

Wat de criteria precies gaan zijn zegt Wojcicki niet, maar wel dat ze strikter gaan worden dan ze nu zijn. Daar hoort wel ook bij dat er meer handmatig wordt gekeken naar kanalen, mede door een vergroot team aan advertentie-reviewers. Zoals zij het zelf zegt zou dat ‘goedgekeurde’ creators meer stabiliteit moeten gaan geven rondom hun inkomsten.

Subtop

Dat klinkt prima, maar het is vooral ook belangrijk dat YouTube niet alleen maar de absolute toplaag van de videomakers op deze manier gaat benaderen. Het zijn juist de videomakers die net onder die laag vallen die het grootste probleem hebben als hun toch al relatief lage inkomen ineens helemaal wegvalt. Met de hardhandige manier waarop de algoritmes de laatste tijd content hebben afgevlagd als ‘niet reclamevriendelijk’ is dat wel al veel gebeurd.

Als YouTube die balans kan vinden zou het een periode van rust kunnen betekenen voor iedereen die zijn geld verdient en uitgeeft aan de videodienst, waarbij we natuurlijk ook niet moeten vergeten dat het originele doel vooral ook is om te zorgen dat je zonder vage ellende te zien een paar video’s kunt opzoeken op het platform. Ik geef het je te doen, met zo veel content, maar als YouTube de tv van de wereld wil zijn, moeten ze ook zorgen dat de rotzooi er af blijft. Hopelijk gaan ze niet weer met de botte bijl zwaaien om de adverteerders tevreden te stellen, want dan zouden er binnenkort best een hoop creators minder kunnen zijn.

[Afbeeldingen © nd3000 – Adobe Stock]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Online Video

Je kunt binnenkort makkelijker geld verdienen op Spotify

Spotify gaat creators betalen voor de videocontent die ze maken. Spotify richt hiermee zijn pijlen op videoplatforms als YouTube en TikTok.

Video15.11.2024

Je kunt binnenkort makkelijker geld verdienen op Spotify

TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden

Iedereen trapt er wel eens in, een TikTok-video met een lange build-up, die vervolgens nooit eindigt. Ja, er zou een 2e deel zijn: niet dus.

Video01.11.2024

TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

Weet je het Lite-abonnement van YouTube nog? Hiermee kon je tot vorig jaar voor maar 6,99 euro YouTube kijken zonder reclames.

Video18.10.2024

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

Adobe introduceert generatieve AI-video’s op basis van foto’s

Als AI stop motion-video kan maken en het er ook echt goed en echt uit kan laten zien, want dat is juist bij dit type animatie essentieel, dan kan dat betekenen dat deze toffe films veel sneller kunnen worden gemaakt.

Artificial Intelligence16.10.2024

Adobe introduceert generatieve AI-video’s op basis van foto’s

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Zoom krijgt veel meer integraties met AI

Zeker Zoom Workplace is een wereld van verschil en lijkt door allerlei integraties steeds meer op Google’s en Microsofts samenwerksuites.

Online09.10.2024

Zoom krijgt veel meer integraties met AI

Meta gaat de strijd aan met Sora met AI-videomaker Movie Gen

Meta heeft een nieuwe tool onthuld die direct de strijd aan lijkt te gaan met Sora van OpenAI. Het gaat om Movie Gen.

Artificial Intelligence04.10.2024

Meta gaat de strijd aan met Sora met AI-videomaker Movie Gen

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

YouTube is veel bezig met Shorts: recent heeft het bijvoorbeeld een picture-in-picture-modus toegevoegd en nu wordt het dus mogelijk om niet meer shorts van maar 60 seconden te maken: maar juist van drie minuten.

Video04.10.2024

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

Verder lezen over YouTube

YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen

Wat als je een vette remix wil maken voor in je YouTube Shorts? Dat kan straks met AI. Al moet je er wel wat voor doen.

Video13.11.2024

YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen

Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts

Misschien is het je weleens opgevallen? Tips, trucs en tutorials over hoe je jouw computer beter kunt beschermen tegen de gevaren van het internet. Met name Youtube grossiert in video's van computer-influencers die jou wel even fijntjes uit de doeken doen hoe je jouw computer beter kunt beschermen tegen malware of hackers.

Online06.11.2024

Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

Weet je het Lite-abonnement van YouTube nog? Hiermee kon je tot vorig jaar voor maar 6,99 euro YouTube kijken zonder reclames.

Video18.10.2024

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

YouTube is veel bezig met Shorts: recent heeft het bijvoorbeeld een picture-in-picture-modus toegevoegd en nu wordt het dus mogelijk om niet meer shorts van maar 60 seconden te maken: maar juist van drie minuten.

Video04.10.2024

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube Premium wordt zowel voor solo-gebruikers als Family-afnemers duurder. Het geldt bovendien niet alleen voor YouTube Premium.

Video20.09.2024

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

YouTube wil meer de social media-kant op. Het introduceert Communities, een soort Facebook-groepen voor kanalen.

Social Media19.09.2024

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

Al een nummer van fake-Drake gehoord? Reden voor het platform om nieuwe tools te introduceren om deepfakes te herkennen en tegen te werken.

Artificial Intelligence06.09.2024

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan