Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
De komende jaren groeit de online verkoop van non-foodproducten substantieel. Naar verwachting groeit het aandeel in de Nederlandse non-food retail van 25 procent naar 35 procent in 2015. Maar wie gaat daar van profiteren? Welke online aanbieder trekt de markt naar zich toe? Volgens het economisch bureau van ING wordt deze markt straks in 2025 gedomineerd door een à twee platformen. Denk hierbij aan Amazon, Alibaba of misschien wel Bol.com.
Wie krijgt het vertrouwen van de consument?
Er zijn momenteel tal van partijen actief op de Nederlandse markt. Dit in tegenstelling tot andere landen Alibaba domineert bijvoorbeeld de Chinese markt, terwijl Amazon een groot aandeel heeft in de Verenigde Staten en de grotere Europese markten. Uit het meest recente onderzoek van het economische bureau van ING blijkt dat wij als consumenten steeds meer bereid zijn om ons te binden aan een online aanbieder met een breed assortiment. Dus het gaat minder om de prijs en het goedkoopste aanbod. Dit is interessant!
Hierbij komen namelijk de waardes als vertrouwen, loyaliteit en aandacht om de hoek kijken. En heel eerlijk hier wordt momenteel maar zeer beperkt aandacht aan gegeven. Ja, de e-commerce partijen hebben veel consumenten data van ons in de afgelopen jaar verzameld. Data die de e-commerce partijen inzetten om hun conversiemodellen, assortiments-analyses en hun profile modellen te optimaliseren.
Waar een bol.com ooit begon webshop zijn ze nu een soort van online marktplaats met vele kleinere aanbieders waar ze op basis van data exact het aanbod van de retailers kunnen koppelen aan de vraag van de kritische consument. De kleine aanbieders proberen te overleven en sluiten zich “noodgedwongen” aan bij dergelijke online marktplaatsen. Dit kan echter ten koste gaan van hun onderscheidende vermogen aangezien een dergelijk online marktplaats alles volledig transparant maakt. Ze worden hierdoor een soort van speelbal en creëren een ongekende afhankelijkheidspositie.
Natuurlijk is het mogelijk dat wij als consument hierdoor een betere prijs betalen. De vraag is alleen in hoeverre deze online marktplaatsen in staat zijn om hun klanten daadwerkelijk te leren kennen. Kennis van je klant is toch een basis criteria voor een relatie. Pas wanneer we een relatie hebben kan er een vorm van vertrouwen ontstaan. Dit is toch de basis van klantenbinding?
Welke online aanbieder met een breed assortiment zal er in slagen om het vertrouwen van de consument te gaan winnen en een soort van afhankelijkheidspositie te creëren? Dit wordt de winnaar! Wie heeft er een relatie en wie kan het beste voldoen aan de one stop shopping behoefte. Het wordt spannend. De markt groeit hard en de intreders liggen op de loer en gaan hoe dan ook toeslaan. De vraag is echter wanneer.
Verder lezen over Online Shop
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024