Online23.01.2019

Wordt het Alibaba, Amazon of Bol.com


strijd om het vertrouwen gaat losbarsten!

De komende jaren groeit de online verkoop van non-foodproducten substantieel. Naar verwachting groeit het aandeel in de Nederlandse non-food retail van 25 procent naar 35 procent in 2015. Maar wie gaat daar van profiteren? Welke online aanbieder trekt de markt naar zich toe? Volgens het economisch bureau van ING wordt deze markt straks in 2025 gedomineerd door een à twee platformen. Denk hierbij aan Amazon, Alibaba of misschien wel Bol.com.

online_nonfood_Amazon
online_nonfood_Amazon

Wie krijgt het vertrouwen van de consument?

Er zijn momenteel tal van partijen actief op de Nederlandse markt. Dit in tegenstelling tot andere landen Alibaba domineert bijvoorbeeld de Chinese markt, terwijl Amazon een groot aandeel heeft in de Verenigde Staten en de grotere Europese markten. Uit het meest recente onderzoek van het economische bureau van ING blijkt dat wij als consumenten steeds meer bereid zijn om ons te binden aan een online aanbieder met een breed assortiment. Dus het gaat minder om de prijs en het goedkoopste aanbod. Dit is interessant!

Hierbij komen namelijk de waardes als vertrouwen, loyaliteit en aandacht om de hoek kijken. En heel eerlijk hier wordt momenteel maar zeer beperkt aandacht aan gegeven. Ja, de e-commerce partijen hebben veel consumenten data van ons in de afgelopen jaar verzameld. Data die de e-commerce partijen inzetten om hun conversiemodellen, assortiments-analyses en hun profile modellen te optimaliseren.

Waar een bol.com ooit begon webshop zijn ze nu een soort van online marktplaats met vele kleinere aanbieders waar ze op basis van data exact het aanbod van de retailers kunnen koppelen aan de vraag van de kritische consument. De kleine aanbieders proberen te overleven en sluiten zich “noodgedwongen” aan bij dergelijke online marktplaatsen. Dit kan echter ten koste gaan van hun onderscheidende vermogen aangezien een dergelijk online marktplaats alles volledig transparant maakt. Ze worden hierdoor een soort van speelbal en creëren een ongekende afhankelijkheidspositie.

Natuurlijk is het mogelijk dat wij als consument hierdoor een betere prijs betalen. De vraag is alleen in hoeverre deze online marktplaatsen in staat zijn om hun klanten daadwerkelijk te leren kennen. Kennis van je klant is toch een basis criteria voor een relatie. Pas wanneer we een relatie hebben kan er een vorm van vertrouwen ontstaan. Dit is toch de basis van klantenbinding?

Welke online aanbieder met een breed assortiment zal er in slagen om het vertrouwen van de consument te gaan winnen en een soort van afhankelijkheidspositie te creëren? Dit wordt de winnaar! Wie heeft er een relatie en wie kan het beste voldoen aan de one stop shopping behoefte. Het wordt spannend. De markt groeit hard en de intreders liggen op de loer en gaan hoe dan ook toeslaan. De vraag is echter wanneer.

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

Verder lezen over Online Shop

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Het is steeds moeilijker om iets handgemaakts te vinden op Etsy. Nu zelfs helemaal: Etsy verwijdert namelijk het label handgemaakt.

Online13.07.2024

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online uitgegeven, een groei van 3% t.o.v. Q1 2023. Het aantal online aankopen nam iets af (-3%) naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops; zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen

Online01.07.2024

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
Amazon Prime Day vindt plaats op 16 en 17 juli

Als je van plan bent om in de komende dagen een nieuwe gadget aan te schaffen, dan kun je misschien dus beter even wachten tot de Prime Days plaatsvinden: 16 en 17 juli 2024.

Online25.06.2024

Amazon Prime Day vindt plaats op 16 en 17 juli

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Temu is een populaire app, maar de winkel blijft maar onder vuur liggen door security-experts.

Gadgets06.06.2024

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Besteed je metaalbewerking online uit

Heb je voor je bedrijf een specifiek onderdeel nodig, maar heb je zelf niet de mogelijkheid om het te maken? Dan zul je op zoek moeten naar een andere oplossing. Gelukkig is er in deze tijd, waarin techniek en online bestellen steeds gemakkelijker wordt, een andere oplossing voorhanden.

DC Business29.05.2024

Besteed je metaalbewerking online uit

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Shein, het bekende Chinese online warenhuis, moet zich aan de strenge regels van de EU gaan houden en dat betekent: oppassen met nepperij.

Online26.04.2024

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels