Online23.01.2019

Wordt het Alibaba, Amazon of Bol.com


strijd om het vertrouwen gaat losbarsten!

De komende jaren groeit de online verkoop van non-foodproducten substantieel. Naar verwachting groeit het aandeel in de Nederlandse non-food retail van 25 procent naar 35 procent in 2015. Maar wie gaat daar van profiteren? Welke online aanbieder trekt de markt naar zich toe? Volgens het economisch bureau van ING wordt deze markt straks in 2025 gedomineerd door een à twee platformen. Denk hierbij aan Amazon, Alibaba of misschien wel Bol.com.

online_nonfood_Amazon
online_nonfood_Amazon

Wie krijgt het vertrouwen van de consument?

Er zijn momenteel tal van partijen actief op de Nederlandse markt. Dit in tegenstelling tot andere landen Alibaba domineert bijvoorbeeld de Chinese markt, terwijl Amazon een groot aandeel heeft in de Verenigde Staten en de grotere Europese markten. Uit het meest recente onderzoek van het economische bureau van ING blijkt dat wij als consumenten steeds meer bereid zijn om ons te binden aan een online aanbieder met een breed assortiment. Dus het gaat minder om de prijs en het goedkoopste aanbod. Dit is interessant!

Hierbij komen namelijk de waardes als vertrouwen, loyaliteit en aandacht om de hoek kijken. En heel eerlijk hier wordt momenteel maar zeer beperkt aandacht aan gegeven. Ja, de e-commerce partijen hebben veel consumenten data van ons in de afgelopen jaar verzameld. Data die de e-commerce partijen inzetten om hun conversiemodellen, assortiments-analyses en hun profile modellen te optimaliseren.

Waar een bol.com ooit begon webshop zijn ze nu een soort van online marktplaats met vele kleinere aanbieders waar ze op basis van data exact het aanbod van de retailers kunnen koppelen aan de vraag van de kritische consument. De kleine aanbieders proberen te overleven en sluiten zich “noodgedwongen” aan bij dergelijke online marktplaatsen. Dit kan echter ten koste gaan van hun onderscheidende vermogen aangezien een dergelijk online marktplaats alles volledig transparant maakt. Ze worden hierdoor een soort van speelbal en creëren een ongekende afhankelijkheidspositie.

Natuurlijk is het mogelijk dat wij als consument hierdoor een betere prijs betalen. De vraag is alleen in hoeverre deze online marktplaatsen in staat zijn om hun klanten daadwerkelijk te leren kennen. Kennis van je klant is toch een basis criteria voor een relatie. Pas wanneer we een relatie hebben kan er een vorm van vertrouwen ontstaan. Dit is toch de basis van klantenbinding?

Welke online aanbieder met een breed assortiment zal er in slagen om het vertrouwen van de consument te gaan winnen en een soort van afhankelijkheidspositie te creëren? Dit wordt de winnaar! Wie heeft er een relatie en wie kan het beste voldoen aan de one stop shopping behoefte. Het wordt spannend. De markt groeit hard en de intreders liggen op de loer en gaan hoe dan ook toeslaan. De vraag is echter wanneer.

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

...

Verder lezen over Online Shop

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

Nu komt er al veel uit China wat je op Amazon ziet, maar hierbij gaat het echt om spotgoedkope dingen zoals je die ook kent van Temu en Shein.

Online14.11.2024

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat