Online23.01.2019

Wordt het Alibaba, Amazon of Bol.com


strijd om het vertrouwen gaat losbarsten!

De komende jaren groeit de online verkoop van non-foodproducten substantieel. Naar verwachting groeit het aandeel in de Nederlandse non-food retail van 25 procent naar 35 procent in 2015. Maar wie gaat daar van profiteren? Welke online aanbieder trekt de markt naar zich toe? Volgens het economisch bureau van ING wordt deze markt straks in 2025 gedomineerd door een à twee platformen. Denk hierbij aan Amazon, Alibaba of misschien wel Bol.com.

online_nonfood_Amazon
online_nonfood_Amazon

Wie krijgt het vertrouwen van de consument?

Er zijn momenteel tal van partijen actief op de Nederlandse markt. Dit in tegenstelling tot andere landen Alibaba domineert bijvoorbeeld de Chinese markt, terwijl Amazon een groot aandeel heeft in de Verenigde Staten en de grotere Europese markten. Uit het meest recente onderzoek van het economische bureau van ING blijkt dat wij als consumenten steeds meer bereid zijn om ons te binden aan een online aanbieder met een breed assortiment. Dus het gaat minder om de prijs en het goedkoopste aanbod. Dit is interessant!

Hierbij komen namelijk de waardes als vertrouwen, loyaliteit en aandacht om de hoek kijken. En heel eerlijk hier wordt momenteel maar zeer beperkt aandacht aan gegeven. Ja, de e-commerce partijen hebben veel consumenten data van ons in de afgelopen jaar verzameld. Data die de e-commerce partijen inzetten om hun conversiemodellen, assortiments-analyses en hun profile modellen te optimaliseren.

Waar een bol.com ooit begon webshop zijn ze nu een soort van online marktplaats met vele kleinere aanbieders waar ze op basis van data exact het aanbod van de retailers kunnen koppelen aan de vraag van de kritische consument. De kleine aanbieders proberen te overleven en sluiten zich “noodgedwongen” aan bij dergelijke online marktplaatsen. Dit kan echter ten koste gaan van hun onderscheidende vermogen aangezien een dergelijk online marktplaats alles volledig transparant maakt. Ze worden hierdoor een soort van speelbal en creëren een ongekende afhankelijkheidspositie.

Natuurlijk is het mogelijk dat wij als consument hierdoor een betere prijs betalen. De vraag is alleen in hoeverre deze online marktplaatsen in staat zijn om hun klanten daadwerkelijk te leren kennen. Kennis van je klant is toch een basis criteria voor een relatie. Pas wanneer we een relatie hebben kan er een vorm van vertrouwen ontstaan. Dit is toch de basis van klantenbinding?

Welke online aanbieder met een breed assortiment zal er in slagen om het vertrouwen van de consument te gaan winnen en een soort van afhankelijkheidspositie te creëren? Dit wordt de winnaar! Wie heeft er een relatie en wie kan het beste voldoen aan de one stop shopping behoefte. Het wordt spannend. De markt groeit hard en de intreders liggen op de loer en gaan hoe dan ook toeslaan. De vraag is echter wanneer.

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

dc business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen