WhatsApp kostte ooit nog een euro om te downloaden, maar nadat het bedrijf in 2014 door Facebook is gekocht voor 19 miljard dollar is het altijd gratis geweest. De vraag is dan ook: waar verdient WhatsApp het geld? Wellicht als antwoord op die vraag is WhatsApp nu een systeem aan het testen dat bedrijven rechtstreeks met consumenten laat communiceren. Bedrijfschats, als het ware.
Dat is nog in de eerste fase, zo meldt Reuters, maar er wordt samengewerkt met startup-trainer Y Combinator om te kijken hoe dat ingevuld kan worden. Voordat je denkt dat dit non-stop spam betekent: dat is niet de opzet. Als voorbeeld wordt Cowlar genoemd, een bedrijf dat nekbanden maakt voor koeien die de melkpproductie monitoren. Dit systeem zou het hen mogelijk maken om direct via WhatsApp de boeren te waarschuwen als er iets buiten de norm valt.
Terwijl WhatsApp bezig is met de API (het stukje software dat het mogelijk maakt om bedrijf en klant veilig te koppelen) worden er blijkbaar ook al vragenlijsten rondgestuurd naar klanten om te kijken hoe hun ervaringen met bedrijven op WhatsApp tot nu toe zijn en of ze ooit spam hebben gehad. Het lijkt er dus wel op dat WhatsApp het geld niet tegen elke prijs wil gaan verdienen.
Wanneer we de echte uitrol van dit systeem kunnen gaan verwachten is niet bekend.