Online10.08.2015

Wel of geen stockfotografie gebruiken in je communicatie?


Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Als het gaat om een artikel in een nieuwsbrief of een andere communicatie uiting is het prettig om er ook een foto bij te plaatsen. Een relevante afbeelding kan potentiële lezers nieuwsgierig maken of ondersteunende informatie bieden. In dit blog ga ik in op de vraag wanneer het gebruik van stock-fotografie uitkomst biedt.

Een fotograaf inzetten of zelf foto’s maken

In mijn optiek is het inhuren van een fotograaf die unieke en krachtige foto’s maakt die jouw verhaal vertellen de beste optie voor het gebruik van relevante afbeeldingen. Uiteraard moet dat wel binnen het budget passen. Mocht je geen ruime portemonnee hebben, dan kan zelf fotograferen een goed alternatief zijn. Met een beetje oefenen en licht retoucheren kun je een heel eind komen. Onderstaande foto heb ik met een iPhone gemaakt en is prima geschikt als afbeelding in de nieuwsbrief van een webshop.

iphone
iphone

Als een fotograaf te duur is én je wilt het liever niet zelf doen, dan is stockfotografie een goed alternatief. De letterlijke vertaling van ‘stockfoto’ is ‘foto uit voorraad’. Die ‘fotovoorraden’ zijn ontstaan doordat fotografen via websites zoals Shutterstock, iStock en Fotolia hun foto’s aanbieden voor commercieel gebruik. Voor de fotografen en genoemde sites een verdienmodel, voor gebruikers een goedkoop alternatief voor het inhuren van een fotograaf. Realiseer je goed dat aan het gebruik van stockfoto’s ook een aantal nadelen kleven.

Nadelen van stockfoto’s

13 in een dozijn

Veel stockfoto’s zijn niet origineel. Er zijn zelfs stock-fotomodellen met hun eigen fansite zoals die van Ariana en ‘Everywhere girl’. Als je als bedrijf een unieke uitstraling wilt, moet je dus vooral niet de stockfoto’s kiezen die door iedereen gebruikt worden. Als je pech hebt, gebruiken je concurrenten deze ook.

Vaak is het onderwerp nietszeggend

Omdat een stockfoto gemaakt is om zoveel mogelijk gedownload te worden, is het onderwerp vaak vrij algemeen. Twee mensen die elkaar de hand schudden bijvoorbeeld. De kans is groot dat het nauwelijks aansluit bij het concept of de inhoud van het artikel.

handshake
handshake

Stockfoto’s komen vaak gedateerd over

Het doel van een fotograaf is om foto’s te verkopen. Fotografen van stockfoto’s zijn daarop geen uitzondering. Ze willen daarbij dat hun foto’s zo lang mogelijk gekocht worden. Veel stockfoto’s bestaan dan ook al zo lang dat ze gedateerd overkomen. Een zakenman met een ouder model mobiele telefoon of laptop kan er al snel ouderwets uitzien. Zorg er voor dat de uitstraling van de foto aansluit op jouw concept.

mobiele telefoon
mobiele telefoon

Voordelen van stockfoto’s

Stockfoto’s zijn goedkoop

De beroemde 20e eeuwse filosoof Johan Cruijff zei het al: “ieder nadeel heb z’n voordeel…”. Er is een aantal aanbieders van stockfoto’s die redelijk betaalbaar zijn. Voor een paar euro kun je daar al wat foto’s downloaden. Voorbeelden van deze sites zijn Shutterstock, iStock en Fotolia. Wel moet je goed opletten dat je de juiste resolutie downloadt en dat de rechten op een goede manier geregeld zijn. Er wordt meestal een verschil gemaakt tussen ‘Royalty Free’ en ‘Rights Managed’.

Royalty Free betekent kortweg dat je de foto koopt en dat je er mee kan doen wat je wilt. Je hebt het gebruikersrecht afgekocht. Rights Managed betekent dat er per keer wordt bekeken wat de foto kost. Komt de foto op de voorkant van een magazine met een oplage van 100.000, dan zal je een andere prijs betalen als wanneer je het gebruikt voor een e-invite die naar 100 personen wordt verstuurd. Deze laatste categorie kan behoorlijk in de papieren lopen.

Mijn ervaring is dat de goedkopere sites meestal minder goede foto’s aanbieden. De wat duurdere aanbieders van stockfoto’s hebben over het algemeen kwalitatief betere foto’s. Een voorbeeld hiervan is gettyimages.

Stockfoto’s zijn snel te gebruiken

Als tijd de belangrijkste factor is voor een opdracht biedt het gebruik van stockfoto’s een uitkomst. Even inloggen, betalen en downloaden. De foto is direct klaar voor gebruik. Je bespaart je zo de moeite van het zoeken naar een fotograaf of alle extra werkzaamheden die bij het zelf maken horen.

Stockfoto’s zijn ideaal voor mockups

Als je een ontwerp maakt wil je je klant een goed beeld geven van het eindresultaat. Je kan een voorstel doen met het soort fotografie dat jij in gedachte hebt en dat de klant later zelf kan toevoegen. Wil je je richten op personen, dan kun je stockfoto’s opzoeken van mensen. Voor een webshop met alleen fietsen kun je in je ontwerp al wat leuke foto’s plaatsen van vrolijke mensen die aan het fietsen zijn.

Waar moet een goede stockfoto voor de nieuwsbrief aan voldoen?

Als je besluit om een stockfoto te gebruiken, zorg er dan voor dat je hem via een aanbieder van stockfoto’s koopt. En met de juiste licentie (download het niet via bijvoorbeeld google). Als er een watermerk door je foto heen staat, kun je ervan uitgaan dat deze niet rechten vrij is.

<i>Foto met watermerk. Deze mag je niet zomaar gebruiken.</i>
Foto met watermerk. Deze mag je niet zomaar gebruiken.

Zorg er ook voor dat je de foto niet in een te lage resolutie downloadt. Vaak zijn foto’s goedkoper bij een lagere resolutie, maar daardoor niet altijd geschikt om te gebruiken. Als de foto alleen bedoeld is voor in een e-mail, dan kun je met een breedte van minimaal 600 pixels breed (of de maximale breedte van jouw e-mail) prima uit de voeten. Meestal is dit de goedkoopste variant van de door jouw gekozen foto. Je kunt ook altijd een grotere variant kopen. Verkleinen van foto’s is geen probleem. Het vergroten wel. Daar kunnen ze onscherp van worden. Om die reden zijn afbeeldingen van het internet per definitie niet geschikt voor drukwerk.

De kijkrichting van personen in een foto is ook van belang. Als je wilt dat mensen op een bepaalde link klikken, kun je dat met je foto sturen. Zorg ervoor dat de persoon in de foto naar de link kijkt. Dit verbetert de conversie.

Check ook altijd via bijvoorbeeld google image search of de foto die je hebt gekozen niet ook op andere websites wordt gebuikt. Je voorkomt hiermee, zoals eerder genoemd, dat je dezelfde afbeeldingen gebruikt als je concurrenten.

Dus, wel of niet gebruiken?

Kun je de foto zelf (laten) maken, dan geniet dat altijd de voorkeur omdat je dan én zelf de rechten bezit én het beeld origineel is. Geen enkel andere nieuwsbrief , website of blog zal dezelfde foto hebben. Is dit geen optie voor je, dan kan een stockfoto uitkomst bieden. Zorg er dan wel voor dat je rekening houdt met:

  • dat je hem bij een aanbieder van stockfoto’s koopt.
  • dat je de juiste licentie van de foto hebt.
  • dat het formaat klopt. Groter is geen probleem, kleiner wel.
  • dat je de juiste compositie in je foto hebt.
  • dat je concurrenten deze foto niet gebruiken.

Meer over foto’s en opmaak?

Download het white paper “Praktische tips voor de opmaak van je e-mail nieuwsbrief”. Hierin wordt uitgelegd wat het verschil is tussen JGP, PNG en GIF en geven we tips om je e-mail template zo succesvol mogelijk te maken. Andere vragen? Neem contact met ons op via info@blinker.nl of 079 – 363 70 60.

Deze blogpost is geschreven door Mardi Kruijt – E-mail developer / vormgever @ Blinker BV.

...

Verder lezen over Email Marketing

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Hoe zorg je dat mensen jouw nieuwsbrief niet alleen willen ontvangen, maar ook openen? Tijdens HubSpot GROW gaf Mindstream daar antwoord op.

E-mail12.11.2024

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

Booking.com is deze week groot in het nieuws: het reisplatform heeft te maken met een toename van het aantal oplichtingszaken tot 900 %.

Artificial Intelligence23.06.2024

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren

Verder lezen over Fotografie

Innovatie in herinneringen: Fotoboeken van byPaper met Augmented Reality

In een tijd waarin technologie ons steeds meer helpt om herinneringen op nieuwe en creatieve manieren vast te leggen, biedt byPaper iets revolutionairs: fotoboeken met Augmented Reality (AR). Deze technologie maakt het mogelijk om je foto's te verrijken met video's, waardoor je niet alleen herinneringen in het fotoboek kunt vastleggen, maar ze ook op een levendige manier opnieuw kunt beleven. Of het nu de beelden en geluiden van een waterval zijn tijdens een vakantie, of het lachen van vrienden op een feestje – je beleeft het opnieuw, alsof je er weer bij bent.

Online21.11.2024

Innovatie in herinneringen: Fotoboeken van byPaper met Augmented Reality

NASA-astronaut deelt adembenemende video van het noorderlicht

Een astronaut genaamd Matthew Dominick, die keek vanuit het raam van de Dragon Endeavour bekeek het Noorderlicht eens van de andere kant.

Technology10.10.2024

NASA-astronaut deelt adembenemende video van het noorderlicht

Straks heb je elke dag een originele profielfoto op WhatsApp

Een Lensa-achtige functie komt nu van Meta zelf naar WhatsApp. Zo heb je elke dag een originele profielfoto, als je dat wil natuurlijk.

Social Media02.07.2024

Straks heb je elke dag een originele profielfoto op WhatsApp

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers

Meta labelde allerlei posts die niet AI waren wel als kunstmatige intelligentie. Daar waren de daadwerkelijke fotografen niet over te spreken.

Social Media02.07.2024

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers

Leica’s nieuwe app is voor wie de oude cameralook terugwil

Leica heeft een nieuwe app die heel geschikt blijkt te zijn voor wie terugverlangt naar oude camera’s. Het is de Leica Lux-app en je vindt in deze app verschillende kleurprofielen waarmee je de oldschool camera-looks kunt recreëren.

Mobile06.06.2024

Leica’s nieuwe app is voor wie de oude cameralook terugwil

De voordelen en nadelen van foto’s maken van je eten

Een foto maken van je eten, zeker als dat een mooi opgemaakt bordje is in een restaurant, en andere mensen lekker laten meegenieten. Het heeft zijn voordelen en nadelen.

Social Media02.06.2024

De voordelen en nadelen van foto’s maken van je eten

Keukenhof en Samsung samen voor magische ‘Night at Keukenhof’

Ondertussen is Keukenhof tijdelijk gesloten, maar wij mochten een laatste magische night meemaken: A night at Keukenhof. Klinkt als een horrorfilm, is het verre van. Samen met de Samsung Galaxy S24 gingen we op pad, nachtfoto’s maken.

Mobile30.05.2024

Keukenhof en Samsung samen voor magische ‘Night at Keukenhof’

5 manieren om Google Foto’s snel op te ruimen

Zie je er als een berg tegenop om Google Foto's op te ruimen? Helemaal niet nodig. Met deze 5 tips heb je het zo gepiept.

Online27.05.2024

5 manieren om Google Foto’s snel op te ruimen

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial