Online16.04.2020

Wehkamp verliest steeds meer terrein aan Bol.com en Coolblue


Het vertrouwen in het 68-jarige bedrijf Wehkamp staat sterk onder druk. Dit blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2020 van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Het onderzoek, dat voor de zesde keer is gehouden, toont aan dat het voormalige postorderbedrijf zich geen raad weet met webwinkels Bol.com en Coolblue. Daarnaast verwachten consumenten dat Wehkamp ook de slag gaat verliezen van Amazon. Elk merk is op 40 factoren onderzocht: merkkracht (bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (18 factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting.

Coronatijd

Het ooit zo succesvolle bedrijf lijkt zelf in deze coronatijd waarbij we massaal al onze aankopen online doen niet te kunnen profiteren. Het ziet er dan ook somber uit. Vergeleken met het onderzoek van 2019 is Wehkamp de meest opmerkelijke daler. Terwijl veel online retailers hun positie juist flink weten te versterken, daalt Wehkamp van de 23e naar de 31e plaats in de top 100 van sterkste retailmerken.

Al jaren staat de populariteit van Wehkamp onder druk, maar vooral sinds 2019 daalt de reputatie flink. ‘Het is steeds minder fijn winkelen bij Wehkamp volgens de consument en de reclame van het bedrijf vindt men ook minder goed dan vroeger’, verklaart merkadviseur Hendrik Beerda.

Al 25 jaar online

En dan te bedenken dat de webshop al in 1995 live ging. Hebben ze dan 25 jaar zitten slapen? Ze waren in ieder geval zoals bij veel collega retailers niet te laat…. Ze worden ondanks al hun ervaring al jaren van links en rechts ingehaald door nieuwe online spelers.

De sterkste dalers in merkkracht 2019-2020

  1. Overvecht
  2. Wehkamp
  3. vanHaren
  4. Gall & Gall
  5. Hunkemöller

Online versus fysieke retailer

Uit het onderzoek komt sterk naar voren dat met van Amazon de hoogste verwachtingen heeft. Sinds de start van het Retail Merkenonderzoek in 2015 bezetten Bol.com en Action de eerste en tweede plaats op de ranglijst van verwachte groeiers. Van een pure online retailer én een puur fysieke winkelketen verwacht de Nederlandse consument al vijf jaar lang de meeste groei in de komende twee jaar. Dat er ook kansen liggen in de fysieke retailwereld is dus duidelijk.

Maar de opkomst van Coolblue en Amazon in de ranglijst valt toch het meest op. Coolblue is inmiddels de nummer 3 als het gaat om groeiverwachting en Amazon staat op plaats 9. Zie hieronder de top 10 van retailers met de hoogste groeiverwachting in 2020.

  1. Bol.com
  2. Action
  3. Coolblue
  4. Kruidvat
  5. IKEA
  6. Jumbo
  7. Lidl
  8. Albert Heijn
  9. Amazon
  10. Primark

Specialisatie is de sleutel tot succes

De succesformule van de online retailmerken is vooral hun specialisatie. Denk hierbij aan voorbeelden zoals Zooplus als dé online dierenspeciaalzaak, maar ook aan fietsenspecialist Fietsenwinkel.nl de aanbieder van cartridges en toners 123inkt.nl. Het is voor de consument duidelijk wat dergelijke retailers doen. Hier gaat het natuurlijk bij Wehkamp maar ook Blokker en destijds bij V&D natuurlijk helemaal mis.

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

...

Verder lezen over Bol.com

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Heb je een Select-abonnement van Bol? Dan is er slecht nieuws: het wordt duurder. Het goede nieuws? Niet belachelijk veel.

Online05.09.2024

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

De eerste LEGO-bloemenwinkel in Nederland is open

LEGO heeft een bloemenwinkel geopend. Het is een tijdelijke winkel en je kunt je er onderdompelen in een kleurenpracht.

Gadgets01.05.2024

De eerste LEGO-bloemenwinkel in Nederland is open

In samenwerking met bol.com
​Bol.com heeft last van AI-boeken: en zijn klanten dus ook

Bol.com biedt al jaren de mogelijkheid om je eigen boek te lanceren. Hartstikke tof, want zo kunnen relatief onbekende mensen toch een boek op hun naam hebben. Echter blijkt nu dat er heel veel boeken worden geschreven d...

Online02.10.2023

​Bol.com heeft last van AI-boeken: en zijn klanten dus ook

Consumentenbond: Bol.com vraagt woekerprijzen voor Action-spul

Webwinkels vragen exorbitant hoge bedragen voor producten die gewoon bij Action, Lidl en IKEA verkrijgbaar zijn. De prijzen zijn soms wel vijf keer zo hoog. De Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar de praktijken va...

Nieuws26.09.2023

Consumentenbond: Bol.com vraagt woekerprijzen voor Action-spul

Kat in de.. doos
Onveilige producten makkelijk te verkopen via Bol en Amazon

Uit onderzoek dat de Consumentenbond de afgelopen maanden deed naar de verkoop van producten via de online shops en marktplaatsen van Bol en Amazon blijkt dat het verrassend eenvoudig is om onveilige producten via deze p...

Online05.07.2023

Onveilige producten makkelijk te verkopen via Bol en Amazon

​Derde partijen zijn erger dan pop-ups

Vroeger klaagden mensen steen en been over de vele pop-ups op websites. Daar kwamen adblockers voor, al zullen mensen die die niet gebruiken waarschijnlijk wel gewend zijn aan de pop-ups (en is de hoeveelheid in al die j...

Online28.02.2023

​Derde partijen zijn erger dan pop-ups

Bol moet bezuinigen en schrapt 300 banen

Nog geen twee jaar geleden leek het bij de grootste online winkel van Nederland niet meer op te kunnen. De coronapandemie, en de daaraan gekoppelde contact beperkende maatregelen en lockdowns, zorgde voor een enorme groe...

Nieuws09.12.2022

Bol moet bezuinigen en schrapt 300 banen

Maar volgens de online winkel gaat het niet slecht
Bol gaat karton ophalen in Amsterdam

Je herkent het wel. In de dagen na pakjesavond verschijnen stapels kartonnen dozen van cadeautjes en verzendpakketten bij en rondom papiercontainers, bij lantaarnpalen en prullenbakken in de wijk. En omdat we elk jaar we...

Nieuws10.12.2021

Bol gaat karton ophalen in Amsterdam

Vandaag en morgen rijdt een kartonvreter door de stad

Verder lezen over Online Shop

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Heb je een Select-abonnement van Bol? Dan is er slecht nieuws: het wordt duurder. Het goede nieuws? Niet belachelijk veel.

Online05.09.2024

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Verder lezen over Retail

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Verder lezen over Wehkamp

HEMA gaat samenwerken met Jumbo

Hoewel HEMA al eerder samenwerkte met Albert Heijn, er werden pilotwinkels met een foodservice geopend, gaat de winkelketen nu samenwerken met Jumbo. Binnenkort vind je HEMA-producten in de schappen van de supermarktkete...

Nieuws09.11.2019

HEMA gaat samenwerken met Jumbo

HEMA-producten straks bij de supermarktketen te koop
Enorme concurrentie tussen webwinkels maakt shoppen gemakkelijker

Het is bijna Black Friday (of beter gezegd: de week van Black Friday is al onderweg) en dus wordt er gestunt met prijzen door de grote webshops. Maar de prijs zijn niet het enige dat onder druk staat bij webshops als Bol...

Online22.11.2017

Enorme concurrentie tussen webwinkels maakt shoppen gemakkelijker

Voorwaarden steeds beter
​De eerste Dutch Search Awards zijn uitgereikt

Gisterenavond zijn de eerste Dutch Search Awards feestelijk uitgereikt door Victoria Koblenko in B-Amsterdam. De Dutch Search Awards verkiezing is de eerste officiële waardering binnen het Nederlandse search-landschap....

Search25.11.2016

​De eerste Dutch Search Awards zijn uitgereikt

Blue Mango de grote winnaar!
Albert Heijn scoort in Nederland​ het best met mobile commerce

Van de top 20 retailers in Nederland scoort Albert Heijn het best als het gaat om mobile commerce. Zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Episerver. Met een score van 62 procent laat Albert Heijn een consistente, goe...

Mobile21.01.2016

Albert Heijn scoort in Nederland​ het best met mobile commerce

Wehkamp heeft jouw pakketje binnen 30 minuten klaar liggen voor verzending

Koning Willem-Alexander heeft gisteren het nieuwe distributiecentrum van webwinkel wehkamp geopend. Dit nieuwe centrum is het grootste geautomatiseerde e-commerce distributiecentrum ter wereld. En hiermee is wehkamp in s...

Online24.09.2015

Wehkamp heeft jouw pakketje binnen 30 minuten klaar liggen voor verzending

Koning Willem-Alexander opent grootste geautomatiseerde e-commerce distributiecentrum ter wereld
wehkamp.nl lanceert geheel nieuwe website

Eerder deze week lanceerde wehkamp een geheel nieuwe website met een online magazine. Verder breiden ze ook het assortiment uit met een aantal verschillende initiatieven: het 'Only for you' en 'Colour for you' platform m...

Online14.11.2013

wehkamp.nl lanceert geheel nieuwe website

Wehkamp wint Nima Awards 2011!

De vier winnaars van de Nima Awards 2011 zijn bekend. Wehkamp.nl is door de vakjury en het publiek verkozen tot het Beste Marketingbedrijf van 2011. In de categorie Duurzaam Ondernemen heeft PLUS Retail de award in de wa...

Marketing25.11.2011

Wehkamp wint Nima Awards 2011!

bGenius en wehkamp.nl winnen De Speld 2011

De Speld 2011 is gewonnen door bGenius i.o. wehkamp.nl. De jury heeft na de pitches tijdens SES Amsterdam unaniem voor de inzending van bGenius gekozen. De zoekmachinemarketing Award (De Speld) is aan hen uitgereikt omda...

Search07.10.2011

bGenius en wehkamp.nl winnen De Speld 2011