Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
Het vertrouwen in het 68-jarige bedrijf Wehkamp staat sterk onder druk. Dit blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2020 van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Het onderzoek, dat voor de zesde keer is gehouden, toont aan dat het voormalige postorderbedrijf zich geen raad weet met webwinkels Bol.com en Coolblue. Daarnaast verwachten consumenten dat Wehkamp ook de slag gaat verliezen van Amazon. Elk merk is op 40 factoren onderzocht: merkkracht (bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (18 factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting.
Coronatijd
Het ooit zo succesvolle bedrijf lijkt zelf in deze coronatijd waarbij we massaal al onze aankopen online doen niet te kunnen profiteren. Het ziet er dan ook somber uit. Vergeleken met het onderzoek van 2019 is Wehkamp de meest opmerkelijke daler. Terwijl veel online retailers hun positie juist flink weten te versterken, daalt Wehkamp van de 23e naar de 31e plaats in de top 100 van sterkste retailmerken.
Al jaren staat de populariteit van Wehkamp onder druk, maar vooral sinds 2019 daalt de reputatie flink. ‘Het is steeds minder fijn winkelen bij Wehkamp volgens de consument en de reclame van het bedrijf vindt men ook minder goed dan vroeger’, verklaart merkadviseur Hendrik Beerda.
Al 25 jaar online
En dan te bedenken dat de webshop al in 1995 live ging. Hebben ze dan 25 jaar zitten slapen? Ze waren in ieder geval zoals bij veel collega retailers niet te laat…. Ze worden ondanks al hun ervaring al jaren van links en rechts ingehaald door nieuwe online spelers.
De sterkste dalers in merkkracht 2019-2020
- Overvecht
- Wehkamp
- vanHaren
- Gall & Gall
- Hunkemöller
Online versus fysieke retailer
Uit het onderzoek komt sterk naar voren dat met van Amazon de hoogste verwachtingen heeft. Sinds de start van het Retail Merkenonderzoek in 2015 bezetten Bol.com en Action de eerste en tweede plaats op de ranglijst van verwachte groeiers. Van een pure online retailer én een puur fysieke winkelketen verwacht de Nederlandse consument al vijf jaar lang de meeste groei in de komende twee jaar. Dat er ook kansen liggen in de fysieke retailwereld is dus duidelijk.
Maar de opkomst van Coolblue en Amazon in de ranglijst valt toch het meest op. Coolblue is inmiddels de nummer 3 als het gaat om groeiverwachting en Amazon staat op plaats 9. Zie hieronder de top 10 van retailers met de hoogste groeiverwachting in 2020.
- Bol.com
- Action
- Coolblue
- Kruidvat
- IKEA
- Jumbo
- Lidl
- Albert Heijn
- Amazon
- Primark
Specialisatie is de sleutel tot succes
De succesformule van de online retailmerken is vooral hun specialisatie. Denk hierbij aan voorbeelden zoals Zooplus als dé online dierenspeciaalzaak, maar ook aan fietsenspecialist Fietsenwinkel.nl de aanbieder van cartridges en toners 123inkt.nl. Het is voor de consument duidelijk wat dergelijke retailers doen. Hier gaat het natuurlijk bij Wehkamp maar ook Blokker en destijds bij V&D natuurlijk helemaal mis.
Verder lezen over Bol.com
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Gadgets01.05.2024
De eerste LEGO-bloemenwinkel in Nederland is open
In samenwerking met bol.comOnline02.10.2023
Bol.com heeft last van AI-boeken: en zijn klanten dus ook
Nieuws26.09.2023
Consumentenbond: Bol.com vraagt woekerprijzen voor Action-spul
Kat in de.. doosOnline05.07.2023
Onveilige producten makkelijk te verkopen via Bol en Amazon
Online28.02.2023
Derde partijen zijn erger dan pop-ups
Nieuws09.12.2022
Bol moet bezuinigen en schrapt 300 banen
Maar volgens de online winkel gaat het niet slechtNieuws10.12.2021
Bol gaat karton ophalen in Amsterdam
Vandaag en morgen rijdt een kartonvreter door de stadVerder lezen over Online Shop
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023
Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar
Verder lezen over Wehkamp
Nieuws09.11.2019
HEMA gaat samenwerken met Jumbo
HEMA-producten straks bij de supermarktketen te koopOnline22.11.2017
Enorme concurrentie tussen webwinkels maakt shoppen gemakkelijker
Voorwaarden steeds beterSearch25.11.2016
De eerste Dutch Search Awards zijn uitgereikt
Blue Mango de grote winnaar!Mobile21.01.2016
Albert Heijn scoort in Nederland het best met mobile commerce
Online24.09.2015
Wehkamp heeft jouw pakketje binnen 30 minuten klaar liggen voor verzending
Koning Willem-Alexander opent grootste geautomatiseerde e-commerce distributiecentrum ter wereldOnline14.11.2013
wehkamp.nl lanceert geheel nieuwe website
Marketing25.11.2011
Wehkamp wint Nima Awards 2011!
Search07.10.2011