Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Consumenten bestellen massaal bij webwinkels en veel van die producten worden retour gestuurd. Je begrijpt wel dat zo’n retourproces uiteindelijk veel tijd (en dus geld) kost voor de winkels. Daarom zijn er al webshops die online retouren vernietigen. Maar het lijkt zelfs nog gekker te worden. Het Financieel Dagblad publiceerde gisteren een artikel over webwinkels die klanten producten niet eens meer laten retourneren. Het proces is dus zo kostbaar dat het zelfs goedkoper is om een klant zijn geld terug te geven of nog een product toe te sturen.
Consument mag goedkope producten houden
De krant deed een rondvraag en hieruit blijkt dat het steeds vaker voorkomt dat consumenten bestelde producten niet terug hoeven te sturen. Het gaat dan vaak om relatief goedkope producten die minder dan € 25 hebben gekost. Ook bij Bol.com en Coolblue komt dit voor. Soms krijgt de klant zelfs het advies om het product op Marktplaats te zetten of om het op een milieuvriendelijke manier weg te gooien. En het gaat echt niet alleen om beschadigde producten. De webwinkels zelf gaan inhoudelijk niet echt in op deze ontdekking van het FD. In een reactie laat Coolblue bijvoorbeeld weten dat het ‘heel soms’ retouren bij klanten laat, terwijl uit de rondvraag van de krant is gebleken dat dit toch regelmatig gebeurt.
Nederlanders retourneren massaal
Begin dit jaar liet pakketbezorger DPD weten dat we in Nederland de twijfelachtige eer hebben koploper te zijn in het retour sturen van pakketjes. Het retourpercentage in ons land bedraagt 13 procent. Niet verwonderlijk is dat de meest verstuurde retouren plaatsvinden binnen het fashionsegment. Uit het onderzoek dat DPD liet uitvoeren bleek verder dat Nederlanders bovendien veel waarde hechten aan het gemak om bestellingen retour te sturen. 29 procent van de Nederlanders vindt de optie om gratis te kunnen retourneren de belangrijkste afweging bij het plaatsen van een online bestelling.
Retourvoorwaarden van de grootste webshops
Iedere webshop heeft zijn eigen retourvoorwaarden. En aangezien wij daar als Nederlanders blijkbaar veel waarde aan hechten, hebben we die van een aantal grote webshops op een rijtje gezet:
Coolblue: Je kunt binnen 30 dagen nadat je het product ontvangen hebt, je retour aanmelden. Hierna krijg je nog eens 14 dagen de tijd om je product gratis terug te sturen. Je kunt het dan ruilen of je geld terug laten storten.
Bol.com: Zowel bij artikelen van bol.com als bij artikelen van verkopers via bol.com is er altijd een retourtermijn van minstens 30 dagen. Bij artikelen die je koopt bij een particuliere verkoper geldt een retourtermijn van 14 dagen. De retourtermijn gaat in op de dag dat jij het artikel ontvangt.
Zalando: Ongedragen artikelen kunnen kosteloos binnen 100 dagen aan ons worden geretourneerd.
Wehkamp: Retourneren kan gratis via een DHL ServicePoint binnen de bedenktijd van 30 dagen. J
H&M: Je kunt je bestelling annuleren of retourneren vanaf de datum waarop je de bestelling hebt geplaatst tot 30 dagen na ontvangst van de bestelde artikelen. Als de artikelen aan jou in rekening zijn gebracht, ontvang je het bedrag inclusief de standaard verzendkosten en exclusief de retourkosten (€ 0,99) terug, mits hiervan sprake is.
We zijn in ons land dus behoorlijk verwend wanneer het gaat om het retourneren van bestellingen. Toch moeten we er serieus rekening mee houden dat we in de toekomst moeten gaan betalen om artikelen terug te sturen. Sommige webshops hanteren al een maximum aan het aantal gratis retouren.
Verder lezen over Bol.com
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Gadgets01.05.2024
De eerste LEGO-bloemenwinkel in Nederland is open
In samenwerking met bol.comOnline02.10.2023
Bol.com heeft last van AI-boeken: en zijn klanten dus ook
Nieuws26.09.2023
Consumentenbond: Bol.com vraagt woekerprijzen voor Action-spul
Kat in de.. doosOnline05.07.2023
Onveilige producten makkelijk te verkopen via Bol en Amazon
Online28.02.2023
Derde partijen zijn erger dan pop-ups
Nieuws09.12.2022
Bol moet bezuinigen en schrapt 300 banen
Maar volgens de online winkel gaat het niet slechtNieuws10.12.2021
Bol gaat karton ophalen in Amsterdam
Vandaag en morgen rijdt een kartonvreter door de stadVerder lezen over Online Shop
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023