Online06.07.2023

We shoppen nog altijd volop online, en geven steeds meer uit


We shoppen met z’n allen weer (en nog altijd) volop online. Dat was de afgelopen twee jaar niet veel anders, al kochten we ‘post corona’ wel wat minder online uit. Op zich niet zo vreemd want tijdens de lockdowns van 2020 en 2021 hadden we natuurlijk maandenlang geen andere optie dan online shoppen. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn 84 miljoen online aankopen gedaan door in totaal zo’n 12,6 miljoen online shoppers. Samen gaven die 8,6 miljard euro uit.

Post-corona daling online shoppen stagneert

Vergeleken met een jaar geleden bleef het aantal online aankopen (84 miljoen) gelijk. Het bedrag dat we samen online uitgaven groeide daarentegen wel, met 5 procent. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de inflatie die sinds begin 2022 vrijwel elke maand dubbele groeicijfers aantikte. Het gemiddelde bedrag per online aankoop steeg daardoor naar 102 euro.

Zoals gezegd was met name 2021 een topjaar voor online shoppen. Vergeleken met het eerste kwartaal van dat jaar werden dit jaar bijna 7 miljoen online aankopen minder gedaan. Omdat het aantal online aankopen in het eerste kwartaal van dit jaar gelijk was met het aantal van het eerste kwartaal in 2022, lijkt het erop dat de post-corona daling een halt toegeroepen is. Zeker weten doen we dat natuurlijk pas als de cijfers voor het tweede en de volgende kwartalen dat ook aantonen.

De cijfers over online aankopen zijn afkomstig van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Het onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

infographic_thuiswinkel_markt_monitor_2023_q1 (1) kopie
infographic_thuiswinkel_markt_monitor_2023_q1 (1) kopie

Meer diensten, minder producten

Een opvallende verschuiving is te zien bij het soort online aankopen. Vergeleken met een jaar geleden werden in het eerste kwartaal van dit jaar veel meer (+12%) online diensten gekocht. Daarentegen daalde het aantal online gekochte producten licht, met ongeveer 2 procent. Deze trend werd ook in 2022 waargenomen. Toen was de verschuiving zelfs nog veel groter 2022 (+49% diensten en -10% producten t.o.v. 2021).

Hoe dan ook, de dienstenbranche blijft groeien. Zowel het aantal online aankopen als het online besteed bedrag blijft groeien. Voor tickets voor attracties en evenementen is die groei respectievelijk +22% en +25%, bij pakketreizen +15% en +24% en losse vliegtickets en accommodaties +8% en +22%.

“Dit kan worden gezien als een corona-effect. Nederlanders zijn niet meer bang dat hun vakantie of evenement wordt afgelast en dat zien we terug in hun keuzes: er wordt online steeds meer uitgegeven aan diensten. Dit zien we in de gehele markt, en heeft ook te maken met prijsstijgingen. Als we 2023 vergelijken met cijfers uit 2019, de tijd voor corona, zien we wel dat diensten nu steeds vaker online worden gekocht. Zo gaat het online aandeel van de totale bestedingen voor diensten van 82% (Q1 2019) naar 88% (Q1 2023), en het aandeel online aankopen van 83% naar 89%”, aldus Marlene van Ham, directeur van Thuiswinkel.org.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Online Shop

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

Nu komt er al veel uit China wat je op Amazon ziet, maar hierbij gaat het echt om spotgoedkope dingen zoals je die ook kent van Temu en Shein.

Online14.11.2024

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat