Online28.09.2023

We kopen minder online


Door de inflatie en prijsstijgingen shoppen we ook online bewuster

In de eerste helft van dit jaar is het aantal online winkelaankopen gedaald. Niet heel schrikbarend, maar we gaven met z’n allen in de eerste zes maanden van 2023 voor 3 procent minder uit aan online shoppen dan in de eerste zes maanden van vorig jaar. Marktonderzoeker GfK heeft dat bekend gemaakt naar aanleiding van een in oprdacht van Thuiswinkel.org uitgevoerd onderzoek.

Alles wordt duurder, dus we kopen minder

De daling heeft waarschijnlijk niets meer te maken met de zogenoemde ‘coronacorrectie’. In de coronajaren, toen fysieke winkels vaak langere tijd gedwongen gesloten moesten blijven, shopten we veel meer online. Na het verdwijnen van de coronamaatregelen gingen veel mensen voor bepaalde aankopen weer fysiek naar een winkel, waardoor het online shopgedrag daalde.

De huidige daling lijkt met name het gevolg van de stijgende prijzen van producten en de torenhoge inflatie waar we de afgelopen achttien maanden mee kampten, en die nog steeds veel hoger is dan wenselijk en gewoonlijk. Het gevolg van deze ontwikkelingen is dat we minder aankopen doen om geld te besparen. Dat heeft dus ook zijn weerslag op het online shoppen.

Hoewel we in de eerste helft van 2023 dus drie procent minder uitgaven aan online aankopen, daalde het aantal producten dat online gekocht werd met ‘slechts’ 1 procent. Ook dat is natuurlijk een gevolg van de inflatie en stijgende prijzen. We gaan steeds vaker op zoek naar goedkopere producten. De daling was het sterkst bij de online verkoop van kleding. Die verkopen daalden in dit eerste half jaar met 12 procent.

We kochten in de eerste helft van dit jaar vooral veel minder kleding online.
We kochten in de eerste helft van dit jaar vooral veel minder kleding online.

Meer uitgegeven aan online diensten

Overigens dalen niet alle online verkopen. Aan diensten gaven we namelijk in de eerste zes maanden van 2023 zo’n 10 procent, vergeleken met een jaar geleden, meer uit. Denk daarbij niet alleen aan abonnementen voor bijvoorbeeld streaming diensten, maar ook het aanschaffen van een vakantie of kaarten voor evenementen.

Uitzondering bij de diensten zijn de verzekeringen en telecom. Daar daalden de online bestedingen wel, waardoor het lijkt alsof consumenten door de stijgende prijzen en lasten juist daarop meer willen besparen.

Over het geheel genomen steeg het bedrag dat we met z’n allen online uitgeven nog wel. Dat kwam uit op 16,3 miljard euro, een stijging van 2 procent vergeleken met een jaar eerder.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Online Shop

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

Nu komt er al veel uit China wat je op Amazon ziet, maar hierbij gaat het echt om spotgoedkope dingen zoals je die ook kent van Temu en Shein.

Online14.11.2024

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat