Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Wat doe je als de winkels dicht zijn, je meer tijd thuis doorbrengt dan ooit en je huis wel een make-over kan gebruiken? Dan bestel je veel meer online. Dat hebben Nederlanders in 2020 dan ook massaal gedaan. En we kochten niet alleen nieuwe spullen, maar ook tweedehands artikelen. Van kleding tot meubels, sieraden en horloges. Gezamenlijk hebben ‘we’ 85 miljoen uitgegeven op online veilingplatform Catawiki, zo blijkt uit dit rapport. Sieraden, horloges en wijn waren daar het meest in trek en ook ruilkaarten vonden gretig aftrek. De hoeveelheid wijn die Nederlanders online kochten is verdubbeld. We moeten natuurlijk iets nu de horeca is gesloten.
750 euro per artikel
De gemiddelde aankoop op de veilingsite had trouwens een waarde van maar liefst 750 euro. In totaal werden een half miljoen objecten gekocht door een kwart miljoen kopers. Natuurlijk krikken de echt waardevolle artikelen de waarde flink op, zo zijn er meer dan 30 objecten verkocht die meer dan 30.000 euro waard zijn. En zelfs een Mercedez-Benz van 113.000 euro. Naast sieraden, horloges en wijn werd het meeste geld uitgegeven aan moderne en hedendaagse kunst, oldtimers en decoratieve objecten. De grootste groep gebruikers van het platform zijn senioren (1 op de 5), maar ook millennials en Gen Z zijn bezig met een opmars, zo lezen we in het rapport.
Ruilkaarten populair
Nederlanders blijken een grote voorliefde te hebben voor ruilkaarten. En persoonlijk kaarten met elkaar ruilen is in deze tijd nu eenmaal lastiger. Dus gebeurt dit voornamelijk online. Met een groei van 280 procent ten opzichte van 2019 is het de snelst groeiende koopcategorie op Catawiki onder Nederlanders, gevolgd door vintage schoenen en bankbiljetten. 45.000 verkopers hebben het platform in 2020 gebruikt om spullen te veilen.
In 2021 verwacht Catawiki dat we nog steeds veel online blijven kopen en verkopen. Het aanbod aan kunst, antiek, luxeartikelen en voertuigen stijgt nog steeds.
Fotocredits: Catwiki
Verder lezen over Online Shop
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024