Online11.02.2021

We kopen en verkopen online steeds meer tweedehands (luxe) artikelen


Wat doe je als de winkels dicht zijn, je meer tijd thuis doorbrengt dan ooit en je huis wel een make-over kan gebruiken? Dan bestel je veel meer online. Dat hebben Nederlanders in 2020 dan ook massaal gedaan. En we kochten niet alleen nieuwe spullen, maar ook tweedehands artikelen. Van kleding tot meubels, sieraden en horloges. Gezamenlijk hebben ‘we’ 85 miljoen uitgegeven op online veilingplatform Catawiki, zo blijkt uit dit rapport. Sieraden, horloges en wijn waren daar het meest in trek en ook ruilkaarten vonden gretig aftrek. De hoeveelheid wijn die Nederlanders online kochten is verdubbeld. We moeten natuurlijk iets nu de horeca is gesloten.

750 euro per artikel

De gemiddelde aankoop op de veilingsite had trouwens een waarde van maar liefst 750 euro. In totaal werden een half miljoen objecten gekocht door een kwart miljoen kopers. Natuurlijk krikken de echt waardevolle artikelen de waarde flink op, zo zijn er meer dan 30 objecten verkocht die meer dan 30.000 euro waard zijn. En zelfs een Mercedez-Benz van 113.000 euro. Naast sieraden, horloges en wijn werd het meeste geld uitgegeven aan moderne en hedendaagse kunst, oldtimers en decoratieve objecten. De grootste groep gebruikers van het platform zijn senioren (1 op de 5), maar ook millennials en Gen Z zijn bezig met een opmars, zo lezen we in het rapport.

Ruilkaarten populair

Nederlanders blijken een grote voorliefde te hebben voor ruilkaarten. En persoonlijk kaarten met elkaar ruilen is in deze tijd nu eenmaal lastiger. Dus gebeurt dit voornamelijk online. Met een groei van 280 procent ten opzichte van 2019 is het de snelst groeiende koopcategorie op Catawiki onder Nederlanders, gevolgd door vintage schoenen en bankbiljetten. 45.000 verkopers hebben het platform in 2020 gebruikt om spullen te veilen.

In 2021 verwacht Catawiki dat we nog steeds veel online blijven kopen en verkopen. Het aanbod aan kunst, antiek, luxeartikelen en voertuigen stijgt nog steeds.

Fotocredits: Catwiki

<em>Object met meeste biedingen van Nederlandse verkoper: Edelsteenvan \u20ac 2.600<\/em>
Object met meeste biedingen van Nederlandse verkoper: Edelsteenvan € 2.600
Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

...

Verder lezen over Online Shop

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

Nu komt er al veel uit China wat je op Amazon ziet, maar hierbij gaat het echt om spotgoedkope dingen zoals je die ook kent van Temu en Shein.

Online14.11.2024

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat