Online03.10.2017

Ben jij tevreden met je baan? Haal je er alles uit?


Of wil je echt impact gaan maken?

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat uitdaging een van de belangrijkste factoren is die werknemers motiveren in hun werk. Uitdaging is er in allerlei soorten en maten; bijvoorbeeld in de vorm van afwisseling of groeiende verantwoordelijkheden. En dat heeft niet per se te maken met het hebben van een topcarrière, want de kijk die eenieder op zijn of haar werk heeft kan ook behoorlijk uiteenlopen.

Niet iedereen ziet zijn werk namelijk op dezelfde manier; er zijn mensen die volledig tevreden zijn met de baan die ze hebben en waarbij carrière maken helemaal geen rol speelt. De ambitie voor deze mensen zit ‘m in het zo goed mogelijk uitvoeren van de baan die ze hebben. Er zijn ook mensen die er keihard voor gaan en die de top willen bereiken; groeien in onder andere verantwoordelijkheden en salaris. En dan zijn er nog mensen met een ander soort ambitie: mensen die impact willen maken. Hoe doe je dat? Wat houdt impact maken precies in? We kunnen dit het beste uitleggen aan de hand van een voorbeeld.

Na een studie natuurkunde promoveerde Sjors Broersen in de sterrenkunde. Hij deed onderzoek naar röntgenstraling van supernovarestanten, oftewel spectaculaire explosies van sterren. Uit een gigantische hoeveelheid data wist hij bepaalde inzichten te halen, die hij vervolgens visueel en begrijpelijk wist te maken. Dat betekent dat je ook bepaalde methodes moet ontwikkelen om data te kunnen filteren, zeker als het gaat om de hoeveelheden die Broersen onderzocht. In de eerste instantie was hij vooral georiënteerd op wetenschap, maar ontdekte daarna de uitdagingen die juist in het bedrijfsleven liggen en ging aan de slag bij Deloitte.

Van data naar oplossing

In de functie van Senior Consultant Analytics en Information Management is het aan Broersen om wetenschappelijke inzichten voor opdrachtgevers te vertalen naar concrete oplossingen. Hij beantwoordt de vragen van klanten aan de hand van data, iets wat wellicht eenvoudig klinkt, maar het zeker niet is. In feite dezelfde taak als data analyseren uit geëxplodeerde sterren, alleen gaat het nu om ander soort data.

Zo heeft hij onlangs voor een bekend schoenenmerk in Azië onderzocht in welke steden het bedrijf het beste nieuwe winkels zou kunnen openen. Er is gekeken naar het aantal online bestellingen, mogelijke locaties, concurrerende winkels, het inkomen van de inwoners per stad enzovoort. Broersen’s data-analyse techniek uit zijn PhD-dagen bleek geknipt om uit grote datasets de belangrijkste features te kunnen filteren en nu gebruiken zowel hij als zijn collega’s die en hebben de klanten en de analytici daar profijt van. Zolang oplossingen bijdragen aan de dienstverlening naar de klant toe, kan het dus voorkomen dat dit soort ‘eigen technieken’ worden ingezet.

Impact maken op de werkvloer

Even terug naar het maken van impact, want hoe zit dat dan op de werkvloer? Impact maken betekent dat je verder denkt dan alleen een goed salaris en verantwoordelijkheden. Impact maken gaat over de wereld op een bepaalde manier veiliger, slimmer, efficiënter of duurzamer maken, maar wel op een manier die echt bij jou past. Niet omdat je functie dat omschrijft, maar omdat het precies is waar jij goed in bent of waar je je verder in wilt ontwikkelen. Je draagt iets bij aan de wereld om je heen en wanneer je dat doet vanuit een intrinsieke motivatie, omdat het in jouw ogen zo hoort, dán maak je pas echt impact.

Maak jij, net als Sjors, impact in je huidige baan? Of ben je hier juist naar op zoek? Een werkgever waar je dit kunt bewerkstelligen is Deloitte. Wanneer je weet wat jouw expertise is, kun je deze matchen met vacatures op de website van Deloitte. Hierdoor krijg je inzicht welke vacatures precies bij jou passen.

[sponsored story]

...