Online24.02.2017

​Waarom personalisatie een noodzaak is om succesvol te zijn in e-commerce


Het tonen van gepersonaliseerde productaanbevelingen op je webshop wordt steeds minder een optie en steeds meer een noodzaak. Hier is waarom.

In 1999 zei Jeff Bezos, oprichter Amazon, al: “We hebben 6,2 miljoen klanten, dus zouden we 6,2 miljoen winkels moeten hebben”.

En dit is één van de redenen waarom vandaag de dag Amazon één van ’s werelds grootste e-commerce bedrijven is.

Meer dan 15 jaar geleden (een eeuw in e-commerce jaren), begreep Jeff Bezos dat de sleutel tot echt succes in e-commerce is om elke klant anders te behandelen; om hun winkelervaring te personaliseren.

In de tijd dat een bezoeker een webshop bezoekt heeft hij maar 1-2% van alle producten kunnen zien.

Daarom is het van cruciaal belang dat een webshop gepersonaliseerde productaanbevelingen bevat. In de beperkte tijd die de bezoeker spendeert in de webshop kan hij/zij worden geholpen bij zijn/haar keuze.

Door dit te doen, worden er 3 dingen bereikt:

  1. De gemiddelde orderwaarde stijgt door producten weer te geven die relevant zijn.
  2. De aanbevelingen variëren, zodat er meerde producten worden getoond van het totaalaanbod i.p.v. altijd maar dezelfde producten te tonen.
  3. Er wordt een aangenamere winkelervaring geboden door producten te tonen die relevant zijn.

e-Commerce is nog steeds enorm groeiende; de verwachting is dat de omzet wereldwijd ruim gaat verdubbelen in 2020 t.o.v. 2016.

afbeelding-2
afbeelding-2

Maar dit betekent dat er alleen maar meer online wordt geshopt en dat personalisatie niet zo belangrijk is; er zijn toch genoeg klanten….Toch?

Nou…niet echt.

Ja, meer en meer mensen zullen hun aankopen online gaan doen in de toekomst, maar dat betekent ook dat bezoekers steeds meer gewend gaan raken aan een goed gepersonaliseerde winkelervaring en dit ook van jou gaan verwachten.

Daarbovenop komt nog dat er alleen maar meer webshops bijkomen om uit te kiezen, onder andere door globalisering.

…en denk hier eens over na: In een straat vol winkels met enthousiaste verkopers, die echt hun klanten willen helpen, zou je echt de enige winkel willen zijn die je klanten op deze manier begroet…?

afbeelding-3
afbeelding-3

Veel van uw klanten zullen deze onverschilligheid door hun schermen voelen als ze uw webshop bezoeken en gestandaardiseerde aanbevelingen te zien krijgen die niet bij hun behoeften passen.

En hier komt het enge gedeelte: velen zullen als reactie hierop de website verlaten en bij de concurrent vervolgen.

Het gaat erom dat je laat zien dat je de bezoekers oprecht wil helpen met hun keuze.

Dit betekent dat als jouw klant in blijde verwachting is van een baby en interesse heeft getoond in autostoeltjes of kinderwagens, je dit ook laat zien als zij jouw webshop weer bezoekt.

afbeelding-4
afbeelding-4

Naast het feit dat de persoonlijke productaanbevelingen gebruikt kunnen worden met het voordeel dat er meer verkopen worden gedaan, moet je ook op de getoonde aanbevelingen vertrouwen. Ook al zegt je gevoel iets anders en lijkt het niet altijd logisch.

Je zou kunnen denken dat je wel weet wat je klanten willen en waarschijnlijk weet je dat ook wel… Tot op zekere hoogte.

Het is gevaarlijk om aanbevelingen te ‘pushen’ en op basis van aannames hen het gevoel te geven dat jij ze beter kent dan dat zij zichzelf kennen …

Vooral als het gaat om aanbevelingen op uw productpagina’s, waar uw klanten aanbevelingen verwachten die betrekking hebben tot een specifiek artikel.

Denk twee keer na voordat je handmatig aanbevelingen toevoegt om hongerstillers te promoten, omdat je denkt dat je klanten hiernaar opzoek zijn (of omdat je nog een grote voorraad hebt).

afbeelding-5
afbeelding-5

Ja, veel mensen hebben overgewicht, maar niet iedereen zit hierop te wachten en zullen zich afvragen waarom ze hongerstillers nodig hebben, terwijl ze op zoek zijn naar totaal iets anders.

Tuurlijk is het verstandig om nieuwe producten of fantastische aanbiedingen te plaatsen in de vorm van een banner of in een product slider op de homepage.

Punt is dat je klanten snel door hebben als de aanbevelingen te generiek zijn.

Conclusie: e-commerce verandert snel en er komen heel wat nieuwe webshops bij. Dit maakt het nog belangrijker om een gepersonaliseerde winkelervaring te bieden. Met de komst van steeds meer gepersonaliseerde webshops, heeft de klant geen geduld meer om door alle pagina’s van de webshop te gaan.

Hier maken gepersonaliseerde productaanbevelingen het verschil:

  1. Het verhoogt de conversie door producten te tonen die relevant zijn.
  2. Meer terugkerende klanten, door het bieden van een zeer fijne manier van winkelen.
  3. Bespaart tijd, omdat je niet zelf meer handmatig producten hoeft toe te voegen.

Dus treed in Jeff Bezos’ voetsporen en bied jouw klanten een echte gepersonaliseerde winkelervaring.

Norman Blokdijk

Norman Blokdijk is personalisatie specialist. Van de ruim 20 jaar ervaring in marketing en sales, helpt hij de laatste 10 jaar dagelijks bedrijven bij personalisatie trajecten. Naast het schrijven van blogs, spreekt hij ook regelmatig voor grote groepen op verschillende evenementen over dit onderwerp. In zijn vrije tijd sport hij graag en om zijn werkdag vol energie te beginnen, start hij regelmatig zijn dag met een bezoek aan de sportschool.

...

Verder lezen over Online Shop

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Heb je een Select-abonnement van Bol? Dan is er slecht nieuws: het wordt duurder. Het goede nieuws? Niet belachelijk veel.

Online05.09.2024

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Verder lezen over Retail

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar