Online03.07.2018

​Waarom je alles wilt weten over het seksleven van je ideale klant


Als ik te persoonlijk word, zeg het me direct. Oké?

Hoe vaak per week heeft jouw ideale klant seks? Twee keer? Of nog geen één keer per kwartaal?

Gekke vraag? Ik wil het zelf wel weten van mijn ideale klant, voor ik een blog schrijf of een nieuwe tekst voor mijn website. Niet dat ik er expliciet naar vraag, maar ik weet in elk geval of ze een relatie heeft, of een scharrel.

En in deze blog vertel ik je waarom en waarom het jij het beter ook zou willen weten nog voor je ook maar een letter gaat schrijven, voor die mailing, voor je salespage of voor je social update.

Laat ik opnieuw beginnen…

Je ideale klant is een avond vrij. Rent zij die avond met zo’n supersonisch zwart pakje en fluorescerende hardloopschoenen (en gebruinde enkels) door het park of… kijkt ze nog drie afleveringen van La Casa De Papel met een zak Bugels? Of gaat ze naar haar Gregoriaanse zangclub?

Of stel… je ideale klant krijgt kritiek van haar manager. Ten overstaan van de afdeling. Wordt ze rood en zwijgt ze? Zegt ze kalm en beslist dat dit totaal ongepast is? Of staat ze op en beent ze scheldend de afdeling af? ‘Krijg toch de kolere!’

Ik wil het weten. Ik wil het allemaal weten over degene aan wie ik mijn verhaal richt, voor ik begin te typen aan een nieuwe blog.

Ook al heeft jouw business niks, nada te maken met het seksleven van je lezer of met z’n Netflix kijkgedrag… Toch heeft het daar alles mee te maken.

Je lezer is namelijk een mens. Van vlees en bloed.

Naast dat zij bezig is met contentmanagement, met GoogleAd strategieën is het een mens. En zelfs al in dat GoogleAd strategie verhaal zit vaak zoveel vlees en bloed. Want het mislukt, het valt tegen, je snapt er geen drol van en je baalt als een stekker.

Waarom is er vaak zo’n groot verschil tussen hoe we ons zakelijk (ook in onze blogs) gedragen en hoe we dat privé doen?

Privé zijn we grappig. We zijn speels. Zeggen dingen als ‘die meeting was helemaal ruk’ en ‘ik heb echt een vet weekend gehad’ en… begrijpt iedereen ons.

Niet alleen met het hoofd, maar vooral ook met het hart begrijpen we diegene. Omdat hij als zichzelf praat.

En als we zakelijk gaan bloggen, dan wordt het ineens stijf en lees je jezelf terug en denk je: ik klink als een robot en deze woorden gebruik ik nooit in ’t café.

Ik denk dat het komt doordat je denkt dat je heel intelligent en wijs moet overkomen. ‘Nu moet ik alle data keurig op een rijtje hebben.’ ‘Dit moet een solide verhaal worden.’ En met een diepe zucht ga je beginnen.

‘Het is derhalve van belang om te realiseren dat de convergerende beweging…’

Bent u er nog?

Je lezer is een mens van vlees en bloed en ze had misschien al langer dan een maand of zeven geen seks.

En ze heeft een grote vriendinnenclub en drie keer in het jaar gaan ze naar Texel en ze woont in Utrecht en ze wil de allerbeste worden in haar vak, met het thema waar jij over schrijft. Ze wil er alles over lezen.

Ze gaat ervoor en wil domineren in haar vak. Dat heeft ze bedacht. Met een eigen bedrijf over twee jaar. In sporttermen: het is de dame die ’s ochtends om half 7 in het park aan het rennen is, zo graag wil ze het.

En over die seks? Ze vertrouwt mannen niet. Ze heeft dingen meegemaakt. Dat weten alleen haar vriendinnen, maar hoewel ze graag een relatie wil lukt dat niet.

En naast die interesse in haar vakgebied en dus in jouw vakgebied (het is echt een klant voor jou, je kan zaken met haar doen) is dat wat haar echt bezighoudt. Want deze terughoudendheid, dit wantrouwen maakt dat ze moeilijk naar netwerkborrels gaat, dat ze niet zo makkelijk een cappuccino drinkt met een mannelijk contact in haar netwerk, in jouw netwerk.

Zoals je snapt: ik verzin dit voorbeeld. En ik hoop ook dat het compleet verzonnen is, maar je weet net als ik: er gebeuren dingen.

En in al onze levens gebeuren dingen. We hebben allemaal onze angsten en dromen, al is het maar de angst dat we niet zo succesvol lijken als al die andere mensen op Facebook of Insta.

En in blogs wil ik als lezer van blogs dat menselijk teruglezen. Dat jij de expert bent wat betreft je inhoud dat geloof ik allang. Tuurlijk moet dat goed zitten.

Maar ik wil voelen dat jij een mens bent met een klein grapje en wat zelfspot. Ik wil voelen dat jij begrijpt dat het af en toe kloten is en overweldigend. Ik wil niet alleen data lezen, maar ook dat jij ook hooked ben door La Casa del Papel, dat maakt connectie.

Dan val je op, naast al die anderen die ook heel veel weten van jouw inhoud. Dan is je blog niet meer een van de duizenden anderen.

En wat er dan vooral gebeurt is magisch: dan ben je ineens net zo leuk, grappig, gezellig en lief als in het echt. En je raakt iemand in z’n hart.

En dat willen we allemaal, elke dag opnieuw.

Deze blogpost is geschreven door Johan Stevens, hij helpt trainers en coaches met wervende teksten die zorgen voor meer klanten (die echt bij je passen). Op zijn site deelt hij gratis de videotraining Copywriting: 3 geheimen voor copy met personality.

[Afbeelding © svittlana – Adobe Stock]

...

Verder lezen over Bedrijven

5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Post is door e-mail iets minder belangrijk geworden voor privépersonen, maar voor bedrijven is het nog steeds belangrijk. Nu is dat al een reden om te kiezen voor een zakelijk postadres, maar er zijn meer voordelen die kleven aan zo’n adres.

DC Business11.10.2024

5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps

Logisch dat bedrijven die snel willen groeien naar bots of mensen stappen die nepreviews bieden, maar die kunnen daarmee beter stoppen.

Search26.09.2024

Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

Flintfox, een specialist in intelligent prijs- en kortingsbeheer, heeft onlangs de lancering van Flintfox voor SAP aangekondigd. Deze nieuwe applicatie vereenvoudigt en versnelt complex prijsbeheer voor SAP-gebruikers met een snelle real-time pricing engine.

DC Business23.09.2024

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket

De zomervakantie loopt op zijn einde en dat betekent dat het werkleven weer begint. Voor sommige mensen betekent dit dat er haastig moet worden gekeken naar allerlei feestdagen die eraan komen: wat doen we met Sinterklaas, organiseren we een kerstontbijt, een nieuwjaarsborrel? En: wat doen we dit jaar in het kerstpakket? Met deze cadeaus zit je nooit verkeerd.

Lifestyle04.09.2024

5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket

De zakelijke voordelen van regelmatige gehoortests voor werknemers

Te veel en te hard geluid op de werkvloer kan het gehoor van je werknemers beschadigen. Als werkgever ben je verplicht om gehoorbeschadiging bij je werknemers te voorkomen. Als werkgever ben je verantwoordelijk om te onderzoeken op welke plekken te hard en te veel geluid is voor de werknemers.

DC Business30.08.2024

De zakelijke voordelen van regelmatige gehoortests voor werknemers

Hoe maak je optimaal gebruik van een zit sta bureau?

Zit sta bureaus zijn steeds populairder op de werkvloer. En terecht, want ze bieden een eenvoudige manier om meer beweging in je dag te brengen. Maar wist je dat je met een paar handige tips nog meer kunt profiteren van de voordelen van een zit sta bureau? In deze blog delen we graag onze beste tips om je te helpen je zit sta bureau optimaal te gebruiken. Zo zorg je ervoor dat je de hele dag gefocust, energiek en gezond blijft!

Lifestyle05.08.2024

Hoe maak je optimaal gebruik van een zit sta bureau?

Toekomst van kantoorruimte: terug naar kantoor of toch thuis blijven werken?

De toekomst van het kantoor was lange tijd onzeker. Door de pandemie werden veel bedrijven genoodzaakt om hun faciliteiten in te richten op thuiswerken. Ook na de pandemie is deze trend gebleven. Maar wat betekent dit voor de huurders van kantoorruimtes in ons land? Zal dit een blijvend iets zijn of stappen we ooit geheel over op thuiswerken. In dit artikel verdiepen we ons in de laatste trends en onderzoeken we de toekomst van kantoorruimte.

DC Business29.07.2024

Toekomst van kantoorruimte: terug naar kantoor of toch thuis blijven werken?

Verder lezen over Content

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

Als ondernemer heb je veel zaken om aan te denken: de inkoop van producten, het verkopen van diensten en producten, de administratie, je personeel… Het is daardoor aantrekkelijk om sommige taken uit te besteden. Een bo...

DC Business27.01.2023

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Als je een website runt, dan is de kans groot dat je wel eens mails graag met vragen over linkbuilding. Of het nu gaat om bedrijven die graag een linkje op jouw website reserveren of bedrijven die je ermee willen helpen:...

DC Business24.11.2022

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers - van individuele makers tot uitgevers - hun werk delen, zinvolle gesprekke...

Social Media26.01.2021

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Een beter thuis voor schrijvers
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

1 van de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden als je aan SEO doet, is duplicate content. Deze dubbele inhoud is niet alleen vervelend voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Na het lezen v...

Search14.12.2020

Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

​De onzichtbare kracht van SEO

Als jouw potentiële afnemers of klanten op zoek gaan naar een product of dienst die jij aanbiedt, hoe groot is dan de kans dat ze op jouw website terechtkomen? Hoeveel moeite doet een klant? Het antwoord is simpel, de g...

Search12.03.2020

​De onzichtbare kracht van SEO

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Logitech kennen veel mensen vooral van de gaming-tak. Maar het bedrijf is al vele jaren bezig met hardware voor multitasking, voor developers en gewoon voor op kantoor om jouw productiviteit te verhogen. In 2015 was er d...

Gadgets07.11.2019

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys