Online03.07.2018

​Waarom je alles wilt weten over het seksleven van je ideale klant


Als ik te persoonlijk word, zeg het me direct. Oké?

Hoe vaak per week heeft jouw ideale klant seks? Twee keer? Of nog geen één keer per kwartaal?

Gekke vraag? Ik wil het zelf wel weten van mijn ideale klant, voor ik een blog schrijf of een nieuwe tekst voor mijn website. Niet dat ik er expliciet naar vraag, maar ik weet in elk geval of ze een relatie heeft, of een scharrel.

En in deze blog vertel ik je waarom en waarom het jij het beter ook zou willen weten nog voor je ook maar een letter gaat schrijven, voor die mailing, voor je salespage of voor je social update.

Laat ik opnieuw beginnen…

Je ideale klant is een avond vrij. Rent zij die avond met zo’n supersonisch zwart pakje en fluorescerende hardloopschoenen (en gebruinde enkels) door het park of… kijkt ze nog drie afleveringen van La Casa De Papel met een zak Bugels? Of gaat ze naar haar Gregoriaanse zangclub?

Of stel… je ideale klant krijgt kritiek van haar manager. Ten overstaan van de afdeling. Wordt ze rood en zwijgt ze? Zegt ze kalm en beslist dat dit totaal ongepast is? Of staat ze op en beent ze scheldend de afdeling af? ‘Krijg toch de kolere!’

Ik wil het weten. Ik wil het allemaal weten over degene aan wie ik mijn verhaal richt, voor ik begin te typen aan een nieuwe blog.

Ook al heeft jouw business niks, nada te maken met het seksleven van je lezer of met z’n Netflix kijkgedrag… Toch heeft het daar alles mee te maken.

Je lezer is namelijk een mens. Van vlees en bloed.

Naast dat zij bezig is met contentmanagement, met GoogleAd strategieën is het een mens. En zelfs al in dat GoogleAd strategie verhaal zit vaak zoveel vlees en bloed. Want het mislukt, het valt tegen, je snapt er geen drol van en je baalt als een stekker.

Waarom is er vaak zo’n groot verschil tussen hoe we ons zakelijk (ook in onze blogs) gedragen en hoe we dat privé doen?

Privé zijn we grappig. We zijn speels. Zeggen dingen als ‘die meeting was helemaal ruk’ en ‘ik heb echt een vet weekend gehad’ en… begrijpt iedereen ons.

Niet alleen met het hoofd, maar vooral ook met het hart begrijpen we diegene. Omdat hij als zichzelf praat.

En als we zakelijk gaan bloggen, dan wordt het ineens stijf en lees je jezelf terug en denk je: ik klink als een robot en deze woorden gebruik ik nooit in ’t café.

Ik denk dat het komt doordat je denkt dat je heel intelligent en wijs moet overkomen. ‘Nu moet ik alle data keurig op een rijtje hebben.’ ‘Dit moet een solide verhaal worden.’ En met een diepe zucht ga je beginnen.

‘Het is derhalve van belang om te realiseren dat de convergerende beweging…’

Bent u er nog?

Je lezer is een mens van vlees en bloed en ze had misschien al langer dan een maand of zeven geen seks.

En ze heeft een grote vriendinnenclub en drie keer in het jaar gaan ze naar Texel en ze woont in Utrecht en ze wil de allerbeste worden in haar vak, met het thema waar jij over schrijft. Ze wil er alles over lezen.

Ze gaat ervoor en wil domineren in haar vak. Dat heeft ze bedacht. Met een eigen bedrijf over twee jaar. In sporttermen: het is de dame die ’s ochtends om half 7 in het park aan het rennen is, zo graag wil ze het.

En over die seks? Ze vertrouwt mannen niet. Ze heeft dingen meegemaakt. Dat weten alleen haar vriendinnen, maar hoewel ze graag een relatie wil lukt dat niet.

En naast die interesse in haar vakgebied en dus in jouw vakgebied (het is echt een klant voor jou, je kan zaken met haar doen) is dat wat haar echt bezighoudt. Want deze terughoudendheid, dit wantrouwen maakt dat ze moeilijk naar netwerkborrels gaat, dat ze niet zo makkelijk een cappuccino drinkt met een mannelijk contact in haar netwerk, in jouw netwerk.

Zoals je snapt: ik verzin dit voorbeeld. En ik hoop ook dat het compleet verzonnen is, maar je weet net als ik: er gebeuren dingen.

En in al onze levens gebeuren dingen. We hebben allemaal onze angsten en dromen, al is het maar de angst dat we niet zo succesvol lijken als al die andere mensen op Facebook of Insta.

En in blogs wil ik als lezer van blogs dat menselijk teruglezen. Dat jij de expert bent wat betreft je inhoud dat geloof ik allang. Tuurlijk moet dat goed zitten.

Maar ik wil voelen dat jij een mens bent met een klein grapje en wat zelfspot. Ik wil voelen dat jij begrijpt dat het af en toe kloten is en overweldigend. Ik wil niet alleen data lezen, maar ook dat jij ook hooked ben door La Casa del Papel, dat maakt connectie.

Dan val je op, naast al die anderen die ook heel veel weten van jouw inhoud. Dan is je blog niet meer een van de duizenden anderen.

En wat er dan vooral gebeurt is magisch: dan ben je ineens net zo leuk, grappig, gezellig en lief als in het echt. En je raakt iemand in z’n hart.

En dat willen we allemaal, elke dag opnieuw.

Deze blogpost is geschreven door Johan Stevens, hij helpt trainers en coaches met wervende teksten die zorgen voor meer klanten (die echt bij je passen). Op zijn site deelt hij gratis de videotraining Copywriting: 3 geheimen voor copy met personality.

[Afbeelding © svittlana – Adobe Stock]

...

Verder lezen over Bedrijven

4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt

Een verjaardag, een babyshower, een huwelijk, een tijdelijke oefenzaal met je koor, een zakelijke bijeenkomst: er kunnen talloze redenen zijn om een zaaltje te huren. Het is vaak best een overweging, want het kost geld en er is veel mogelijk. Zo zorg je dat je er geen hoofdpijn van krijgt, maar vooral van profiteert. Dit zijn 4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt.

Lifestyle20.11.2024

4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Hun cloudtechnologie voor bedrijven in de hospitalitysector resulteerde in een ongekende groei voor Mews – en dit is nog maar het begin. Nadat het bedrijf begin 2024 de unicorn-status behaalde, is Mews nu uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Erasmus Centre for Entrepreneurship. 

Nieuws06.11.2024

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Winnaar van de Top 250 Golden Scaler Award
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Post is door e-mail iets minder belangrijk geworden voor privépersonen, maar voor bedrijven is het nog steeds belangrijk. Nu is dat al een reden om te kiezen voor een zakelijk postadres, maar er zijn meer voordelen die kleven aan zo’n adres.

DC Business11.10.2024

5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps

Logisch dat bedrijven die snel willen groeien naar bots of mensen stappen die nepreviews bieden, maar die kunnen daarmee beter stoppen.

Search26.09.2024

Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

Flintfox, een specialist in intelligent prijs- en kortingsbeheer, heeft onlangs de lancering van Flintfox voor SAP aangekondigd. Deze nieuwe applicatie vereenvoudigt en versnelt complex prijsbeheer voor SAP-gebruikers met een snelle real-time pricing engine.

DC Business23.09.2024

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket

De zomervakantie loopt op zijn einde en dat betekent dat het werkleven weer begint. Voor sommige mensen betekent dit dat er haastig moet worden gekeken naar allerlei feestdagen die eraan komen: wat doen we met Sinterklaas, organiseren we een kerstontbijt, een nieuwjaarsborrel? En: wat doen we dit jaar in het kerstpakket? Met deze cadeaus zit je nooit verkeerd.

Lifestyle04.09.2024

5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket

Verder lezen over Content

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Hoe zorg je dat mensen jouw nieuwsbrief niet alleen willen ontvangen, maar ook openen? Tijdens HubSpot GROW gaf Mindstream daar antwoord op.

E-mail12.11.2024

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?

We vragen zoveel aan AI, maar tot nu toe durven nog niet veel mensen het aan om AI te gebruiken voor grotere taken. Zonde, want je kunt samen met een AI-collga een heel succesvol blog runnen. Dat belooft in ieder geval Semrush, dat met ContentShake AI komt. Een manier om ongelimiteerde, publiciteitsklare content te genereren.

Marketing11.11.2024

Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

Als ondernemer heb je veel zaken om aan te denken: de inkoop van producten, het verkopen van diensten en producten, de administratie, je personeel… Het is daardoor aantrekkelijk om sommige taken uit te besteden. Een bo...

DC Business27.01.2023

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Als je een website runt, dan is de kans groot dat je wel eens mails graag met vragen over linkbuilding. Of het nu gaat om bedrijven die graag een linkje op jouw website reserveren of bedrijven die je ermee willen helpen:...

DC Business24.11.2022

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers - van individuele makers tot uitgevers - hun werk delen, zinvolle gesprekke...

Social Media26.01.2021

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Een beter thuis voor schrijvers
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

1 van de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden als je aan SEO doet, is duplicate content. Deze dubbele inhoud is niet alleen vervelend voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Na het lezen v...

Search14.12.2020

Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!