De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Herken je dit:
…Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf
…Wij ontzorgen onze klanten
…Wij staan voor onze klanten klaar
…Bij ons telt alleen het allerbeste
…Bij ons staat de klant centraal
Ik daag je uit eens te tellen hoe vaak je bovenstaande beschrijvingen nog tegenkomt. Wat zeggen deze beschrijvingen? Weinig. Het is een dertien-in-een-dozijn manier van profileren. Als (potentiële) klant weet je zo precies niks over wat je kunt verwachten.
Nee, in 2019 gaan we gaan geen klanten meer voor ons winnen door algemeenheden te verspreiden, gebakken lucht te verkopen en van daken te schreeuwen dat we de goedkoopste zijn (al doen vele supermarktmarketeers enorm hun best om ons dat wel te doen geloven…). Anno 2019 wil de consument aan de hand genomen worden door middel van waardevolle content. Waardevol, dát is het toverwoord.
Steeds meer organisaties voeren om die reden een contentstrategie: zij bedenken, creëren en verspreiden waardevolle content om zo bij te dragen aan het realiseren van de eigen missie. Voor eenieder die denkt dat hieraan een enorme investering vooraf gaat, heb ik goed nieuws: dat is niet zo. Integendeel. Hoe dit zit en hoe je dat doet, leg ik je uit in dit artikel.
Waardevolle contentcreatie via free publicity
Inzetten op free publicity biedt de perfecte basis voor een effectieve contentstrategie. Zeker als je hierbij (minimaal) een maandelijks ritme aanhoudt. Op die manier creëer je een continue stroom van:
- Waardevolle content
- Media-aandacht
- Touchpoints met je doelgroep
Het vinden van de juiste communicatiehaakjes voor free publicity is helemaal niet zo ingewikkeld als men vaak denkt. Er zijn wel duizend-en-één aanleidingen te bedenken voor een interessant verhaal. Dat kunnen persberichten zijn, maar ook blogs, interviews of het organiseren van een (blogger/vlogger)event. Om je op weg te helpen, geef ik je enkele waardevolle aanknopingspunten:
- Recente ontwikkelingen
- Vernieuwende, innovatieve projecten
- Gewonnen prijzen
- Bijzondere klanten/samenwerkingen
- Eigen onderzoeksresultaten
- Trends op basis van data
- Andere nieuwswaardigheden
Je creëert bovenstaande verhalen met oog op free publicity, maar de waarde van deze content gaat veel verder dan ‘alleen’ dat.
Hergebruiken van content
Alle content die je ontwikkelt voor free publicity kun je perfect ‘hergebruiken’ op je eigen communicatiekanalen. Denk aan je website, social media, nieuwsbrief en/of brochures. Je doorloopt de volgende stappen:
Stap 1
Vraag je relaties om hulp en nodig hen via een nieuwsbrief en/of social uit om deel te nemen aan een onderzoek. Het eerste touchpoint is gecreëerd.
Stap 2
Analyseer de uitkomsten van het onderzoek en verwerk deze in een persbericht. Dit verhaal pitch je samen met de onderzoeksresultaten aan journalisten en redacteuren die schrijven voor titels die door jouw doelgroepen worden gelezen. Zo komt jouw verhaal terecht bij de consument. Touchpoint nummero 2.
Stap 3
Plaats het persbericht dat is geschreven naar aanleiding van het onderzoek op je website, onder de categorie ‘nieuws’. Goed voor de vindbaarheid en het vergroten van de kans op een derde touchpoint. Overigens ook handig voor journalisten die op zoek zijn naar informatie.
Stap 4
Breng je relaties via een nieuwsbrief en/of social op de hoogte van de resultaten van het onderzoek waaraan zij hebben deelgenomen en bedankt hen voor hun hulp. Zo ontstaat het vierde touchpoint.
Stap 5
Deel de mooiste mediaresultaten via je eigen communicatiekanalen. Daarmee laat je zien dat anderen over je schrijven en dat werkt. Altijd. Én het zorgt voor een vijfde touchpoint met je doelgroep.
Je ziet, het voeren van een effectieve contentstrategie hoeft niet altijd zeeën van tijd en bakken met geld te kosten. Als je er een beetje handig mee omgaat, kom je met een focus op free publicity al een heel eind.
Deze blogpost is geschreven door Tessa Puijk, PR- en communicatieadviseur bij Van Diemen PR.
Verder lezen over Content
E-mail12.11.2024
5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream
Marketing11.11.2024
Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?
Search11.04.2023
YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!
DC Business27.01.2023
Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf
DC Business24.11.2022
Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?
Social Media26.01.2021
Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over
Een beter thuis voor schrijversSearch14.12.2020
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?
Online07.09.2020
Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!
Verder lezen over PR
DC Business21.12.2023
Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA
DC Business10.07.2020
Digital Marketing Summit: PR meets Marketing
Online21.04.2020
Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0
DC Business17.06.2018
5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018
Entertainment23.11.2017
Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland
Murder on the Orient Express in het echtSocial Media12.04.2017
Het PR-drama van United Airlines gaat viral
Social Media10.04.2017
Man hard op weg naar meeste retweets ooit om gratis kipnuggets
gratis PR-stunt voor burgerketen Wendy'sOnline06.10.2015
“Vermijden dat Wikipedia een PR-platform wordt”
Verder lezen over PR 2.0
DC Business10.07.2020
Digital Marketing Summit: PR meets Marketing
Online21.04.2020
Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0
Media10.03.2014
Nederlander minste vertrouwen in sociale media
Startups08.02.2013
Startupscène zweert bij growth hacking
Media19.06.2011
Facebook PR op voet van oorlog met media
Media08.06.2011
Don’t mess with the US Army, don’t mess with YouTube!
Social Media19.05.2011
“Social Media” dekt lading niet meer.
Social Media15.05.2011