Heb je te vaak last van wifi-storingen, ga je verhuizen of wil je minder betalen voor hetzelfde? Er zijn een heleboel redenen om je internetprovider eens flink onder de loep te nemen. Maar, als je dan voor een andere aanbieder wil gaan, hoe kies je dan het juiste?
We beginnen meteen even met het slechte nieuws, want de keuze die je maakt is afhankelijk van waar je woont. Niet op alle plekken in Nederland is razendsnel internet via glasvezel verkrijgbaar. Het is dus niet alleen belangrijk om te kijken voor welke provider je gaat, maar vooral wat providers kunnen bieden op jouw adres. Helaas is dat van grote invloed op hoe goed je internet zal zijn, dus check dit vooral goed.
Wat je wel zelf moet kiezen, dat is wat je van je internetprovider wilt. Wil je alleen internet, of heb je ook televisiezenders en een huistelefoon nodig? Veel aanbieders hebben alles-in-éénpakketten, waarmee je vaak een stuk goedkoper uit bent. Het kan in prijs zelfs een rol spelen of je bijvoorbeeld een mobiel abonnement van die aanbieder hebt. Vaak krijg je maandelijks dan korting.
Oke, je hebt gekeken wat je op jouw adres zoal kunt verwachten van aanbieders en wat je dan voor pakket wil -als je dat al wil-. Hoe kies je nou ook echt voor de beste optie? Ten eerste moet je bedenken waar je internet voor gebruikt. De downloadsnelheid kan veel uitmaken als je bijvoorbeeld online gamet of veel grote bestanden downloadt. Twijfel je over wat je nodig hebt, doe dan online een snelheidstest van je huidige internet. Of kies een abonnement dat iets minder snel is. Meestal vinden providers het geen enkel probleem om het abonnement omhoog te schroeven, maar omlaag is vaak moeilijk.
Daarnaast moet je bedenken wat je belangrijk vindt in een provider. Wil je vooral weinig betalen, of vind je juist service heel belangrijk? KPN is een provider die erom bekendstaat wat duurder te zijn, maar ook meer service te bieden. T Mobile en Tele2 zijn daarentegen weer populair omdat de prijs wat lager ligt. De storingsgevoeligheid van een provider is moeilijk in te schatten van tevoren, want dit is vaak erg afhankelijk van waar je precies woont. Op de ene plaats is Ziggo een groot succes, terwijl een ander juist constant problemen kan hebben. Het kan dus best lonen om ook even bij je buren te vragen welke aanbieder zij gebruiken en of ze tevreden zijn.
Mocht je een keuze hebben gemaakt, check dan eerst wat de contractperiode bij je huidige provider is en of je nieuwe provider een overstapservice heeft. Dat scheelt je een heleboel stress, want vaak sluit het afsluiten van het ene abonnement dan perfect aan op het ingaan van het nieuwe, waardoor je niet zonder internet hoeft te zitten.