Online12.08.2016

Virtual reality in de retail-branche


Dat virtual reality niet langer voorbehouden is aan de game-industrie, zullen we je niet hoeven te vertellen. De mogelijkheden lijken immers eindeloos: angststoornissen verhelpen, nieuwe medewerkers inwerken of, tsja, porno kijken. Maar dat virtual reality ook steeds vaker ingezet wordt om de shopervaring van consumenten te verbeteren, wist je misschien nog niet. In dit artikel bespreken we de mogelijkheden van virtual reality voor de retail-branche en kijken we welke initiatieven er al genomen zijn.

De mogelijkheden van virtual reality

Anno 2016 draait het in de retail-branche vooral om individualisering. Afgaande op eerdere aankopen en persoonlijke gegevens van de consument, kan steeds nauwkeuriger advies worden gegeven. Dat hebben vooral veel digitale winkels goed begrepen. Neem bijvoorbeeld Zalando Lounge. De shopping club van Zalando ontwikkelde een app waarmee bezoekers tot 75% korting op het assortiment krijgen. Je kunt je zoekopdracht verfijnen op productsoort, maat, kleur en prijs, waardoor je gemakkelijk een leuke outfit kunt vinden. De app geeft gebruikers zelfs persoonlijke aanbevelingen.

Virtual reality is een technologie die zich bij uitstek leent voor het creëren van nóg persoonlijkere ervaringen. Maar minstens even bijzonder aan virtual reality, is dat de techniek de voordelen van digitale winkels combineert met die van fysieke winkels. Waar het strategisch plaatsen van producten en het uitlokken van impulsaankopen tot op heden vooral als voordeel van fysieke winkels werd gezien, maakt virtual reality het voor iedere aanbieder mogelijk om hiervan te profiteren. In een virtuele winkel kan de gehele winkelindeling aangepast worden, en kan het aanbod van de producten zelfs afgestemd worden op de voorkeuren en gewoonten van de consument.

Dat klinkt allemaal wel erg positief; je zou je bijna af gaan vragen waarom de retail-branche zich nog niet massaal stort op virtual reality. Daar zijn twee belangrijke verklaringen voor. Ten eerste beschikt nog lang niet iedere consument (slechts 1%) over een VR-bril. En ten tweede blijft het conversiepercentage tot nog toe hangen op zo’n 2-3%; een percentage dat vergelijkbaar is met dat van online shops. Ter vergelijking: het conversiepercentage bij fysieke winkels ligt tussen de 20% en 40%. Dat verschil lijkt te worden veroorzaakt door het feit dat je in fysieke winkels meer zintuigen kunt gebruiken. Een kledingstuk kun je passen, een muziekinstallatie testen. “If seeing is believing, trying on seals the deal.”

Dat is waar augmented reality om de hoek komt kijken. Augmented reality is een technologie die een live beeld van de werkelijkheid combineert met virtuele elementen. Augmented reality en virtual reality hoeven geen twee losstaande begrippen te zijn, maar kunnen met elkaar worden verenigd. Zo moet het in de toekomst bijvoorbeeld mogelijk zijn een kledingstuk virtueel te passen, of om een simulatie van een tafel die je wilt kopen direct in je huiskamer te zien. Deze techniek staat nog in de kinderschoenen, maar onder andere Microsoft’s Hololens belooft veel goeds.

Welke initiatieven zijn er al genomen?

Binnen de retail-branche wil virtual reality nog niet echt van de grond komen, maar er zijn wel enkele noemenswaardige experimenten geweest. Een aantal best practices:

  • Tesco – Tesco lanceerde ruim twee jaar geleden een app waarbij consumenten virtueel door een supermarkt konden lopen. Hoewel het project werd afgedaan als ‘saai’, zou dit wel eens dé manier kunnen zijn waarop we in de toekomst onze boodschappen doen.
  • Alibaba – Op het gebied van VR mogen we veel verwachten van internetreus Alibaba. De e-commercegigant demonstreerde vorige maand hoe klanten met een VR-bril daadwerkelijk door een driedimensionale winkel kunnen wandelen en producten kunnen pakken, bekijken én kopen. Recentelijk kondigde de cloudcomputingtak van het Chinese bedrijf ook nog eens een samenwerking met HTC aan. Dat belooft wat.
  • Tommy Hilfiger – Een catwalk show van Tommy Hilfiger bijwonen – vele modeliefhebbers kunnen er alleen maar van dromen. Om klanten te laten ervaren hoe dat nou eigenlijk is, installeerde Tommy Hilfiger tijdens de show van 2015 een VR-camera. En dat bleek een groot succes.
  • Toms – Een goed voorbeeld van wat er gebeurt als je je klanten wilt laten weten waar je product vandaan komt en hoe het productieproces precies verloopt, komt van Toms. Het schoenenmerk dat erom bekend staat bij iedere aankoop een donatie te doen (het zogenaamde one-for-one principe), neemt je mee op een virtuele tour naar Peru.

Welke initiatieven vind jij de moeite waard? En hoe zie jij de toekomst van virtual reality voor de retail-branche? Laat het weten!

[Afbeelding © ponomarencko – Fotolia]

...

Verder lezen over Retail

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Verder lezen over Virtual Reality

Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?

De VR-bril van Apple is een flink ding. Tijd voor iets subtielers, moet Apple denken: het zou onderzoek doen naar een slimme bril.

Gadgets05.11.2024

Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?

Apple maakt short voor Vision Pro waardoor je naar adem hapt

Immersive video klinkt het in het Engels, maar in het Nederlands kun je dat het beste meeslepend noemen, iets waar je volledig in opgaat.

Video07.10.2024

Apple maakt short voor Vision Pro waardoor je naar adem hapt

Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion

Orion is de augmented reality-bril die volgens Meta-leider Mark Zuckerberg “de meest geavanceerde AR-bril is die de wereld ooit heeft gezien”.

Gadgets25.09.2024

Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Meta zou een concurrent willen maken voor de Apple Vision Pro en was al vrij ver in de ontwikkeling. Nu cancelt het die VR-bril.

Technology23.08.2024

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

Ja, Apple werkt wel degelijk aan een nieuwe bril die het even helemaal anders doet, maar nee, snel komt die niet.

Gadgets24.06.2024

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur

Stel je voor dat een gewone bril straks kan fungeren als augmented reality-bril? Dat is helemaal niet straks, dat is nu.

Technology13.05.2024

De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur

Exploring Porna: De kunst van het verleiden in beeld gebracht

Porna, een term die de laatste jaren steeds vaker opduikt in gesprekken over erotica en seksuele expressie, heeft een opmerkelijke verschuiving teweeggebracht in de manier waarop we naar erotische inhoud kijken. Waar traditionele porno vaak wordt geassocieerd met expliciete en soms zelfs expliciet onrealistische weergaven van seks, richt porna zich op een meer genuanceerde benadering. In dit artikel gaan we dieper in op de kunst van het verleiden en onderzoeken we hoe deze vorm van erotica onze perceptie van seksualiteit en intimiteit beïnvloedt.

Lifestyle29.04.2024

Exploring Porna: De kunst van het verleiden in beeld gebracht

Meta verliest elke maand weer miljarden euro’s door virtual reality

Meta verliest elke maand een hoog bedrag door virtual reality: miljarden. Nu verdient het nog steeds meer, maar dit blijft wel even doorgaan.

Metaverse27.04.2024

Meta verliest elke maand weer miljarden euro’s door virtual reality