Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Mocht er in Nederland toch een totale lockdown komen, dan kunnen de meeste vijftigplussers en ouder prima hun aankopen online doen. Dat blijkt uit een onderzoek van Startpagina.nl, een van de oudste websites in Nederland en waarschijnlijk ook alleen bekend bij een misschien nog wel oudere doelgroep. Hoewel het onderzoek geen spraakmakende resultaten oplevert geeft het wel een aardig inzicht hoe deze generatie die is opgegroeid met het internet er vandaag mee weet om te gaan.
Onderzoeksresultaten, Tikkie in opkomst
Van de 1.250 ondervraagden koopt 92% wel eens een product via internet; iets meer dan de helft (53%) doet dit zelfs regelmatig, eens per maand tot een keer per kwartaal. De meest gebruikte betaalmethode is iDeal: het aantal gebruikers van dit betaalmiddel steeg van 80% in 2018 naar 94% in 2020. Ook online betalen via creditcard komt meer in zwang: het gebruik steeg van 22% in 2018 naar 34% in 2020. Mannen gebruiken deze vorm van betalen veel vaker dan vrouwen: 45% tegenover 24%. De aloude acceptgiro wordt nog door 18% van de bevraagden gebruikt. Maar ook het onderlinge afrekensysteem Tikkie is snel in opkomst: 31% van de bevraagden tussen 50-59 jaar gebruikt het en zelfs 7% van de 70-plussers.
Laptop en desktop computers blijven populair
De aankopen doen vijftigplussers het meest via de laptop/desktop computer (82%). Van de vijftigplussers die wel eens online aankopen doen, beschouwt 69% de laptop als een (zeer) veilig device hiervoor, tegenover 42% die aankopen via de Smartphone (zeer) veilig vindt en 40% via de tablet. Er worden flinke bedragen uitgegeven, vooral via de laptop: 33% kocht hiermee een artikel van €650,- of duurder. Via de smartphone deed slechts 12% zo’n uitgave en via de tablet 17%.
Meer vertrouwen in veiligheid en privacy
Het aantal respondenten dat aangaf (zeer) bezorgd te zijn over de persoonlijke gegevens daalde van 54% in 2018 naar 48% in 2020. Zorgen zijn er nog wel over het verzamelen van persoonlijke gegevens door bedrijven als Facebook en Google (50%). Daarna komen de zorgen over ransomware (bij 47% van de respondenten), een computerinbraak/hacking (bij 46%) en identiteitsfraude (43%).Voor fraude via Whatsapp is deze generatie niet zo bezorgd (slechts 23%), terwijl inmiddels 8% van hen al wel eens via Whatsapp is benaderd door iemand die zich voordeed als een familielid dat dringend geld nodig had.
Groeiende ervaring met cybercriminaliteit
Van de respondenten heeft 55% wel eens te maken gehad met (een poging tot) phishing, 8% met (een poging tot) ransomware, 6% met een (een poging tot) computerinbraak en 4% met (een poging tot) identiteitsfraude. Inmiddels weten de meesten wel nepmails, zogenaamd van de werkgever, te onderscheppen.
Vrouwen luisteren vaker dan mannen naar hun kinderen
De meeste respondenten treffen maatregelen om persoonlijke gegevens te beschermen. 82% zegt nooit wachtwoorden of persoonlijke gegevens aan onbekenden of bedrijven te geven (18% dus nog wel). De meeste bevraagden laten zich voorlichten over veiligheid op internet via het internet. Vrouwen luisteren vaker dan mannen naar hun kinderen voor advies (36% versus 21%) over online veiligheid.
Mannen laten zich vaker voorlichten door overheid en consumentenorganisaties. 72% van de respondenten gebruikt verschillende wachtwoorden voor verschillende accounts. Het merendeel (47%) schrijft wachtwoorden op papier. Op de vraag of ze wilden zeggen waar precies, reageerden de meesten (verstandig!) dat ze dat natuurlijk niet gingen vertellen. De mensen die wel antwoordden, noemen o.a. een USB-stick, hun kluis, of een wachtwoordmanager. Helaas blijkt nog wel uit de antwoorden dat 36% nooit of minder dan een keer per jaar zijn wachtwoorden aanpast.
Verder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024