Online26.01.2016

​Vijf tips voor een succesvolle klantenservice


Een slechte ervaring met klantenservice: iedereen heeft het weleens meegemaakt. Uit recent onderzoek bleek dat de verwachtingen van de kwaliteit van een klantenservice-afdeling de afgelopen drie jaar behoorlijk zijn toegenomen. Ook blijkt dat 56 procent van de consumenten het afgelopen jaar heeft besloten niet meer te kopen bij ten minste één bedrijf door een slechte klantervaring.

Klanten een positieve ervaring bieden is daarom cruciaal voor een organisatie en haar reputatie. Vreemd genoeg richten veel bedrijven zich vooral op klantenwerving, in plaats van het tevreden houden van bestaande klanten. En dat terwijl het binnenhalen van een nieuwe klant zes tot zeven keer zoveel kost als het behouden van een bestaande klant. Reden te meer om de klantervaring voor uw bedrijf te optimaliseren, met deze vijf tips.

1. Werk aan uw online presence

In onze ‘connected community’ kunnen consumenten een merk maken of breken door het delen van (negatieve) ervaringen via social media. Gevaar hierbij is dat iedereen het kan lezen. En als uw doelgroep het nieuws over de slechte service oppikt, kan dat rampzalig zijn voor uw merk. Zorg daarom dat uw bedrijf online aanwezig is om direct te reageren op negatieve ervaringen en om de klacht alsnog op te lossen.

2. Bespaar niet op een goede klantenservice

Jarenlang werden klantenservice-afdelingen beschouwd als een kostenpost en niet als goede investering om de groei van een bedrijf te ondersteunen. Echter, van goede klantenservice profiteert zowel de klant als uw bedrijf. Dit is ook te zien aan het aantal callcenter vacatures wat door grote bedrijven geplaatst wordt. Zo blijkt uit ons onderzoek dat klanten bereid zijn meer geld te betalen aan een bedrijf dat een positieve klantervaring garandeert. Tevreden klanten zijn dus belangrijk; ze blijven (langer) klant en geven u de mogelijkheid om te groeien.

3. Voeg altijd een persoonlijke noot toe

Personalisatie biedt een mogelijkheid voor bedrijven om klantloyaliteit te stimuleren. Zo vinden klanten het prettig als ze niet te veel inspanning hoeven te leveren om een antwoord op hun vragen te krijgen. Door het verzamelen en analyseren van klantgegevens – zoals aankoopgeschiedenis, online klikgedrag of reacties op uw marketingcommunicatie – kunnen de klantenservice- en marketingafdeling uw klanten beter van dienst zijn.

4. Wees flexibel

Klanten willen contact opnemen met uw bedrijf op een moment dat het hen uitkomt, met een apparaat en via een kanaal naar hun keuze. En in dit digitale tijdperk is dat niet altijd telefonisch. Ze kiezen soms liever voor social media, sms of e-mail. Bied deze mogelijkheden aan en u hebt direct een streepje voor op de concurrentie. Door de klant de controle te geven over de manier en het middel van communicatie, versterkt u bovendien de klantloyaliteit.

5. Volg de customer journey

Leg de ervaringen van klanten vast op alle ‘touch points’ binnen de customer journey. Marketingteams laten vaak enorme kansen lopen als ze de klantenservice-afdeling niet inzetten bij toekomstige campagnes. Inzicht in de weg die een klant aflegt maakt duidelijk hoe een klantervaring van invloed is op loyaliteit en uw bedrijfsvoering. Dus, pak de telefoon en bel, tweet of sms de professionals op uw klantenservice-afdeling. U zult versteld staan van de schat aan informatie die u verzamelt.

Deze blogpost is geschreven door Ruud Loppies, director Aspect Software Benelux & Denemarken.

[Afbeelding © Olivier Le Moal – Fotolia]

...

Verder lezen over Bedrijven

4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt

Een verjaardag, een babyshower, een huwelijk, een tijdelijke oefenzaal met je koor, een zakelijke bijeenkomst: er kunnen talloze redenen zijn om een zaaltje te huren. Het is vaak best een overweging, want het kost geld en er is veel mogelijk. Zo zorg je dat je er geen hoofdpijn van krijgt, maar vooral van profiteert. Dit zijn 4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt.

Lifestyle20.11.2024

4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Hun cloudtechnologie voor bedrijven in de hospitalitysector resulteerde in een ongekende groei voor Mews – en dit is nog maar het begin. Nadat het bedrijf begin 2024 de unicorn-status behaalde, is Mews nu uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Erasmus Centre for Entrepreneurship. 

Nieuws06.11.2024

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Winnaar van de Top 250 Golden Scaler Award
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Post is door e-mail iets minder belangrijk geworden voor privépersonen, maar voor bedrijven is het nog steeds belangrijk. Nu is dat al een reden om te kiezen voor een zakelijk postadres, maar er zijn meer voordelen die kleven aan zo’n adres.

DC Business11.10.2024

5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps

Logisch dat bedrijven die snel willen groeien naar bots of mensen stappen die nepreviews bieden, maar die kunnen daarmee beter stoppen.

Search26.09.2024

Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

Flintfox, een specialist in intelligent prijs- en kortingsbeheer, heeft onlangs de lancering van Flintfox voor SAP aangekondigd. Deze nieuwe applicatie vereenvoudigt en versnelt complex prijsbeheer voor SAP-gebruikers met een snelle real-time pricing engine.

DC Business23.09.2024

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket

De zomervakantie loopt op zijn einde en dat betekent dat het werkleven weer begint. Voor sommige mensen betekent dit dat er haastig moet worden gekeken naar allerlei feestdagen die eraan komen: wat doen we met Sinterklaas, organiseren we een kerstontbijt, een nieuwjaarsborrel? En: wat doen we dit jaar in het kerstpakket? Met deze cadeaus zit je nooit verkeerd.

Lifestyle04.09.2024

5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket