Online24.09.2020

Verkoop Nike webshop door het dak, online wordt het nieuwe normaal


Het is zo’n onderwerp waar je zomaar overheen zou kunnen lezen of je schouders voor op zou ophalen. Allemaal al bekend, Bol.com doet dubbele cijfers, Coolblue gaat als een speer en die Bezos van Amazon cashed miljarden extra. Covid-19 zorgt voor bizarre cijfers en webshops gaan door het dak. Maar ook de grootgrutters AH en Picnic (alleen online) pieken al maanden als het gaat om digitale bestellingen en omzet.

De grote vraag is of dit structureel is. Het antwoord weten we allemaal maar het hardop zeggen is wat anders. Het Amerikaanse sportmerk Nike is er echter helder in. Het sportmerk twijfelt ook niet, online verkoop wordt het nieuwe normaal. Cijfers laten zien dat over het laatste kwartaal de omzet online is gestegen met 82 procent. En die compenseert ruimschoots de teruglopende verkoop via winkels. Maar wat voor Nike geldt zal ook gelden voor Adidas en al die andere merken.

Nike gaf in juni nog aan dat het sterk te lijden had onder de coronacrisis. Het sportmerk realiseerde in het vierde kwartaal van zijn gebroken boekjaar een omzet van 6,3 miljard dollar, wat overeenkwam met een daling van 38 procent op jaarbasis. De sterke toename van de online verkopen steeg echter met 75 procent.

Online verkoop is de nieuwe norm

Nike lijkt zijn keuzes al te hebben gemaakt want de digitale verkoop steeg opnieuw met 82 procent. CEO John Donahoe ziet het als een permanente trend. ‘We weten dat digitaal de nieuwe norm is. De consument is digitaal geaard en dat zal niet snel verdwijnen’. Dat zijn woorden die er niet om liegen.

Voor Nike is het overigens niet nieuw. Het sportmerk zet al langer in op online verkoop aan hun klanten. Nike schroefde het aantal winkels en fysieke verkooppunten in het verleden fors terug en concentreert zich op de verkoop via online met behulp van gepersonaliseerde email-marketing campagnes. Nieuwe collecties zijn online al lang te bestellen voordat deze in de winkel komt te liggen. Als het grootste sportmerk ter wereld de verkoop van hun producten online benoemt als het nieuwe normaal is de toon gezet. Iets met Just do it waarschijnlijk.

Header (c) Nike Webshop

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over E-Commerce

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

Boodschappen doen, steeds vaker doen we dat vanuit huis op je smartphone of vanachter een laptop. En dat merkt ook Albert Heijn. Daar zien ze de vraag naar online boodschappen dermate sterk toenemen dat ze nu een 2e gemechaniseerd Home Shop Center (HSC) openen, ditmaal in Zwolle.

Online01.07.2024

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

en zet in op verdere groei e-commerce
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth