Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Het is zo’n onderwerp waar je zomaar overheen zou kunnen lezen of je schouders voor op zou ophalen. Allemaal al bekend, Bol.com doet dubbele cijfers, Coolblue gaat als een speer en die Bezos van Amazon cashed miljarden extra. Covid-19 zorgt voor bizarre cijfers en webshops gaan door het dak. Maar ook de grootgrutters AH en Picnic (alleen online) pieken al maanden als het gaat om digitale bestellingen en omzet.
De grote vraag is of dit structureel is. Het antwoord weten we allemaal maar het hardop zeggen is wat anders. Het Amerikaanse sportmerk Nike is er echter helder in. Het sportmerk twijfelt ook niet, online verkoop wordt het nieuwe normaal. Cijfers laten zien dat over het laatste kwartaal de omzet online is gestegen met 82 procent. En die compenseert ruimschoots de teruglopende verkoop via winkels. Maar wat voor Nike geldt zal ook gelden voor Adidas en al die andere merken.
Nike gaf in juni nog aan dat het sterk te lijden had onder de coronacrisis. Het sportmerk realiseerde in het vierde kwartaal van zijn gebroken boekjaar een omzet van 6,3 miljard dollar, wat overeenkwam met een daling van 38 procent op jaarbasis. De sterke toename van de online verkopen steeg echter met 75 procent.
Online verkoop is de nieuwe norm
Nike lijkt zijn keuzes al te hebben gemaakt want de digitale verkoop steeg opnieuw met 82 procent. CEO John Donahoe ziet het als een permanente trend. ‘We weten dat digitaal de nieuwe norm is. De consument is digitaal geaard en dat zal niet snel verdwijnen’. Dat zijn woorden die er niet om liegen.
Voor Nike is het overigens niet nieuw. Het sportmerk zet al langer in op online verkoop aan hun klanten. Nike schroefde het aantal winkels en fysieke verkooppunten in het verleden fors terug en concentreert zich op de verkoop via online met behulp van gepersonaliseerde email-marketing campagnes. Nieuwe collecties zijn online al lang te bestellen voordat deze in de winkel komt te liggen. Als het grootste sportmerk ter wereld de verkoop van hun producten online benoemt als het nieuwe normaal is de toon gezet. Iets met Just do it waarschijnlijk.
Header (c) Nike Webshop
Verder lezen over E-Commerce
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsOnline23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online01.07.2024
Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center
en zet in op verdere groei e-commerceOnline27.06.2024
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie
Daarmee skip je de veilingOnline17.06.2024
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops
Events30.05.2024