Online02.12.2019

Veel klachten over online aankopen


Zit je nog steeds te wachten tot je pakketje wordt bezorgd? Je bent niet de enige, want klagen over online bestellingen doen we massaal. De helft van de Nederlanders die in 2019 online winkelt heeft klachten, waarvan te late levering de meest genoemde is. Dit blijkt uit cijfers van het onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen 2019’ van het CBS. Jaarlijks beantwoorden 5600 mensen van 12 jaar of ouder vragen over dit onderwerp.

<em>Bron: CBS<\/em>
Bron: CBS

Meer online aankopen

We kopen in Nederland steeds vaker en meer online. In 2019 gaf 79 procent van de 12-plussers, omgerekend zo’n 11,8 miljoen mensen, aan dat ze iets online hebben gekocht. In 2015 lag dat aantal nog op 70 procent. Maar al die bestellingen verwerken blijkt problemen te geven met de levering. We weten dat er over bezorgdiensten massaal wordt geklaagd en 34 procent van de ondervraagden had hierover dan ook een klacht.

Technische problemen en het ontvangen van verkeerde of beschadigde producten komt ook regelmatig voor. Over digitale koopfraude wordt niet veel meer geklaagd dan in 2015. Fraude bij webwinkels komt regelmatig voor.

11 procent heeft nog nooit iets online gekocht

Van de 11,8 miljoen online shoppers in ons land in 2019 hebben 9,5 miljoen in de laatste 3 maanden aankopen gedaan. Toch zijn er nog steeds Nederlanders die nooit een webshop bezoeken, 11 procent heeft nog nooit iets online gekocht. Dat aantal neemt wel af, in 2015 was dit nog 15 procent.

<em>Bron: CBS<\/em>
Bron: CBS

Mannen koper vaker online

Mannen doen vaker online aankopen dan vrouwen en geven gemiddeld meer uit. 10 procent van de mannen uit het onderzoek vertelde meer dan 10 keer iets online te hebben gekocht in de afgelopen 3 maanden, 8 procent van de vrouwen deed dit. Ook had 15 procent van de mannen en 9 procent van de vrouwen in die periode in totaal 500 euro of nog meer uitgegeven.

Uit het onderzoek blijkt dan ook dat onze aankoopfrequentie is toegenomen. 23 procent van de Nederlanders kocht in de 3 maanden voorafgaand aan het onderzoek 3, 4 of 5 keer iets online. In 2015 gold dat nog voor 20 procent. Het bedrag dat op internet werd besteed lag het vaakst tussen 100 en 500 euro, 26 procent van de Nederlanders deed aankopen in die prijsklasse.

Wat kopen we online?

We bestellen online regelmatig eten, boeken vliegtickets en bestellen kaartjes voor evenementen. Maar het vaakst kochten online shoppers kleding of sportartikelen online (55 procent). Onze boodschappen laten we steeds vaker thuisbezorgen, want de grootste groei is onder andere te zien in de categorieën levensmiddelen. De verkoop van films of muziek en kaartjes voor evenementen steeg het minst hard.

<em>Bron: CBS<\/em>
Bron: CBS

Producten in het echt zien

Soms gaan we natuurlijk nog steeds graag naar een winkel. Vooral als we spullen in het echt willen zien. Ongeveer 2,2 miljoen Nederlanders gaf aan in het jaar voorafgaand aan het onderzoek helemaal geen online aankopen te hebben gedaan. Vooral omdat zij de producten eerst in het echt willen zien voordat ze een aankoop doen. Bijna een derde is daarnaast bezorgd over de veiligheid en privacy bij online aankopen.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

...

Verder lezen over Online Shop

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

Nu komt er al veel uit China wat je op Amazon ziet, maar hierbij gaat het echt om spotgoedkope dingen zoals je die ook kent van Temu en Shein.

Online14.11.2024

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Verder lezen over Retail

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar