Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Google heeft een grote vinger in de pap als het gaat om het gevonden worden van berichtgeving vanuit de media. Het bepaalt met zijn algoritme welke media er bovenaan komen te staan en heeft daardoor grote invloed op de concurrentie binnen dit domein. Teveel, vinden uitgevers, die nu 25 miljard euro van Google eisen in een rechtszaak die in Nederland plaatsvindt.
Monopoliepositie
Advocaten hebben laten weten namens Europese en Britse uitgevers aan de slag te zijn om een schadevergoeding van Google te krijgen van 25 miljard euro. Onder die uitgevers zijn ook Nederlandse bedrijven. Google zou een monopoliepositie hebben op de advertentiemarkt. Het zou verdeeld zijn tussen de EU à 17 miljard euro en het VK à 8 miljard euro, maar er kunnen zich nog meer uitgevers bij de rechtszaak voegen. Google zou mediabedrijven met zijn algoritmes en keuzes miljarden aan inkomsten hebben afgenomen.
DPG Media en Mediahuis
De vraag is welke Nederlandse uitgevers zich bij de rechtszaak voegen. Er wordt gesuggereerd dat het zou gaan om DPG Media en Mediahuis, maar hierover wil de advocaat geen uitspraken doen. In ieder geval zijn er twee grote, Nederlandse uitgevers die zich bij de strijd hebben aangesloten. Echt strijd, want Google is niet van plan om een voet te verzetten. Het vindt dat er flink wordt gespeculeerd en meent dat het juist heel goed samenwerkt met uitgevers uit dit continent. Het zegt juist dat het uitgevers helpt om inkomsten te genereren.
Het klinkt mooi wat Google zegt, maar het is niet de eerste keer dat het te maken heeft met dit soort problematiek. In Australië leek het er zelfs even op dat Google helemaal zou verdwijnen omdat het zoveel problemen had met uitgevers. In Frankrijk kreeg Google in 2021 een boete van 220 miljoen euro omdat het een veel te machtige positie zou hebben in de online-advertentiemarkt. Het zou enorm hoge commissies vragen en dat is allemaal geld dat anders naar uitgevers zelf zou zijn gegaan.
Veiling
De cijfers liegen er ook niet om: Google is dan niet altijd even open over zijn cijfers, het heeft op de advertentiemarkt een marktaandeel van meer dan 90 procent. Bizar hoog en veelzeggend. Google weet alles over advertenties: hoe ze werken, wat ze kosten en wat ze opbrengen. En juist omdat het zo machtig is qua aanwezigheid op het internet met zijn zoekmachine en op smartphones met zijn Android-besturingssysteem, is de wereld enorm Google-minded geworden. Google kan door al die macht en inzichten altijd zorgen dat het zelf het beste uit de verf komt (dus ook financieel gezien).
Voor advertenties op de zoekmachine kunnen bedrijven meedoen aan een soort veiling. Zo is bovenaan in Google komen te staan een kwestie van wat de gek ervoor geeft. Je hebt geen idee wat anderen bieden en moet daar dan zelf sowieso boven gaan zitten. De commissie erop is bovendien vrij hoog: 20 procent. Uitgevers zijn dat helemaal zat, waardoor de ene na de andere rechtszaak dient. De EU heeft zijn ogen ook al een hele tijd gericht op grote techbedrijven en daar is Google er een van. Het zou mededigingsregels schenden door eigen diensten hoger te waarderen dan die van de concurrentie. Dit onderzoek loopt nog.
Strijdbaar Google
Kortom, er komt veel aan voor Google en hoewel het strijdbaar is, staat het wel slechts alleen tegenover hele groepen uitgevers en zelfs overheden. De rechtszaak vindt plaats in Nederland, maar ook als dat niet zo was dan is het een interessante zaak om te volgen: het zegt immers niet alleen veel over de advertentie.- en mediaopties van Google, maar vooral over hoe het met zijn macht omgaat en of dat voor ons als burgers en internetgebruikers wel oké is
Verder lezen over Crossmedia
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Marketing13.10.2023
5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn
Media14.09.2023
Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp
Media22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"DC Business19.01.2023
Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen
Online10.01.2023
Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken
Marketing16.06.2022
8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie
Media monitoring inzetten voor optimaal inzicht over je merkSearch09.06.2022
Ook Nederlandse mediabedrijven willen geld zien van Google
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over Online Advertising
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024