De alternatieve taxidienst Uber Technologies is na weer een nieuwe kapitaalronde nu 41 miljard dollar waard. Het bedrijf overtreft daarmee de waarde van gevestigde spelers als Delta Airlines, Kraft Foods, Salesforce.com en is nu even veel waard als mediagigant Time Warner Cable. Alleen Facebook was voor zijn beursgang nog meer waard: 50 miljard dollar om exact te zijn.
Uber haalde
1,2 miljard op bij een reeks investeerders en wil daar snel nog 600 miljoen dollar aan toevoegen. Uber werd vorig jaar nog op 3,5 miljard dollar gewaardeerd, terwijl na een eerdere kapitaalronde dit jaar dat bedrag al op 18,2 miljard dollar stond.
Uber laat daarmee een reeks andere door risicokapitaal gefinancierde bedrijven ver achter zich. Zo noteren Airbnb, Dropbox en Snapchat alle om en nabij de 10 miljard dollar aan waardering, al kunnen deze cijfers snel stijgen als er nieuw kapitaal wordt opgehaald.
Uber is vandaag actief in 250 steden in 50 landen. Ondanks dat het bedrijf in vele landen
in de clinch ligt met lokale overheden en taxikartels, moet het pas opgehaalde geld de verdere overzeese expansie van Uber financieren.
Volgens Dave Ashton, de mede-oprichter van Uber-concurrent SnapCar doet Uber exact wat ze moeten doen om de markt te veranderen: “Ze doen niet eens moeite om zich in orde te stellen met wat ze als slechte wetten beschouwen.”