Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
De strijd om de Nederlandse consument is in volle gang. De maanden november en december staan in retail-land dan ook in het teken van de Sinterklaas en de Kerstverkopen. We bestellen en shoppen het gehele jaar massaal online maar doen wij ook de Sinterklaas inkopen digitaal?
Uit Europese onderzoek van Deloitte naar de decemberaankopen door consumenten blijkt -verrassend – dat we voor de feestdagen de traditionele winkels de voorkeur geven.
De Nederlandse consument lijkt daarbij een nostalgische shopper: zo hechten we drie keer meer waarde aan de kerstsfeer in de winkels dan in andere Europese landen.
Inspiratie opdoen!
We gaan naar de fysieke winkel om enerzijds inspiratie op te doen maar anderzijds blijkt ook dat driekwart van de consumenten zijn of haar cadeaus ook daadwerkelijk koopt in de fysieke winkel. Opvallend is dat vooral speciaalzaken en traditionele lokale winkels populair zijn bij de Nederlandse consument.
Tijdens de feestmaanden geven we dus de voorkeur aan winkelen in de fysieke winkel ten opzichte van de rest van het jaar. Een belangrijke rede hiervoor is dus die winkelbeleving en de sfeer van de fysieke winkel ten opzichte van de online shop.
Omnichannel
Ok, men lijkt gedurende de feestdagen dankzij de sfeer en de beleving de voorkeur te geven aan de traditionele winkel. Echter moet de waarde van online zeker niet onderschat worden. Immers, een derde van de aankopen in de winkel wordt beïnvloed door online activiteiten. Het is dus cruciaal om je online en offline activiteiten te combineren en op elkaar af te stemmen.
De belangrijkste reden om juist online te winkelen is de thuisbezorging. Om zeker te zijn dat de pakketjes dezelfde dag nog geleverd worden, is juist in de drukke periode de helft van de Nederlandse consumenten bereid om gemiddeld €7,00 voor bezorgkosten te betalen tijdens de feestdagen.
Positief!
De Nederlandse consument is het meest positief over de huidige economische situatie in vergelijking met de rest van de Europese consumenten. De verwachting is dan ook dat we meer zullen gaan uitgeven tijdens de feestdagen in vergelijking met afgelopen jaar (+3%).
Laat de Sint en Kerstman dus maar komen…
[Afbeeldingen © imptmpphoto / kichigin19 – Adobe Stock]
Verder lezen over Online Shop
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023