Online05.12.2015

Traditionele merken steeds beter vindbaar in Google


Ook dit jaar werd de Top 100 Online Vindbaarheid samengesteld. Alleen wel in een nieuw jasje. Vanaf dit jaar het het onderzoek namelijk het SEO Benchmark onderzoek en wordt het onderzoek dit jaar alweer voor de negende keer gehouden door online marketing bureau iProspect. De uitkomst? Ondanks de sterke positie van Wikipedia in de organische Google zoekresultaten, winnen de traditionele merken terrein.

Wikipedia staat op nummer 1 in de overall lijst. Het heeft een gemiddelde van de dertiende positie binnen de veertien onderzochte hoofdbranches. Bol.com is de best scorende webshop. Zij hadden een gemiddelde twintigste positie. Facebook wist op het gebied van social media het beste naar voren te komen in de Google resultaten. NU.nl was de best vindbare nieuwssite.

Zalando

Zalando was in 2014 nog de commerciële winnaar van de Top 100 Online Vindbaarheid. Maar dit jaar doen ze het in de overall lijst een stuk slechter. Wel blijven ze de beste in de categorie Fashion.

De overige categorie winnaars zijn:

Audicien: www.beterhoren.nl
Automotive: www.anwb.nl
Convenience food: www.thuisbezorgd.nl
Doe-het-zelf: www.praxis.nl
Elektronica: www.bol.com
Energie: www.energieleveranciers.nl
Fashion: www.zalando.nl
Financiële dienstverlening: www.belastingdienst.nl
Kaarten en geschenken: www.greetz.nl
Opticien: www.pearle.nl
Persoonlijke verzorging: www.douglas.nl
Providers: www.tmobile.nl
Reizen: www.arke.nl
Sport : www.beslist.nl

Onderzoek

Tijdens het onderzoek is er voor elke branche een uitgebreide lijst met relevante zoektermen samengesteld. Vervolgens is voor iedere website in de top 50 binnen de betreffende branche het totale geschatte verkeer berekend. Dit werd gedaan op basis van de positie in Google, het maandelijkse zoekvolume in Nederland en de gemiddelde Click Trough Rate.

Wil je nu per branche de volledige top 10 zien? Dat kan hier.

...

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid