Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Spotify heeft Wrapped, een persoonlijk lijstje met jouw jaar op het platform, maar Tinder heeft Tinder’s Year in Swipe, waarin het in het algemeen uitspraken doet over hoe het jaar wereldwijd op het platform is geweest. Er blijken toch wat aparte trends te zijn geweest, zoals ‘delulu’ en de ‘on’-emoji. Dit is hoe dat werkelijk zit.
Main character energy: alles voor het plot
In Tinder’s Year in Swipe is gekeken naar de profielen van Tinderaars tussen 1 januari en 1 oktober. Hieruit blijkt dat er aardig wat buzzwords rondzingen op de dating-app: delulu, main character energy en always on bijvoorbeeld. Volgens Tinder heeft die main character energy alles te maken met het focussen op de ervaringen en herinneringen tijdens de date en minder het eindresultaat van zo’n date. Kortom, alsof je naar een film kijkt vanuit het perspectief van het hoofdpersonage.
De datingapp ziet ook dat mensen niet meer zo gefocust zijn op de lange termijn. Het idee van ‘en ze leefden nog lang en gelukkig’ blijkt meer naar de achtergrond te gaan. Wereldwijd blijken mensen ook gewoon te daten voor het verhaal en dat is in Nederland niet anders. Het gaat om de ervaring, niet om het vinden van iemand om mee naar het altaar te lopen. Gek genoeg is dat eigenlijk een positieve manier om ernaar te kijken, want zo is een date die misschien zelfs wel tegenviel, toch een leuk verhaal voor later.
Conventionele relatienormen de deur uit
We leven nu dan ook wel in een maatschappij waarin heel vaststaande ideeën over relaties veranderen. Veel jongeren denken toch anders over de conventionele dating- en relatienormen (69 procent van de Gen Z’ers, volgens onderzoek in Engelssprekende landen). Dat past ook wel bij de vraagstukken die er nu zijn rondom hoe je je identificeert: logisch dat daaruit ook vraagtekens voortvloeien over hoe je een relatie wil noemen of wil ervaren. Zelfontwikkeling blijkt vooral van belang te zijn, in plaats van naarstig op zoek te zijn naar dat dekseltje voor op het potje.
Tinder laat weten dat de ‘always on’-emoji de emoji van het jaar is geworden. Deze emoji toont een paarse pijl die twee kanten op wijst met daaronder het woord on!. Iets wat je bijvoorbeeld zegt als je denkt: wij voelen elkaar wel, laten we de volgende stap nemen. Het is ook iets wat je op je profiel zet, dus niet alleen privé tegen iemand zegt, om te laten zien dat je positief en open in het leven staat. Een andere opvallende trend is ‘delulu’, wat refereert aan ‘delusional’, dat idee dat je zo gek op iemand bent dat je alles door een roze bril bekijkt, een soort fantasiewereld. Het schijnt uit de -ook immens populaire- K-pop-scene te komen, waarbij mensen bekritiseerd werden omdat ze alles over ‘hun’ celebs geloofden. In het daten betekent het vooral dat je moet oppassen voor het dromen en fantaseren (de delulu van het daten) en dat je toch ook bewust moet zijn om red flags te kunnen zien. Niet alleen in de ander, ook in jezelf.
Horoscopen en de love language
Tinders functies om horoscopen aan je profiel toe te voegen en je love language openbaar te maken zijn ook populair. Zo zeggen de helft van de mensen die de liefdestaalfunctie gebruiken dat ze ‘tijd samen doorbrengen’ het allerbelangrijkste vinden. Ben je benieuwd naar de verdere trends op Tinder dit jaar? Het is een vrij bizarre opsomming. Oke, de top 10 date-activiteiten zijn vrij saai: je standaard wandelen, bioscoop en uit eten gaan komen daarin voorbij. Maar er zijn ook opvallendere uitkomsten.
Zo zien we dat horrorfilms een extreem populaire interesse zijn, maar bijvoorbeeld ook de dansstijl voguing. Opvallend. Ook het feit dat de aantrekkelijkste interesses anime en manga zijn is iets dat we niet snel hadden verwacht, maar dit is dan duidelijk weer een wereldwijd lijstje: Cheerleading staat op de tweede plaats. Goed om te weten: Tinder geeft aan dat een deel van deze lijstjes is gelokaliseerd (nee, Freek & Suzan zijn nog niet doorgebroken in de VS):
Trending interesses
- Horror films
- Hip hop
- Tennis
- Voguing
- Hond uitlaten
Aantrekkelijkste interesses
- Anime of manga
- Cheerleading
- Pilates
- Koken
- LGBTQ+ Ally
Top 10 date-activiteiten
- Wandelen
- Bioscoop
- Concert
- Uit eten gaan
- Museum bezoeken
- Karaoke
- Picknick
- Borrelen
- Biljarten
- Festival bezoeken
Populairste Spotify-artiesten
- Taylor Swift
- Morgan Wallen
- The Weeknd
- SZA
- Zach Bryan
Populairste persoonlijkheden
- Extravert
- Chaotisch
- Introvert
- Georganiseerd
- Life of party
Populairste profiel-info
- Relatiedoelen
- Sterrenbeelden
- Lengte
- Huisdieren
- Rookgewoonten
Populairste celebrities op Tinder
- Taylor Swift
- Harry Styles
- Max Verstappen
- Suzan & Freek
- Ryan Gosling
Populairste communicatiestijlen
- In het echt
- Intense apper
- Beller
- Slechte apper
- Videobeller
Top Love Languages
- Tijd samen doorbrengen
- Aanraking
- Attente gebaren
- Complimentjes
- Cadeautjes
Van Flowers naar kerststerren
Tot slot doet inderdaad Taylor Swift het goed, maar ook Miley Cyrus’ Flowers was populair en Rihanna deed het mede door haar Super Bowl-optreden zeker niet onverdienstelijk als het gaat om welke nummers er worden toegevoegd aan Tinder-profielen. Maar, nu de kerstdagen eraan komen moeten ze plaatsmaken voor een andere diva: Tinder zegt dat Mariah Careys All I Want For Christmas elke kerst gemiddeld 365 % stijgt in populariteit op profielen. Wel zo toepasselijk natuurlijk, op een datingapp.
Verder lezen over Apps
Mobile23.10.2024
De app Foursquare gaat verdwijnen: Swarm blijft
Online14.10.2024
ING introduceert Budgetteren: een maandbudget voor boodschappen, sporten, enzo
Gaming08.10.2024
Je kunt nu Rollercoaster Tycoon spelen op Netflix
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Online25.09.2024
Je kunt nu met Duolingo-personages bellen om een taal te leren
Online22.08.2024
WeTransfer-links blijven eindelijk langer geldig dan drie dagen
Gadgets19.07.2024
De dramatische Sonos-app lijkt weer de goede kant op te gaan
Verder lezen over Dating
Artificial Intelligence25.10.2024
Wees niet bang voor Yahoo boys, maar voor deepfake lovers
Van Yahoo boy naar Yahoo botGaming29.08.2024
Dating-apps de deur uit: ga op date in je favo game
Social Media16.08.2024
Gaat je partner vreemd op TikTok? Dat kan worden gecheckt
Cybercrime14.06.2024
5 signalen om datingfraude te herkennen
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Online22.04.2024
Zo zijn je vrienden beter op de hoogte van je Tinder-date
Technology16.02.2024
Vrouw trouwt deze zomer met hologram-partner in Rotterdam
Online15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligVerder lezen over Tinder
Online22.04.2024
Zo zijn je vrienden beter op de hoogte van je Tinder-date
Online06.02.2024
Tinder gaat je waarschuwen als je ongepaste dingen zegt
Mobile27.04.2023
10 manieren waarop Tinder de veiligheid probeert te verbeteren
Online16.02.2023
10 datingapps die het compleet anders aanpakken dan Tinder
Online07.02.2023
Je kunt nu incognito gaan op dating-app Tinder
Online30.11.2022
Opmerkelijk: Nederlanders daten graag in een museum
Metaverse03.08.2022
Tinder swipet links op zijn eigen dating-metaverse
Het gaat niet zo lekkerLifestyle28.07.2022