05.06.2018
Online

Tim Cook: privacy is mensenrecht en Apple wil je data niet

By: Patrick Smeets

BlogOnline

Als je gisteren de keynote op Apple’s WWDC ontwikkelaarsconferentie hebt gezien weet je dat Apple bezig is om het verzamelen van gebruikersdata online agressief tegen te werken. Cookies, fingerprinting, het moet allemaal maar eens afgelopen zijn. Het is het grote verschil tussen Apple en concurrenten als Google, Facebook en Amazon: ze hoeven je data niet. Ze wíllen je data niet, zo zegt Cook zowel tegen NPR als CNN.

Apple’s businessmodel draait om het verkopen van apparaten. Je zou kunnen zeggen dat dit de reden is dat Apple spul zo ongenadig duur is ten opzichte van de concurrentie, maar nu wordt steeds meer duidelijk dat het wel ook een zonnige zijde heeft: de kosten voor je apparaat worden niet gedrukt doordat er na aanschaf nog geld wordt verdiend aan je data. De laatste paar jaar zie je dat aspect van Apple’s model ook steeds meer naar voren komen. “You are not the product” is inmiddels bijna een Apple-slogan geworden en Cook lijkt daar voor een groot deel achter te zitten.

Hij noemde privacy ooit een fundamenteel mensenrecht en spreekt zich ook actief uit tegen het model van Facebook en Google. Hij is voor zelfregulering van bedrijven, maar zegt er wel meteen bij dat dit voor online privacy niet werkt. Hoe je dat dan wel moet reguleren? Daar heeft hij ook geen antwoord op, maar van hem mogen overheden best stappen gaan nemen daarin.

Niks geen Facebook data

Uit het interview blijkt dan ook niet verrassend dat Apple de data die ze konden krijgen van Facebook als hardwaremaker niet gebruikt hebben. Er is nooit om gevraagd en er is niks mee gedaan, zo zegt Cook. De integratie met Facebook was bedoeld om het gebruikers makkelijker te maken om dingen te delen, niks meer. Als er dus straks al een soort van misbruik van die data naar boven gaat komen (twijfelachtig) dan zal Apple niet genoemd gaan worden.

Volgens Cook is de hele online privacy-situatie volledig uit de hand gelopen, waarbij hij zich vooral zorgen maakt over de mensen die het allemaal niet zo meekrijgen. “Ik denk dat de meeste mensen geen idee hebben wie hun volgt, hoe vaak dat gebeurt en hoe enorm veel gedetailleerde data er over hen wordt opgeslagen.” Niet dat een Apple-product je daar helemaal tegen kan beschermen, maar zo lang het bedrijf uit Cupertino zich hard maakt voor jouw privacy online en in hun eigen systeem geef je in elk geval minder prijs dan op andere platformen.

[Afbeeldingen © Apple]

Share this post