Online29.12.2021

​Tikkie breekt nieuw record met 100 miljoen Tikkies


Even iets af te tikken? Zolang dat onder de 750 euro is, kun je daarvoor Tikkie gebruiken. ABN Amro’s losstaande betaalverzoek-app is in één jaar tijd flink gebruikt: meer dan 100 miljoen Tikkies werden er verstuurd. Het heeft ook aardig wat gebruikers: meer dan 7 miljoen.

Nieuw record

Dat is een opvallend nieuw record voor de app, zeker omdat het normaliter vooral wordt gebruikt wanneer je bijvoorbeeld met een groepje op een terras of in een restaurant hebt gezeten en de rekening later nog wil splitten. Dit jaar konden we dat door coronamaatregelen aanzienlijk minder doen. Tegelijkertijd zagen we elkaar minder, dus even contact geld overhandigen was minder snel een optie: een Tikkie is dan snel gestuurd.

Dat het record bijzonder is in tijden van corona, dat valt ook op aan de drukste dag voor Tikkie dit jaar. Dat was 28 juni, toen er 471.000 Tikkies over en weer gingen. Het was een maandag, maar het weekend ervoor werden de coronamaatregelen versoepeld, waardoor veel mensen tijd hebben gespendeerd op terrassen en überhaupt iets leuks hebben gedaan wat ze nadien nog met elkaar wilden verrekenen.

Betaalverzoek

Wat het nieuwe record ook bijzonder maakt, dat is dat veel banken inmiddels hun eigen ‘Tikkie’ aanbieden. Vaak vind je dit in je internetbankieren-app onder de naam ‘betaalverzoek’. Waar zo’n bankbetaalverzoek echter alleen beschikbaar is om te verzenden voor mensen die klant zijn van die bank, kun je Tikkie met alle banken gebruiken. En Tikkie is inmiddels eenzelfde soort term geworden als Googlen: je zegt makkelijker ‘Stuur je even een Tikkie’ dan ‘Stuur je me even een betaalverzoek?’

In totaal werd er in één jaar tijd meer dan 4,2 miljard euro overgemaakt via Tikkie, wat 800 miljoen euro meer is dan in 2020. Wat nieuw is, dat is dat Tikkies ook volop worden gebruikt door het bedrijfsleven. Het bedrag aan zakelijke Tikkies groeide naar 400 miljoen euro: een groei van 70 procent. Toch blijft Tikkie vooral populair onder particulieren, die de dienst volop gebruiken om via WhatsApp, Messenger en zelfs sms een voorgeschoten bedrag terug te vragen.

Tikkie

Tikkie bestaat nog niet eens zo heel lang: het werd in juni 2016 gelanceerd na een proef op de Universiteit van Amsterdam. Tikkie is van ABN Amro, maar maakt gebruik van iDEAL. Dit is de Nederlandse standaard voor internetbetalingen, die lanceerde in 2005 nadat bleek dat er te veel versnippering was van verschillende betaalsystemen, zoals Rabo Direct Betalen en ABN Amro’s eWallet. Het was Thuiswinkel.org dat het balletje aan het rollen bracht en uiteindelijk sloegen ING, Postbank, Rabobank en ABN Amro de betaalstandaard voor internettransacties aan. Nog steeds is het een veelgebruikte betaalmethode bij webshops, maar dus ook in apps als Tikkie.

Tikkie is zo praktisch omdat Nederlanders graag de kosten delen, zodat alles financieel eerlijk verloopt. Soms is dat tot ergernis van hun vrienden en familie, die gewoon iets aardigs wilden doen. Tegelijkertijd is een Tikkie een vriendelijkere manier om geld terug te vragen, dan ieamnd om handje contactje geld te vragen. Bovendien hoef je niet te hannessen met het intoetsen van bankgegegevens, want het werkt via Ideal dus dat hoeft helemaal niet te worden overlegd. Kortom, het is voor Nederlanders een ideale methode om niet te moeilijk te doen over geld.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over ABN Amro

De Gesprek Check is een extra controle-hulpmiddel van ABN AMRO

ABN AMRO introduceert een extra online hulpmiddel waarmee klanten kunnen controleren of ze echt een medewerker van de bank aan de lijn hebben. Het is een nieuwe functionaliteit die wordt toegevoegd aan de reeds bestaande hulpmiddelen, waarmee persoonlijke voorkeuren rondom bankieren en veiligheid zijn in te stellen.

Cybercrime30.09.2024

De Gesprek Check is een extra controle-hulpmiddel van ABN AMRO

heb je echt de bank aan de telefoon?
In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies

De populariteit van "stuur je ff een Tikkie" is ook in 2023 verder toegenomen. In totaal is dit jaar al voor ruim 6,6 miljard euro aan Tikkies verrekend. Het record van vorig jaar - 5,5 miljard euro - is dus opnieuw verb...

Mobile28.12.2023

In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies

​Nieuw jaarrecord
Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas

Met contant geld ergens betalen is al flink afgenomen. Want met je pinpas is toch veel makkelijker. Maar ook dat gebruik begint nu in rap tempo af te nemen. Zeker onder jongeren. Uit nieuw onderzoek blijkt dat jongvolwas...

Mobile17.11.2023

Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas

gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?
Had 44% van alle Nederlandse online fraudegevallen voorkomen kunnen worden?

Online fraude blijft een groot probleem. Cybercriminelen worden steeds behendiger, en hebben nu ook krachtige AI tools tot hun beschikking om nog beter voor de dag te komen. Awareness blijft king als het gaat om cybercri...

Cybercrime01.11.2023

Had 44% van alle Nederlandse online fraudegevallen voorkomen kunnen worden?

​Banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles

Sommigen waarschuwen al voor een nieuwe 'toeslagenaffaire', menig ander dat banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles. Verschillende banken bleven aanvankelijk liever ver weg van serieuze pogingen om cr...

Online16.03.2023

​Banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles

Kafkaiaanse reflexen bedreigen ook jouw bankrekening
ABN-AMRO stopt ondersteuning voor passieve betaalwearables

Bijna vier jaar geleden was het nog een gadget dat hoofden deed draaien bij kassa’s. Ik heb het over de betaalwearables van de ABN-AMRO. Je kon kiezen uit verschillende ‘sierraden’ waarmee je dan contactloos kon pi...

Gadgets02.12.2022

ABN-AMRO stopt ondersteuning voor passieve betaalwearables

Vanaf 1 april 2023 werken de sleutelhangers, ringen, armbanden en horloges niet meer
Tikkie Zakelijk: een aparte app voor zakelijke gebruikers

Tikkie komt met een aparte app voor voor bedrijven. Met ‘Tikkie Zakelijk’ beschikken bedrijven voortaan over een eigen app waarmee zij zakelijke Tikkies kunnen aanmaken, versturen en hun klanten snel kunnen laten bet...

Mobile01.12.2022

Tikkie Zakelijk: een aparte app voor zakelijke gebruikers

Tikkie lanceert Groepie: nieuwe functie voor verwerken groepsuitgaven

Betaalapp Tikkie - in 2016 gelanceerd om het betaalverkeer makkelijker te maken - voegt vandaag een nieuwe functie aan de app toe. Met ‘Groepie’ - een handige functionaliteit waarmee meerdere gebruikers groepsuitgave...

Mobile15.08.2022

Tikkie lanceert Groepie: nieuwe functie voor verwerken groepsuitgaven