Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Stilzwijgende contractswijzigingen zijn veel bedrijven een doorn in het oog, zeker omdat de meeste wijzigingen uiteindelijk verlengingen zijn. In de telecomsector wordt het heel veel gedaan, maar sinds vorig jaar heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) daar een stokje voor gestoken. Aanbieders mogen bij alle contracten van na die tijd alleen maar iets wijzigen in het contract als de contractant daarvan op de hoogte is gesteld en expliciet toestemming heeft gegeven.
De waakhond heeft in het verleden nogal wat klachten ontvangen van vooral kleine ondernemers die ineens geconfronteerd werden met contracten die (vaak via e-mail) verlengd of aangepast waren door de aanbieders, zonder dat die abonnees het doorhadden of er mee hadden ingestemd. Zo konden ze ineens niet overstappen naar een andere aanbieder zonder boete te moeten betalen.
Bezwarend
Tegen zo’n verlenging kon je bezwaar maken, ook al voor de nieuwe regels, maar omdat bedrijven het domweg niet doorhadden werd er ook geen bezwaar gemaakt. Deze ‘opt-out’-methode mag niet meer: als je ergens een abonnement hebt en iemand wil dat verlengen, dan moeten ze je daar van op de hoogte brengen én moet je actief daarop gereageerd hebben.
In het kader van de strenge controle wil de ACM nu graag horen van ondernemers die zo’n geval hebben meegemaakt, zodat er opgetreden kan worden tegen aanbieders die dit nog steeds doen. Aangezien de eerste jaarcontracten na de verandering van de regels nu zouden aflopen zijn ze benieuwd of de aanbieders van telecom-abonnementen zich nu wel aan de regels houden.
[Afbeeldingen © Rido – Adobe Stock]
Verder lezen over Bedrijven
Search22.11.2024
Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt
Lifestyle20.11.2024
4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws06.11.2024
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024
Winnaar van de Top 250 Golden Scaler AwardDC Business11.10.2024
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Search26.09.2024
Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps
DC Business23.09.2024
Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten
Verder lezen over Mobiele telefoon
Mobile18.11.2024
Last van ongewenste telefoontjes? Deze computer-oma pest terug
Mobile19.02.2024
Tijdmachine: de autotelefoon was voor de echte zakenman
Gaming18.01.2024
Bethesda komt met smartphonegame Elder Scrolls: Castles
Mobile04.12.2023
Terugblik: Pocketline Swing was voor velen de eerste mobiel
Mobile05.09.2023
T-Mobile is niet meer: heet nu Odido
En gaat vol op de klantMobile04.04.2023
Het mobieltje ziet Abraham
Gaming22.03.2023
Netflix wil eind dit jaar bijna 100 games op het platform hebben
Mobile27.02.2023
Drie irritante dingen waar je tegenaan loopt op een OnePlus
Verder lezen over Nederland
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkEvents06.11.2024
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk
Nieuws05.11.2024
5 dingen die we zullen missen van Blokker
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024