Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl
Het YouTube-kanaal StukTV is een van de grootste Nederlandse kanalen, gerund door Giel, Thomas en Stefan. Iedere week doen zij naar eigen zeggen ‘onzinnigheden’ zoals verstoppertje in een tuincentrum. Leuk voor kids om naar te kijken, maar volwassenen zullen er niet echt warm voor lopen denk ik. Maar hun nieuwste serie op YouTube is voor een groter publiek leuk: de Kluis.
De Kluis: het concept
De drie worden opgesloten in de Koepelgevangenis in Arnhem, waar zij gedurende twaalf dagen vier kluizen moeten bewaken. Iedere dag liggen in één van die kluizen goudstaven, waar een team van overvallers op uit is. Dat team van overvallers bestaat uit een trio BN’ers, die onaangekondigd op de stoep staan. De mannen van StukTV weten dus niet wanneer de overvallers komen en moeten dus 24/7 de kluizen bewaken.
Het levert een stuk (hah!) entertainment op dat televisiewaardig is, maar dat dus niet op tv verschijnt, maar op YouTube. Een aflevering duurt ongeveer een half uur en zou zeer zeker niet misstaan op RTL op zaterdagavond.
Ze hebben er ook meteen een goed doel aan weten te koppelen, want de wanneer de BN’ers de goudstaven naar buiten weten te brengen, gaat er vanuit de Postcodeloterij een bedrag naar een goed doel naar keuze. Voor wie het nog niet gezien heeft is hier de eerste aflevering.
Qua niveau heeft dit natuurlijk niets meer te maken met de gemiddelde vlog die op YouTube verschijnt. Er zit een compleet team achter van productie, cameramensen en ga zo maar door. Iedere aflevering (er zijn er inmiddels drie geweest) zit zo goed in elkaar dat het geen seconde verveelt. En dus zijn de mannen hard op weg om de eerste ’televisiezender’ op YouTube te worden – die ook voor volwassenen leuk is. Knap werk.
De Kluis is overigens niet de eerste serie van StukTV die zo’n succes is. Eerder maakten de mannen ook al het Jachtseizoen, waarbij een BN’er op de vlucht slaat in een oranje overall en met een GPS-tracker, die zij na 20 minuten gaan opjagen. Stuk voor stuk (hah) afleveringen die een miljoen (of soms wel twee) views behalen. Niet voor niets dat John de Mol er ook wel iets in zag, want het kanaal is inmiddels overgenomen door Talpa.
Tot en met 9 februari 2019 kun je iedere zaterdag om 17.00 uur een nieuwe aflevering van de Kluis zien.
Verder lezen over YouTube
Video18.10.2024
YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Video04.10.2024
Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts
Video20.09.2024
Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder
Social Media19.09.2024
YouTube wordt met Communities nu echt een social medium
Artificial Intelligence06.09.2024
Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan
Video05.09.2024
YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk
Tech in Asia25.07.2024