Online11.01.2019

StukTV de Kluis: televisiewaardig, maar dan op YouTube


Het YouTube-kanaal StukTV is een van de grootste Nederlandse kanalen, gerund door Giel, Thomas en Stefan. Iedere week doen zij naar eigen zeggen ‘onzinnigheden’ zoals verstoppertje in een tuincentrum. Leuk voor kids om naar te kijken, maar volwassenen zullen er niet echt warm voor lopen denk ik. Maar hun nieuwste serie op YouTube is voor een groter publiek leuk: de Kluis.

De Kluis: het concept

De drie worden opgesloten in de Koepelgevangenis in Arnhem, waar zij gedurende twaalf dagen vier kluizen moeten bewaken. Iedere dag liggen in één van die kluizen goudstaven, waar een team van overvallers op uit is. Dat team van overvallers bestaat uit een trio BN’ers, die onaangekondigd op de stoep staan. De mannen van StukTV weten dus niet wanneer de overvallers komen en moeten dus 24/7 de kluizen bewaken.

Het levert een stuk (hah!) entertainment op dat televisiewaardig is, maar dat dus niet op tv verschijnt, maar op YouTube. Een aflevering duurt ongeveer een half uur en zou zeer zeker niet misstaan op RTL op zaterdagavond.

Ze hebben er ook meteen een goed doel aan weten te koppelen, want de wanneer de BN’ers de goudstaven naar buiten weten te brengen, gaat er vanuit de Postcodeloterij een bedrag naar een goed doel naar keuze. Voor wie het nog niet gezien heeft is hier de eerste aflevering.

Qua niveau heeft dit natuurlijk niets meer te maken met de gemiddelde vlog die op YouTube verschijnt. Er zit een compleet team achter van productie, cameramensen en ga zo maar door. Iedere aflevering (er zijn er inmiddels drie geweest) zit zo goed in elkaar dat het geen seconde verveelt. En dus zijn de mannen hard op weg om de eerste ’televisiezender’ op YouTube te worden – die ook voor volwassenen leuk is. Knap werk.

De Kluis is overigens niet de eerste serie van StukTV die zo’n succes is. Eerder maakten de mannen ook al het Jachtseizoen, waarbij een BN’er op de vlucht slaat in een oranje overall en met een GPS-tracker, die zij na 20 minuten gaan opjagen. Stuk voor stuk (hah) afleveringen die een miljoen (of soms wel twee) views behalen. Niet voor niets dat John de Mol er ook wel iets in zag, want het kanaal is inmiddels overgenomen door Talpa.

Tot en met 9 februari 2019 kun je iedere zaterdag om 17.00 uur een nieuwe aflevering van de Kluis zien.

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl

...

Verder lezen over YouTube

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

Weet je het Lite-abonnement van YouTube nog? Hiermee kon je tot vorig jaar voor maar 6,99 euro YouTube kijken zonder reclames.

Video18.10.2024

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

YouTube is veel bezig met Shorts: recent heeft het bijvoorbeeld een picture-in-picture-modus toegevoegd en nu wordt het dus mogelijk om niet meer shorts van maar 60 seconden te maken: maar juist van drie minuten.

Video04.10.2024

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube Premium wordt zowel voor solo-gebruikers als Family-afnemers duurder. Het geldt bovendien niet alleen voor YouTube Premium.

Video20.09.2024

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

YouTube wil meer de social media-kant op. Het introduceert Communities, een soort Facebook-groepen voor kanalen.

Social Media19.09.2024

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

Al een nummer van fake-Drake gehoord? Reden voor het platform om nieuwe tools te introduceren om deepfakes te herkennen en tegen te werken.

Artificial Intelligence06.09.2024

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

YouTube hoopt ermee te voorkomen dat jongeren doomscrollen en urenlang video’s kijken waar ze psychische problemen door krijgen of deze verergeren.

Video05.09.2024

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie

Huawei en Discovery Channel hebben een speciale documentaireserie gemaakt over de toepassingen van moderne technologieën in ons dagelijks leven, getiteld 'Being Digi-Sapiens'. In drie afleveringen reist de Zweedse techblogger, robotica-expert en YouTuber Simone Giertz door vijf Europese landen om te laten zien hoe technologie ons dagelijks leven verandert. Ze maakt digitale innovaties toegankelijk voor een breed publiek, waardoor deze vooruitgang herkenbaar wordt.

Tech in Asia25.07.2024

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie