Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Steeds meer consumenten checken voordat ze naar een winkel vertrekken eerst de openingstijden. De openingstijden kunnen als gevolg van het coronavirus vaker afwijken, waardoor consumenten vaker genoodzaakt zijn om van tevoren te checken of de winkel wel open is. Daarnaast werken we met zijn allen steeds meer thuis, waardoor we meer tijd hebben om tijdens reguliere openingstijden te winkelen. Gevolg daarvan is dat niet alleen de openingstijden, maar ook steeds vaker de drukte tussen bepaalde uren van tevoren worden opgevraagd.
Openingstijden steeds belangrijker
De openingstijden veranderen in onzekere tijden als een wereldwijde pandemie rondom het coronavirus regelmatig. Daarom controleren we met zijn allen steeds vaker van tevoren de openingstijden. Zo komt het geregeld voor dat bijvoorbeeld de horeca weer andere openingstijden hanteert. Dat komt vooral doordat de maatregelen soms versoepeld en daarna weer teruggedraaid worden. Zo moeten café’s nu weer rond middernacht sluiten, terwijl zij eerder zelf mochten bepalen tot hoe laat zij gasten bestellingen serveerden. De openingstijden veranderen regelmatig, zo merken consumenten. Om deze reden controleren zij van tevoren of een winkel of andere uitgaansgelegenheid wel open is en tot hoe lang.
Daarnaast werken we ook ook steeds meer thuis. Thuiswerken wordt steeds meer de norm, ook na het coronavirus. Om deze reden hebben consumenten meer tijd om ook tijdens reguliere openingstijden langs de winkel te gaan of inkopen te doen. Zo gebeurt het vaker dat consumenten ook tijdens de werktijden in de winkel te vinden zijn. Daarom is het belangrijk om van tevoren ook te controleren hoe druk het in de winkel of het winkelcentrum is.
Drukte checken om anderhalf meter afstand
Het advies is al anderhalf jaar duidelijk als basisregel: houd anderhalve meter afstand en vermijd drukte. Om deze reden is het niet alleen belangrijk om de openingstijden van tevoren te checken, maar ook te kijken hoe druk het is in een bepaalde winkel of gelegenheid. Op die manier kun je goed van tevoren beslissen wanneer het beste moment is om naar de winkel te gaan.
Met de opleving van het coronavirus proberen mensen zich steeds meer aan de maatregelen te houden. De winkels zijn in tegenstelling tot in de lockdown wel open en dit vergt enige organisatie. Zo hebben gelegenheden vaker te maken met een maximum aantal bezoekers. Dit wordt bijgehouden door winkelmandjes te tellen of een beperkt aantal winkelwagentjes beschikbaar te stellen. Voor consumenten is een winkelmandje of winkelwagentje steeds vaker verplicht. Dat komt doordat het dan gemakkelijker is om anderhalve meter afstand te houden, maar ook zodat winkeliers meer informatie over de drukte krijgen.
Op deze manier is het mogelijk in kaart te brengen tussen welke tijden het druk is in de gelegenheid. Zo is het gemakkelijker om de drukte te vermijden en op tijden dat het rustig is langs te komen. We kunnen zo ook beter anderhalve meter afstand houden. Het van tevoren checken van de drukte is ook om een andere reden noodzakelijk. Als het te druk wordt, moeten ondernemers klanten weigeren door te vragen even te wachten of later terug te komen. Winkeliers zijn namelijk zelf verantwoordelijkheid voor de orde en veiligheid in hun pand. De bezoekersnorm ligt op 1 bezoeker per vijf vierkante meter, exclusief personeel.
Onzekerheid bij horeca
Met name bij de horeca wordt regelmatig gekeken wat de openingstijden voor bijvoorbeeld een eetcafé of kroeg zijn. De openingstijden zijn tijdens de pandemie steeds veranderd. Tijdens de lockdown werden dergelijke gelegenheden helemaal gesloten. Daarna gingen de terrassen weer open, maar kon er maar tot een beperkte tijd geserveerd worden. Zo moesten terrassen eerst om tien uur ‘s avonds sluiten. Dat werd daarna tot middernacht en daarna tot diep in de nacht. Door de doorbraak van de deltavariant zijn de openingstijden teruggedraaid tot middernacht en zijn nachtclubs en discotheken weer gesloten.
Door die grote onzekerheid is het een goed idee om regelmatig de openingstijden te controleren.
[Fotocredits – weyo © Adobe Stock]
Verder lezen over Coronavirus
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Online25.07.2023
Sprong naar nieuwe gastheersoort luidt gevaarlijkste periode virusinfectie in
Endemische versus pandemische systeemrisico's virusinfectiesOnline22.02.2023
Waarom aantallen wappies, gekkies en complotdenkers toenemen
Mobile05.12.2022
iPhone-fabriek Foxconn: over een maand weer op volle capaciteit
Lifestyle18.11.2022
Sunweb heeft beste jaar ooit: ‘Corona gebruikt om te investeren in digitalisering’
Nieuws14.11.2022
Qua uitstoot zijn we weer bijna op pre-coronaniveau
Nieuws02.09.2022
De evolutionaire ontwikkeling van het coronavirus opnieuw geduid
De karakteristieke wijze waarop zoönoses zich doorgaans ontwikkelenMobile20.04.2022
De CoronaMelder-app kan van je telefoon af
Verder lezen over Nederland
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive13.06.2024
8 redenen om de Q-Park parkeerapp te gebruiken
Lifestyle29.05.2024
Voordelig reizen door heel Nederland. Met deze tips kunnen autoreizigers geld besparen op hun reis
Lifestyle21.05.2024
Nederlandse online casinobonussen uitgelegd
Startups15.05.2024
5 dingen om op te letten als je je eigen bedrijf start
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023