Mark van den Berg is bij Spotler (ontstaan na het samengaan van de bedrijven Blinker en MailPlus) verantwoordelijk voor het marketing- en partnerkanaal. Hij schrijft voor DutchCowboys voornamelijk blogs op het gebied van e-mail marketing, marketing automation en inbound marketing. Zowel strategische visie artikelen als operationele tips & tricks komen hierbij aan bod.
Bloggen is cruciaal om de juiste bezoekers naar je website te trekken. Door veel en relevant te bloggen, kom je steeds hoger in de zoekresultaten van Google terecht (SEO). De mensen die in jouw blog een antwoord vinden op hun vraag klikken door naar je website, waar je ze verder kunt helpen. In dit blog vertellen we je hoe je op de juiste manier een blog opstelt voor jouw bezoekers.
In het kader van practice what you preach zie je in bovenstaand screenshot een duidelijk voorbeeld van dat bloggen voor ons ook helpt hoog te eindigen in de Google zoekresultaten. Niet alleen ons blog over het verbeteren van je open ratio, maar ook ons white paper wordt goed geïndexeerd.
Je wilt echter wel dat ze nog wat hebben aan de informatie die ze vervolgens lezen, zodat ze vaker terugkeren naar je website. Of dat ze zich zelfs abonneren op je blog of meer informatie opvragen wat weer resulteert in een lead. Wat zijn de stappen die je volgt voor het schrijven van een goed blog?
1. Bepaal voor wie je de content schrijft
Als je hebt bepaald voor welke doelgroep het blog is bedoeld, pas je de schrijfstijl aan op wat het beste bij die groep past.
2. Behandel één onderwerp
Houd het bij één onderwerp om je blog duidelijk en overzichtelijk te houden. Maar hoe bepaal je het onderwerp waarover je gaat schrijven? Leef je daarvoor in in de doelgroep. Zoek uit tegen welke problemen zij aanlopen, in welke fase van de buyer journey ze zich bevinden en probeer met jouw blog een oplossing voor deze problemen te bieden of een antwoord op hun vragen te geven.
3. Zorg ervoor dat je blogartikel past bij je website en de rest van de organisatie
Wijk niet af van waar als bedrijf je focus op ligt. Je kan over zoveel onderwerpen schrijven, maar het moet wel passen bij je organisatie en de producten en/of diensten die je aanbiedt.
4. Zorg voor een duidelijke structuur
Zorg dat het in je inleiding duidelijk is wat het onderwerp is en wat je gaat behandelen. Als je in de inleiding een vraag stelt, dan moet de rest van het artikel het antwoord zijn. Als je in de inleiding een stelling geeft, dan moet de rest van het artikel de onderbouwing zijn.
5. Gebruik korte alinea’s
Het maakt niet zoveel uit hoe lang je blog precies is. Als je maar zorgt voor korte alinea’s, zodat je blog prettig leest.
6. Maak gebruik van tussenkopjes en bullet points
Om je blog daarnaast goed leesbaar te houden, vooral op mobiel, werken tussenkopjes en bullet points (of nummering) het beste. Zo is je blog makkelijk te scannen en ook op een klein scherm goed te lezen.
7. Schrijf actief
Als je actief schrijft, leest het blog gemakkelijker doordat je het kort en duidelijk houdt.
8. Gebruik bronnen en praktijkvoorbeelden
Als je een bepaalde uitspraak doet, bewijs dit dan met praktijkvoorbeelden, cijfers & onderzoeken. Deze versterken namelijk je verhaal. Als het lastig is om bronnen te vinden, vraag dan een expert uit je organisatie of iemand uit je netwerk om een mooie quote.
9. Link naar andere blogs
Verwijs in je blog naar andere blogs. Door te verwijzen naar andere artikelen geef je je doelgroep meer informatie over het onderwerp en je brengt je andere artikelen onder de aandacht bij je doelgroep.
10. Leer van andere blogs
Kijk wat je concurrenten schrijven en ook wat de reacties hierop zijn. Kijk ook naar het niveau van de blogs en leer op deze manier van anderen.
11. Gebruik keywords
Het is wel de bedoeling dat jouw blog in de zoekresultaten verschijnt. Daarom is het goed na te denken over je keywords en deze regelmatig terug te laten komen in je blog. Onze SEO-tips helpen je wellicht beter te ranken in Google.
12. Gebruik een call-to-action
Wat wil je van de lezer? Wil je dat ze bijvoorbeeld iets downloaden? Zet deze verwachting in je blog door een call-to-action toe te voegen. Dat maakt de kans op interactie groter.
13. Gebruik visuals
Het spreekt voor zich dat afbeeldingen of video’s een blog versterken. Als ze maar relevant zijn.
14. Lok reacties uit en vraag om feedback
Op deze manier betrek je mensen bij je blog en kun je eventueel leren van feedback voor een volgende keer. Feedback is waardevol, want op deze manier hoor je wat de gedachten en wensen zijn van je doelgroep.
Meer weten?
Download ons white paper met tips om je online copy te verbeteren.
Extra tips?
Mis jij nog een waardevolle tip? Laat het ons weten!
Verder lezen over Bloggers
Online24.10.2024
Je kunt geld verdienen met je WordPress-blog met betaalmuur
Social Media02.05.2023
WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten
Nieuws04.01.2021
De dag van hypnose én braille
Nieuws29.12.2020
China gooit Zhang Zhan in de gevangenis
De cel in omdat je over de waarheid blogtMedia25.11.2020
Eerste hulp bij online bedreigingen voor journalisten en bloggers
Interactieve videoNieuws24.11.2016
Anoniem bloggen met Telegraph van Telegram
Social Media31.03.2016
Vacanceselect beloont klanten met groot bereik op social media
Hoe groter je bereik op Facebook, Twitter en Instagram, hoe hoger de korting.Marketing13.01.2016
In Den Haag opent het eerste bloggershuis van Nederland!
Verder lezen over Spotler
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
E-mail02.08.2023
Spotler Group neemt ook Shopping Minds over
en blijft uitbreiden als Commerce Experience PlatformMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
E-mail05.10.2021
Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021
advertorialMarketing02.08.2021
Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over
E-mail31.05.2021
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
advertorialVerder lezen over Weblog
Online24.10.2024
Je kunt geld verdienen met je WordPress-blog met betaalmuur
Online30.09.2024
WordPress heeft problemen: dit is wat je ervan merkt
Online19.09.2023
WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon
But first, fediverse.Social Media02.05.2023
WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten
Search13.03.2023
Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023
Online01.06.2021
Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken
Search24.09.2020
Core Web Vitals update: dit moet je weten!
DC Business31.07.2020