Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
TechCrunch heeft na het spotten van een optie in Spotify om ‘gesponsorde content’ uit te zetten contact gezocht met het bedrijf en daar is uit gekomen dat ze aan het experimenteren zijn met gesponsorde nummers in je playlist.
Het werkt zo: een platenmaatschappij betaalt Spotify om een nummer te promoten. Vervolgens verschijnt het nummer bij playlists die je volgt of ergens anders op de service. Die nummers kunnen gericht worden zodat ze binnen de muziek(stijl) passen die je op dat moment aan het luisteren bent. Je kunt ze van daaruit meteen afspelen of opslaan, als het bevalt.
Als deze test die nu loopt succesvol is zou het kunnen dat de gesponsorde nummers binnenkort officieel uitgerold worden. Gezien de optie om het uit te zetten die gevonden is lijkt het logisch om aan te nemen dat je als betalende klant kunt kiezen om die gesponsorde nummers niet te krijgen en dat je als gratis abonnee die keuze niet krijgt. Dat is echter speculatie tot Spotify de dienst echt uitrolt.
Spotify is op verschillende manieren aan het proberen om wat meer geld uit de gratis luisteraars te trekken, want van de 140 miljoen abonnees die ze hebben zorgen de 50 miljoen betalende voor ongeveer 90 procent van de inkomsten. Het is niet voor niks dat je als gratis abonnee nieuwe albums wat later krijgt: Spotify heeft geld nodig om de platenmaatschappijen te kunnen betalen voor de muziekrechten.
Pay for Play
Deze methode zou het op termijn kunnen veranderen naar een soort light radio, waar je eigen muziek wordt afgewisseld met de nummers die gesponsord zijn. Dat is een model waar de platenmaatschappijen intiem bekend mee zijn, want zo ging het op de radio vroeger ook. Vast nog, trouwens, al zal iedereen dat ontkennen.
Spotify bewandelt een dunne lijn, want hoewel de gratis abonnees het op dit moment nog prima vinden om af en toe reclame te horen in ruil voor hun favoriete muziek zou te veel inmenging (zeker als het algoritme dat nummers erbij gooit niet helemaal lekker werkt) de luisteraars kunnen laten afhaken.
Spotify’s eigen playlists zijn in dat opzicht een goed wapen: de populairste worden soms al gesponsord door bedrijven en zorgen in toenemende mate voor het populair maken van bepaalde nummers en artiesten. Als ze dat kunnen doorzetten valt er misschien nog iets te verdienen voordat Spotify de beurs op gaat.
[Afbeelding © Liam Maloney / carballo – Fotolia]
Verder lezen over Online Advertising
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024
AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads
Verder lezen over Spotify
Media21.11.2024
Wanneer komt Spotify Wrapped 2024 uit?
Video15.11.2024
Je kunt binnenkort makkelijker geld verdienen op Spotify
Gadgets13.11.2024
Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien
Entertainment14.10.2024
Je kunt nu audioboeken luisteren op Spotify met Audiobooks
Online03.10.2024
Zo kun je muziek luisteren op Spotify als je niets hebt gedownload
Online18.09.2024
5 tips om je podcast populairder te maken
Online13.09.2024
Ouders, kinderliedjes blijven straks uit je Spotify-geschiedenis
Entertainment04.09.2024