12.11.2021
Entertainment

​Spotify komt met luisterboeken en nieuwe statistieken

By: Laura Jenny

BlogEntertainment

Het einde van het jaar komt eraan, de mogelijkheid om je Wrapped-lijst nog te beïnvloeden is sinds 31 oktober verleden tijd en iedereen zit dus te wachten op jaarlijstjes van Spotify. De streamingdienst komt wel vast met iets anders: Spotify Charts. Hiermee kun je online de huidige records en toplijsten van Spotify zien en filteren zoals je dat zelf wil. Bovendien heeft Spotify nog iets nieuws, al moet dat nog komen. Het kocht namelijk Findaway, een platform voor luisterboeken.

Storytel-concurrent

Luisterboeken, was dat niet iets van Storytel? Het klopt dat dat bedrijf een van de grootste -en marketingwise ook meest agressieve- luisterboeken-aanbieders is, maar daar kan best eens verandering in komen als Findaway zijn weg eenmaal naar ons land heeft gevonden. What’s in a name? Spotify heeft in ieder geval duidelijk na de podcasts een nieuwe focus gevonden.

Findaway is een Amerikaans bedrijf dat in 2005 is opgericht. Spotify is in zijn nopjes met de aankoop, want het wil een veel grotere speler worden op de markt van luisterboeken. Het zegt zelf: “Het is de ambitie van Spotify om de bestemming te zijn voor alles wat met audio te maken heeft, zowel voor luisteraars als makers.”

Findaway

“De overname van Findaway zal de aanwezigheid van Spotify op het gebied van audioboeken versnellen en ons helpen die ambitie sneller waar te maken. We zijn verheugd om het team van Findaway, het best-in-class technologieplatform en de robuuste audioboekcatalogus te combineren met de expertise van Spotify om een revolutie teweeg te brengen in de audioboekruimte, zoals we deden met muziek en podcasts.”

Deden met muziek en podcasts: het lijkt erop dat Spotify die hyperfocus even van podcasts afhaalt en dus een derde grote tak van sport aanboort. Op zich moet het natuurlijk altijd zijn ogen op de muziek gericht houden, maar zijn inspanningen op het gebied van podcasts heeft Spotify geen windeieren gelegd. Het ziet zijn abonnee-aantallen al een hele tijd stijgen: het meldde in juli nog een groei van eenvijfde qua abonnee-aantallen. En dat komt vast niet alleen door het ietwat irritante Spotify Premium Duo.

Spotify Charts

Op Spotify Charts, dat nu live is op charts.spotify.com, kun je zien welke artiesten er binnen je regio populair zijn, maar ook filteren op andere landen, steden en genres. Elke vrijdag kun je hierop vinden wat de hitlijst specifieke is voor Amsterdam, Rotterdam en Utrecht, plus heel Nederland. Die lijst wordt niet gemaakt op basis van hoeveel een artiest aan geld neertelt, maar puur de activiteit van de luisteraars die zich binnen die steden bevinden.

Deze week valt bijvoorbeeld op dat Ed Sheerans ‘Overpass Graffiti’ de hoogste nieuwe binnenkomer is op plekje 29 in de Top Songs Nederland-lijst. Sowieso is Ed populair: hij heeft de meeste noteringen in de Top Songs Nederland-charts. In die lijst zien we ook Shallow staan van Lady Gaga en Bradley Cooper, dat er al 162 weken (!) in staat. Verder ook Nederlands trots: In De Nacht van Yade Lauren staat deze week op nummer 3.

Share this post