Maak je een podcast of overweeg je het? Goed nieuws: Spotify lanceert een vernieuwd partnerprogramma voor podcastmakers. Wel moet het eerst nog naar Nederland komen, want het is nu alleen beschikbaar in Engelssprekende landen.
Geld verdienen met een podcast is niet eenvoudig. Als je populair bent, dan kun je dankzij adverteerders een goed zakcentje verdienen. Als je het goed doet, dan kun je met abonnementen werken voor je podcast. Als je groot genoeg bent, dan kun je merchandise verkopen. Die drie dingen zijn doorgaans de manieren om geld te verdienen met een podcast, naast eventueel een bijdrage van de streamingdienst waar je op te vinden bent.
Spotify heeft bijvoorbeeld een partnerprogramma, dat nu is vernieuwd voor podcastmakers. Het idee is dat podcastmakers zo extra geld kunnen verdienen naast de advertenties die er in hun podcast voorbijkomen. Spotify doet het niet zomaar. Het wil graag een grote bieb opbouwen voor video-podcasts, omdat het strijdt met YouTube op dit gebied. Meer dan 65 procent van de podcasts die ook kunnen profiteren hebben zich al bij het partnerprogramma aangesloten.
Volgens Spotify zijn video’s 33 procent effectiever in het verleiden van mensen om te gaan luisteren, vergeleken bij previews. Kortom, Spotify zet hoog in op de videopodcasts, want we blijken als mensen toch ook wel heel graag een gezichtsuitdrukking of een een-tweetje tussen de presentatoren te willen zien met onze ogen, in plaats van dat we daar zelf een voorstelling van moeten maken.
Daarnaast blijven advertenties een goede manier om geld te verdienen met je podcast. Het is voor sommige luisteraars/kijkers wel irritant, maar die kunnen bijvoorbeeld overwegen om Spotify Premium te nemen en dan zitten er geen advertenties meer in de podcast. Er zijn dus wel manieren, maar je moet er geld voor over hebben als luisteraar. Dat is misschien ook wel waardoor abonnementen nog helemaal niet zo’n slecht idee zijn: je kunt daarmee redelijk direct een podcastmaker belonen voor wat hij of zij doet.
Of Spotify van plan is om het partnerprogramma voor podcastmakers uit te breiden, dat is nog onduidelijk. Soms neemt het relatief lang de tijd om iets in Engelssprekende landen uit te brengen, voordat het ook elders in de wereld beschikbaar komt.