Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een waarschuwing voor mensen die wel eens iets kopen via social media. Met de campagne ‘Bestel niet zomaar iets via social media. Check eerst wie er achter zit’ willen ze consumenten bewust maken van de risico’s van een impulsaankoop via social media.
Het is iets dat steeds meer voorkomt: het kunnen kopen van producten via Facebook of Instagram. Met een paar klikken heb je iets gekocht, zonder tussenkomst van een webwinkel. Het probleem is echter dat niet alle bedrijven die achter dat soort advertenties zitten te vertrouwen zijn, en omdat er geen website is om naar terug te gaan (de advertenties zijn vaak snel verdwenen) kunnen malafide bedrijven op deze manier redelijk anoniem misbruik maken van mensen.
Zelfs als je het product wel krijgt, maar er bijvoorbeeld niet tevreden mee bent, heb je geen manier om het te retourneren, want je weet niet waar het vandaan komt of wat de procedure is. Dat is natuurlijk volstrekt tegen alle regels, maar zoals altijd blijkt het lastig om te handhaven als bedrijven onjuiste informatie verspreiden.
De consumentenwaakhond richt zich met de campagne specifiek op de jongere doelgroep tot 25 jaar en zet ook YouTubers in om die te bereiken. De ACM roept op om altijd te controleren wie een product verkoopt, en of diegene betrouwbaar is.
Consumenten zouden het beste vooraf de contactgegevens van de verkoper op moeten slaan en controleren op echtheid. Ook achteraf of verzekerd betalen is beter, zodat je niet achter je geld aan moet als het product niet naar wens is of niet aankomt.
Er is een hele checklist te vinden op de consuwijzer website, als je wilt weten hoe je dat soort dingen het beste kunt doen. Hopelijk neemt de doelgroep het advies ter harte, anders zullen ze een aantal vermoedelijk dure lessen te verwerken krijgen in de nabije toekomst.
Verder lezen over Nederland
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkEvents06.11.2024
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk
Nieuws05.11.2024
5 dingen die we zullen missen van Blokker
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Verder lezen over Online Shop
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Verder lezen over Social Network
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media15.11.2024
Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024