Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een waarschuwing voor mensen die wel eens iets kopen via social media. Met de campagne ‘Bestel niet zomaar iets via social media. Check eerst wie er achter zit’ willen ze consumenten bewust maken van de risico’s van een impulsaankoop via social media.
Het is iets dat steeds meer voorkomt: het kunnen kopen van producten via Facebook of Instagram. Met een paar klikken heb je iets gekocht, zonder tussenkomst van een webwinkel. Het probleem is echter dat niet alle bedrijven die achter dat soort advertenties zitten te vertrouwen zijn, en omdat er geen website is om naar terug te gaan (de advertenties zijn vaak snel verdwenen) kunnen malafide bedrijven op deze manier redelijk anoniem misbruik maken van mensen.
Zelfs als je het product wel krijgt, maar er bijvoorbeeld niet tevreden mee bent, heb je geen manier om het te retourneren, want je weet niet waar het vandaan komt of wat de procedure is. Dat is natuurlijk volstrekt tegen alle regels, maar zoals altijd blijkt het lastig om te handhaven als bedrijven onjuiste informatie verspreiden.
De consumentenwaakhond richt zich met de campagne specifiek op de jongere doelgroep tot 25 jaar en zet ook YouTubers in om die te bereiken. De ACM roept op om altijd te controleren wie een product verkoopt, en of diegene betrouwbaar is.
Consumenten zouden het beste vooraf de contactgegevens van de verkoper op moeten slaan en controleren op echtheid. Ook achteraf of verzekerd betalen is beter, zodat je niet achter je geld aan moet als het product niet naar wens is of niet aankomt.
Er is een hele checklist te vinden op de consuwijzer website, als je wilt weten hoe je dat soort dingen het beste kunt doen. Hopelijk neemt de doelgroep het advies ter harte, anders zullen ze een aantal vermoedelijk dure lessen te verwerken krijgen in de nabije toekomst.
Verder lezen over Nederland
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive13.06.2024
8 redenen om de Q-Park parkeerapp te gebruiken
Lifestyle29.05.2024
Voordelig reizen door heel Nederland. Met deze tips kunnen autoreizigers geld besparen op hun reis
Lifestyle21.05.2024
Nederlandse online casinobonussen uitgelegd
Startups15.05.2024
5 dingen om op te letten als je je eigen bedrijf start
Verder lezen over Online Shop
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Verder lezen over Social Network
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Social Media31.10.2024
Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Gadgets29.10.2024
Snapchat brengt zijn camerabril Spectacles ook in Nederland uit
Social Media28.10.2024
Instagram komt met nieuw beleid waardoor je echt meer views wil
Social Media17.10.2024
Instagram komt met een bieb om leuke posts terug te vinden
Social Media15.10.2024