23.11.2017
Online

Snel iets kopen via social media? Niet doen, zegt de ACM

By: Patrick Smeets

BlogOnline

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een waarschuwing voor mensen die wel eens iets kopen via social media. Met de campagne ‘Bestel niet zomaar iets via social media. Check eerst wie er achter zit’ willen ze consumenten bewust maken van de risico’s van een impulsaankoop via social media.

Het is iets dat steeds meer voorkomt: het kunnen kopen van producten via Facebook of Instagram. Met een paar klikken heb je iets gekocht, zonder tussenkomst van een webwinkel. Het probleem is echter dat niet alle bedrijven die achter dat soort advertenties zitten te vertrouwen zijn, en omdat er geen website is om naar terug te gaan (de advertenties zijn vaak snel verdwenen) kunnen malafide bedrijven op deze manier redelijk anoniem misbruik maken van mensen.

Zelfs als je het product wel krijgt, maar er bijvoorbeeld niet tevreden mee bent, heb je geen manier om het te retourneren, want je weet niet waar het vandaan komt of wat de procedure is. Dat is natuurlijk volstrekt tegen alle regels, maar zoals altijd blijkt het lastig om te handhaven als bedrijven onjuiste informatie verspreiden.

01-alert-online-concept-fb-link-ad-1200-627-tip3
01-alert-online-concept-fb-link-ad-1200-627-tip3

De consumentenwaakhond richt zich met de campagne specifiek op de jongere doelgroep tot 25 jaar en zet ook YouTubers in om die te bereiken. De ACM roept op om altijd te controleren wie een product verkoopt, en of diegene betrouwbaar is.

Consumenten zouden het beste vooraf de contactgegevens van de verkoper op moeten slaan en controleren op echtheid. Ook achteraf of verzekerd betalen is beter, zodat je niet achter je geld aan moet als het product niet naar wens is of niet aankomt.

Er is een hele checklist te vinden op de consuwijzer website, als je wilt weten hoe je dat soort dingen het beste kunt doen. Hopelijk neemt de doelgroep het advies ter harte, anders zullen ze een aantal vermoedelijk dure lessen te verwerken krijgen in de nabije toekomst.

Share this post