Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
We kunnen ons voorstellen dat er niet meteen een belletje ging rinkelen bij het woord showrooming. Toch is de kans groot dat je je er zelf ook weleens ‘schuldig’ aan hebt gemaakt. In een winkel pas je bijvoorbeeld de sneakers die je graag wilt hebben, waarna je ze goedkoper online koopt. Je weet dan in ieder geval welke maat je moet hebben en profiteert van de laagste prijs. Je bent niet de enige consument die dit doet en dat kost de retail jaarlijks miljarden euro’s, zo blijkt uit Brits onderzoek van RetailChoice.
Koopgedrag verandert
Het koopgedrag van consumenten verandert de laatste jaren en we bestellen nu eenmaal steeds meer en vaker online. Voor sommige producten gaan we nog graag een fysieke winkel in. Meubels, parfum en sieraden willen we vaak eerst zien, horen, voelen of ruiken voordat we ze kopen. Dat geldt minder vaak voor elektronica en huishoudelijke apparaten, die we meestal online kopen.
Om mensen in de winkel aan te zetten tot kopen, moeten retailers inspelen op het shopgedrag van de consument. Want wie eenmaal die parfum heeft geroken, kan natuurlijk online op zoek gaan naar de beste deal. De Britten hebben bij 74% van de online aankopen het product al eerder in een winkel bekeken. Dat is omzet die de retail op deze manier misloopt.
Kopen in de winkel
Maar hoe zorg je er als winkel nu voor dat die consument toch meteen het product koopt? Uit het Britse onderzoek blijkt dat klanten veel meer service verwachten van personeel in winkels. Ze mogen niet opdringerig zijn, maar persoonlijke interactie is belangrijk. Meer dan de helft van de Britten (57%) geeft meer uit in een winkel als het personeel hen aanspreekt en vriendelijk is. Veel winkeliers zijn gepassioneerd over hun vak en producten. Dat kan in hun voordeel werken bij de verkoop aan consumenten.
Kerstcadeaus online kopen
De decembermaand komt in zicht en dat betekent toptijden voor fysieke winkels en webshops. Sinterklaas en Kerstmis zorgen voor enorme stijgingen in aankopen. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Britten die kerst vieren (55%), het grootste deel van de kerstcadeaus online koopt. Het is gemakkelijker, ze hoeven zelf niet de deur uit en zijn ervan overtuigd dat er online betere deals te vinden zijn. Een aantal Britse webshops opent in de decembermaand een pop-up winkel. Slim, want voor hen is showrooming geen probleem.
Mannen doen vaker aan showrooming
Mannen maken zich vaker schuldig aan wekelijkse showrooming, met 17% die de trend ten minste eenmaal per week beoefent, vergeleken met slechts 9% van de vrouwen. Pop-up winkels van webshops worden minder vaak bezocht door mannen. Vrouwen willen nu eenmaal vaker door de winkel lopen, ook als ze niet de intentie hebben iets te kopen. Mannen zijn vaker op zoek naar goede aanbiedingen en gaan de prijzen in de winkels vergelijken met het aanbod online.
Hoewel het onderzoek betrekking heeft op de Britse markt, weten we zeker dat Nederlanders ook doen aan showrooming. En dat is logisch, we willen producten even zien, aanraken en ruiken voordat we het kopen. Of we passen die leuke broek, twijfelen, en besluiten het later toch online te kopen.
Verder lezen over Online Shop
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023