Online19.11.2019

Showrooming: kijken in de winkel, online kopen


Dit kost de retail miljarden euro's

We kunnen ons voorstellen dat er niet meteen een belletje ging rinkelen bij het woord showrooming. Toch is de kans groot dat je je er zelf ook weleens ‘schuldig’ aan hebt gemaakt. In een winkel pas je bijvoorbeeld de sneakers die je graag wilt hebben, waarna je ze goedkoper online koopt. Je weet dan in ieder geval welke maat je moet hebben en profiteert van de laagste prijs. Je bent niet de enige consument die dit doet en dat kost de retail jaarlijks miljarden euro’s, zo blijkt uit Brits onderzoek van RetailChoice.

Koopgedrag verandert

Het koopgedrag van consumenten verandert de laatste jaren en we bestellen nu eenmaal steeds meer en vaker online. Voor sommige producten gaan we nog graag een fysieke winkel in. Meubels, parfum en sieraden willen we vaak eerst zien, horen, voelen of ruiken voordat we ze kopen. Dat geldt minder vaak voor elektronica en huishoudelijke apparaten, die we meestal online kopen.

Om mensen in de winkel aan te zetten tot kopen, moeten retailers inspelen op het shopgedrag van de consument. Want wie eenmaal die parfum heeft geroken, kan natuurlijk online op zoek gaan naar de beste deal. De Britten hebben bij 74% van de online aankopen het product al eerder in een winkel bekeken. Dat is omzet die de retail op deze manier misloopt.

Kopen in de winkel

Maar hoe zorg je er als winkel nu voor dat die consument toch meteen het product koopt? Uit het Britse onderzoek blijkt dat klanten veel meer service verwachten van personeel in winkels. Ze mogen niet opdringerig zijn, maar persoonlijke interactie is belangrijk. Meer dan de helft van de Britten (57%) geeft meer uit in een winkel als het personeel hen aanspreekt en vriendelijk is. Veel winkeliers zijn gepassioneerd over hun vak en producten. Dat kan in hun voordeel werken bij de verkoop aan consumenten.

Kerstcadeaus online kopen

De decembermaand komt in zicht en dat betekent toptijden voor fysieke winkels en webshops. Sinterklaas en Kerstmis zorgen voor enorme stijgingen in aankopen. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Britten die kerst vieren (55%), het grootste deel van de kerstcadeaus online koopt. Het is gemakkelijker, ze hoeven zelf niet de deur uit en zijn ervan overtuigd dat er online betere deals te vinden zijn. Een aantal Britse webshops opent in de decembermaand een pop-up winkel. Slim, want voor hen is showrooming geen probleem.

Mannen doen vaker aan showrooming

Mannen maken zich vaker schuldig aan wekelijkse showrooming, met 17% die de trend ten minste eenmaal per week beoefent, vergeleken met slechts 9% van de vrouwen. Pop-up winkels van webshops worden minder vaak bezocht door mannen. Vrouwen willen nu eenmaal vaker door de winkel lopen, ook als ze niet de intentie hebben iets te kopen. Mannen zijn vaker op zoek naar goede aanbiedingen en gaan de prijzen in de winkels vergelijken met het aanbod online.

Hoewel het onderzoek betrekking heeft op de Britse markt, weten we zeker dat Nederlanders ook doen aan showrooming. En dat is logisch, we willen producten even zien, aanraken en ruiken voordat we het kopen. Of we passen die leuke broek, twijfelen, en besluiten het later toch online te kopen.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

...

Verder lezen over Online Shop

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Heb je een Select-abonnement van Bol? Dan is er slecht nieuws: het wordt duurder. Het goede nieuws? Niet belachelijk veel.

Online05.09.2024

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Verder lezen over Retail

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar