Online06.04.2017

SEO: wat is eigenlijk een goed keyword?


Het algoritme van Google in non-stop in beweging en hoewel content nog steeds king is, geeft Google steeds meer de voorkeur aan pagina’s met een hoge kwaliteit. Zoekwoorden zijn richtlijnen, maar het gaat vooral om de kwaliteit van de pagina, die van verschillende factoren afhankelijk is.

Wie zich bezighoudt met het schrijven van seo-teksten, begint vaak met het doen van een keyword-analyse. Want: de basis van je online strategie wordt gevormd door je zoekwoorden. Met zo’n analyse maak je een lijst van de meest interessante zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden én waar je op kunt scoren, dus woorden die in potentie interessant zijn. Echter is een keyword-analyse alleen niet voldoende, want dat zegt namelijk helemaal niets over de conversie op de pagina zelf. En het zegt ook nog niets over de relevantie, want in hoeverre past dit zoekwoord bij wat bezoekers daadwerkelijk kunnen en willen doen op jouw website?

Tools die je helpen

Er zijn tools die je kunnen helpen om vooraf te bepalen of een keyword sterk is of niet, zoals bijvoorbeeld Google AdWords. Daarmee kun je de concurrentie op bepaalde zoekwoorden achterhalen. Dit is weliswaar op basis van SEA-statistieken, maar zo heb je weer een extra stukje informatie over de potentie, maar nog steeds weet je niet of die woorden ook daadwerkelijk zullen gaan converteren.

Je kunt ook naar concurrenten kijken: probeer te achterhalen welke zoekwoorden zij hebben gekozen en en analyseer hun strategie. Wat leert dat jou? Wellicht geeft het nieuwe inzichten en kun je voor jou relevante zoekwoorden in een andere hoek zoeken. En je kunt ook Google Search Console gebruiken om te achterhalen op welke zoekwoorden jouw site gevonden wordt, hoe vaak je getoond wordt, op welke posities je staat. Dit geeft je goed inzicht in waar potentie zit: op welke zoekwoorden kun je bijvoorbeeld nog wat extra content toevoegen of optimaliseren om net wel in de top-10 te komen.

Webtexttool

Er is nog een tool die je kan helpen om niet alleen zoekmachinevriendelijke teksten kan schrijven, maar die je ook helpt te bepalen welke zoekwoorden voor jou het meest passend en relevant zijn, en die ook daadwerkelijk converteren. Webtexttool maakt deze nogal complexe materie een stuk toegankelijker en geeft tekstschrijvers handvatten om snel een eenvoudig volledig zoekmachine-geoptimaliseerde webteksten te schrijven. En gebruik je deze tool, dan hoef je dus zelf inhoudelijk geen verstand van seo te hebben, want dat zit allemaal ingebouwd in de tool zelf.

Deze tool is inmiddels al door meer dan 15.000 schrijvers gebruikt en allemaal hebben ze hetzelfde doel: makkelijk en snel content optimaliseren om daarmee een hogere ranking in Google te halen.

Seo-teksten schrijven met Webtexttool
Seo-teksten schrijven met Webtexttool

Probeer Webtexttool gratis

Ben jij tekstschrijver en schrijf je ook seo-geoptimaliseerde webteksten? Of heb je juist nog helemaal niet veel verstand van vindbaarheid en wil je daar meer van leren? Dan is Webtexttool wellicht iets voor jou om uit te proberen. Wil jij Webtexttool ook uitproberen? Meld je hier aan en probeer de speciale gratis Dutchcowboys trial van 30 dagen van Webtexttool!

In samenwerking met Webtexttool

© macgyverhh – Fotolia.com.

...

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid