Net als voorgaande jaren heeft Sinterklaas ook dit jaar weer voor een flinke e-commerceboost gezorgd. In de 5 weken voorafgaand aan 5 december heeft de goedheiligman online zo’n € 340,9 miljoen besteed aan cadeaus en andere producten voor pakjesavond. Dit zorgde gedurende die periode voor een weekomzet die 28% hoger ligt dan in een reguliere week. Zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek onder de leden van Thuiswinkel.org.
De laatste cijfers uit de Thuiswinkel Markt Monitor, het kwartaalonderzoek naar de online bestedingen in Nederland, laten zien dat Nederlandse consumenten in de eerste 9 maanden van 2018 gemiddeld € 243,5 miljoen per week online besteden. In de periode tussen 1 november en 5 december wordt er mede dankzij Sinterklaas per week gemiddeld € 311,7 miljoen via internet uitgegeven aan producten en diensten.
Hierbij moet opgemerkt worden dat ook de groeiende populariteit van retailfeestdagen als Singles’ Day en het Black Friday-weekend (inclusief Cyber Monday) hierbij een rol spelen.
“Tellen we de totale online bestedingen binnen de afgelopen vijf weken bij elkaar op, dan komen we op een bedrag van bijna € 1,6 miljard uit,” aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Daarmee breekt Sinterklaas dit jaar opnieuw een record. Maar nu de buitenlandse shopfeesten ook in Nederland nog verder zijn ingeburgerd, verwachten we dat dit record volgend jaar opnieuw moeiteloos gebroken wordt.”
Dit jaar zijn onder andere de volgende cadeaus populair:
Kinderspeelgoed/games:
Gezelschapsspellen:
Muziek:
Boeken:
Films/series:
Parfum: