Online26.01.2016

Review Webtexttool: hoe werkt het?


Een poosje geleden schreven we over Webtexttool, een SEO-tool voor tekstschrijvers. Met Webtexttool wordt je tekst real time gecheckt en kun je je teksten meteen verbeteren. Dat moet natuurlijk getest worden!

Schermafbeelding 2015-12-15 om 09.57.13
Schermafbeelding 2015-12-15 om 09.57.13

Ik besloot de tekst van het artikel ‘Wat gebeurt er met je lichaam als je een kop koffie drinkt‘ in Webtexttool te zetten. Voordat ik begon met aanpassingen, was de optimalisatie score 9 procent. Dat is niet al te veel. Zat mijn tekst dan zo slecht in elkaar?

In de sidebar staan allerlei tips om je tekst te optimaliseren. Super handig, want zo weet je precies welke stappen je moet volgen.

H1 en H2

Als keyword stond ingesteld kop koffie en daar heb ik koffie van gemaakt. Webtexttool geeft namelijk suggesties voor het beste keyword voor jouw tekst. Op het moment dat ik dat deed, werd mijn rate meteen naar 58 procent verhoogd. Wauw! Mijn tekst was al voorzien van een aantal H2 teksten, maar nog niet van H1. Toen ik deze toevoegde, sprong de rate naar 88 procent. Daarna maakte een keyword (koffie) bold en zette ik onderaan een zin met het keyword in italic. Toen stond de teller op 94 procent. Mijn titel was nog te lang, dus daar haalde ik het woord ‘lichaam’ weg en toen sprong de teller naar 100 procent. Het zijn soms relatief kleine aanpassingen om de tekst ook voor zoekmachines te optimaliseren.

Webtexttool is een goede oplossing voor tekstschrijvers en SEO-specialisten om zo goed mogelijk zoekmachine geoptimaliseerde webcontent te schrijven. Op basis van je onderwerp geeft de tool suggesties voor goede keywords en vervolgens geeft hij aanwijzingen om je tekst zo op te bouwen dat hij zo goed mogelijk geoptimaliseerd is.

Schermafbeelding 2016-01-21 om 13.12.54
Schermafbeelding 2016-01-21 om 13.12.54

Conclusie

Ik vind dit een handige en makkelijke tool als je nog niet heel bekend bent op het vlak van SEO, maar ook als je al in een gevorderd stadium bent van je SEO-kennis, kan Webtexttool een handige tool zijn om je teksten nog beter te optimaliseren.

De tool vind ik erg gebruikersvriendelijk en makkelijk te bedienen. Alles staat duidelijk aangegeven en is makkelijk te vinden. Het grote voordeel is hier dat je leert hoe zoekmachine-optimalisatie werkt zonder dat je je moet verdiepen in cursussen of het je veel tijd kost. Bovendien is het programma volledig in het Nederlands en dat vind ik ook prettig. Via de Webtexttool page tracker kun je de optimalisatiescore en positie in Google gaan volgen als je artikel of blog live staat. Handig!

Een tool is nooit perfect en er kan altijd verbeterd worden. Zo ook het geval bij Webtexttool. Het is nog een vrij jong bedrijf en ik weet zeker dat ze in de toekomst nog verbeteringen en veranderingen gaan doorvoeren om hun tool zo nog meer te verbeteren. Het enige dat ik op dit moment mis is een integratie met WordPress of een ander CMS. Nu moet je je tekst nog even knippen en plakken dus. Goed nieuws: Webtexttool is bezig om WordPress-integratie te testen.

Webtexttool heeft een gratis versie die je even kunt uitproberen om te kijken of je de tool wat vindt. Dat vind ik ook een groot pluspunt!

Ben jij tekstschrijver en werk je vaak met SEO? Of heb je juist nog helemaal niet veel verstand van SEO? Dan is Webtexttool absoluut iets voor jou om uit te proberen. Wil jij Webtexttool ook uitproberen? Meld je hier aan en probeer de gratis trial van Webtexttool!

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Webtexttool.

Fotocredit: Fotolia / Marek

...

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid