Online06.02.2018

Retail Nederland let op, conversational commerce komt er aan!


Conversational commerce is geen hype of nieuwe marketing term. Het is serious business en wordt wereldwijd al veelvuldig toegepast. Het zal binnen een paar jaar leiden tot nog minder bezoek aan de fysieke winkels en de verwachting is ook dat bezoek van websites hierdoor zal dalen. De ontwikkeling zal het retail landschap volledig op zijn kop gaan zetten.

Conversational commerce is simpel gezegd het doen van aankopen via één-op-één conversaties. Hierbij wordt dus gebruik gemaakt van messaging, chat of stemtechnologie. De komst van voice, chat en virtuele assistenten in de customer journey staat zeker in Nederland nog in de kinderschoenen. De trein die conversational commerce heet, rijdt echter in een sneltreinvaart door ons retail landschap en je kunt als retailer dus maar beter instappen. Dit wordt immers zonder enige twijfel de grootste ontwikkeling van de komende jaren.

Data

Wat mij betreft gaat het vooralsnog niet zozeer om de vorm (voice of chat) maar veel meer om de klantkennis (data) die je opbouwt, welke je vervolgens in de diverse fases van de customer journey kunt gebruiken. Hier speelt uiteraard kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning een belangrijke rol. Met het opbouwen van data en kennis over gedrag van je klant kun je zeker, kijkend naar de huidige ontwikkelingen, niet vroeg genoeg beginnen. Je kunt immers het gedrag van je klant gaan voorspellen en in zeker zin ook gaan sturen.

Online én offline

Uiteindelijk zul je online en offline goed op elkaar af moeten stemmen. Het gaat steeds meer op echte persoonlijke aandacht die je dankzij data en AI technologieën ook daadwerkelijk kunt bieden. Dit geldt zeker voor de online omgeving, waar nog grote verbeterslagen te maken zijn. Een online bezoeker is geen nummer maar een (potentiële) klant en wil net als in de winkel persoonlijke aandacht. Die kan dus ook de vorm van een geautomatiseerde gesprekspartner (robot) aannemen, eentje die op basis van AI direct het persoonlijke gesprek kan starten en jouw heel snel een persoonlijk aanbod kan doen.

Bijna alle telefoons zijn straks ook stemassistenten. Beeld:\n georgejmclittle - Adobe Stock
Bijna alle telefoons zijn straks ook stemassistenten. Beeld:n georgejmclittle - Adobe Stock

Spraakgestuurde assistenten

Een belangrijke ontwikkeling is dat we van lezen en typen naar een wereld gaan die wordt gedomineerd door luisteren en spreken. Klinkt toch als muziek in de oren! Dit blijkt ook wel uit het feit dat voice wereldwijd enorm groeit. Let wel: de adoptie van voice buiten Europa groeit momenteel harder dan destijds de groei van smartphone en de tablet.

Het is nog een kwestie van tijd voordat wij hier in Nederland ook de meeste zoekopdrachten via onze stem doen. Nu al worden 25 procent van de Google zoekopdrachten in de VS met behulp van voice uitgevoerd. De verwachting is dat eind 2018 maar liefst 1 op de 3 online consumenten in India, VS, China, Brazilië en Mexico een stand-alone digital voice assistant’ (DVA) zoals bijvoorbeeld een Amazon Echo of Google Home bezit. Er komen ook steeds meer apparaten op de markt die kunnen communiceren met Alexa en of Google Home. We weten ook dat de Amazon Echo het bestverkochte Amazon product in de december feestmaand was. Aardig detail is dat deze devices in Nederland nog maar half officieel verkocht worden en in Amerika al lang en breed gemeengoed zijn.

Relatie opbouwen

Ok, voice zit dus in de lift. Het mooiste is dat bedrijven middels spraakgestuurde assistenten eindelijk de mogelijkheid krijgen om daadwerkelijk persoonlijke aandacht te geven aan de relatie die ze hebben met consumenten. Bedrijven zijn in staat om heel natuurlijk en persoonlijk de dialoog in bijvoorbeeld de auto, de huiskamer of de winkel aan te gaan met hun klanten en zo daadwerkelijk een relatie op te bouwen.

Door gebruik te maken van spraakgestuurde assistenten kun je echt iets toevoegen aan de klantrelatie. Dit blijkt ook wel uit onderzoek van het Digital Transformation Institute. Uit het onderzoek onder 5.000 consumenten in de VS, Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland blijkt dat spraakassistentie in de komende drie jaar zal uitgroeien tot de meest gebruikte methode voor interactie met consumenten.

Dit is zo 2000. Beeld: Kzenon - Adobe Stock.
Dit is zo 2000. Beeld: Kzenon - Adobe Stock.

Minder bezoek aan de fysieke winkel en de website!

Het is ook wel logisch want het is toch veel makkelijker op iets te zeggen dan dat je iets via Google moet intypen. Uit het onderzoek bleek ook dat ruim een kwart van de respondenten nu al liever een spraak gestuurde assistent gebruikt dan zelf dingen te gaan bestellen op het internet.

Ook bleek dat 31 procent van de respondenten de voorkeur geeft aan het gebruik van spraakassistentie ten opzichte van een bezoek aan de winkel. Momenteel verkiest 1 op de 5 consumenten spraakassistentie boven een bezoek aan de winkel. Dit percentage zal naar verwachting de komende 3 jaar groeien naar 30%. Mobiele websites en fysieke winkels zullen zeker niet verdwijnen maar ons online gedrag en de functie van de fysieke winkel verandert nog meer.

Nederland

Natuurlijk zullen eerste de grote jongens het initiatief nemen als het gaat om conversational commerce. De verwachting is dat deze komend jaar de Nederlandse markt met spraakgestuurde oplossingen zullen betreden. Goed nieuws, want uit onderzoek blijkt dat we via die methode ook meer bestellen. Het digitale winkelmandje van voice control-gebruikers zit maar liefst tot vijf keer voller in vergelijking met andere online shoppers. Wanneer wij daadwerkelijk net als de Amerikanen op basis van een stemcommando een pak melk of een fles cola bestellen is nog even de vraag, maar het komt eraan.

Via een spraakassistent een betalingen doen en je wekelijkse boodschappen bestellen is toch ook ideaal? Het is makkelijk, je kunt het handsfree doen en een groot gedeelte is volledig geautomatiseerd. Zeker wanneer je de mogelijkheden van Artificial Intelligence combineert met die methode wordt het leven vele malen makkelijker.

[Afbeeldingen © bht2000 – Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Emerce

Dit was Emerce Digital Marketing Live! 2023

Opkomende social media platformen, nieuwe inzichten in de wereld van SEO door de opkomst van AI, inspirerende leadgeneratie-technieken, e-mailmarketing voor gevorderden en een aantal topmerken die hun online marketing st...

Events20.06.2023

Dit was Emerce Digital Marketing Live! 2023

Een recap van een van de grootste digitale marketing evenementen van de Benelux
Emerce eTravel met Roomlr, Expedia, Generator en Facebook

Bas Lemmens, founder van Roomlr, komt naar eTravel 2015. Net als AirBnB staat Roomlr voor de "sharing economy" en hopen zij een verandering teweeg te brengen in de reisbranche. Wie zijn die nieuwe spelers in de reismarkt...

Events21.05.2015

Emerce eTravel met Roomlr, Expedia, Generator en Facebook

Verhoog je conversie met de inzet van gebruikersfeedback

Bij de 6e editie van Emerce Conversion stond het thema A/B testing centraal met keynotes van Pete Komen (oprichter van Optimizely) en Ton Wesseling (A/B-test goeroe). Een onderwerp dat deze dag minder aandacht kreeg is...

Events15.04.2015

Verhoog je conversie met de inzet van gebruikersfeedback

Het tijdperk van digitale verleiding

Tijdens Emerce Conversion 2015 kwam het onderwerp ‘personaliseren’ tijdens verschillende sessies uitgebreid ter sprake. Waar de online marketeer tot twee jaar terug nog druk bezig was met het experimenteren van A/B-t...

Events15.04.2015

Het tijdperk van digitale verleiding

Emerce Engage 11 december in Amsterdam

Engage gaat over de beste strategieën voor organisaties met grote klantendatabases. Via e-mail, social, web en offline kanalen. Nieuwe inzichten en de beste actuele cases rond effectief gebruik van data, intelligent geb...

Events26.11.2014

Emerce Engage 11 december in Amsterdam

Emerce Etravel congres: Het optimaal bedienen van de reiziger

Afgelopen week werden tijdens het Emerce Etravel event de nieuwste trends en ontwikkelingen in de reiswereld getoond. Vraagstukken rondom het succesvol gebruiken van data en het ontwikkelen van goede social media campagn...

Events14.06.2014

Emerce Etravel congres: Het optimaal bedienen van de reiziger

Emerce Engage: The next step in multichannel klantcontact

Tibert Verhagen, associate professor e-business aan de VU Amsterdam, spreekt op Emerce Engage over de belangrijkste drijfveren van customer engagement en toont hoe je hier in de praktijk betere klantcommunities door krij...

Events27.11.2013

Emerce Engage: The next step in multichannel klantcontact

Internationale topexperts Chris Johnson en Christopher Steiner naar Emerce Performance

Chris Johnson, Content Director bij PerformanceIN, het grootste affiliate nieuws & resource portal van de UK, komt naar Nederland om op 21 november tijdens Emerce Performance een visionaire presentatie te geven over de w...

Events07.11.2013

Internationale topexperts Chris Johnson en Christopher Steiner naar Emerce Performance

Verder lezen over Online Shop

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

Nu komt er al veel uit China wat je op Amazon ziet, maar hierbij gaat het echt om spotgoedkope dingen zoals je die ook kent van Temu en Shein.

Online14.11.2024

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Verder lezen over Voice Search

Laat je horen vandaag! Het is Internationale Dag van de Stem

Laat je vandaag horen! Schreeuw het van de daken! Roep het tegen iedereen! Het is de Internationale Dag van de Stem of World Voice Day. Iedereen heeft een stem We hebben er allemaal een. Een stem! De menselijke stem wor...

Nieuws16.04.2021

Laat je horen vandaag! Het is Internationale Dag van de Stem

Voice search heeft komend jaar nog geen grote impact

In de wandelgangen wordt al een hele tijd gezegd dat voice search de next best thing gaat zijn op het gebied van marketing. Maar uit onderzoek van Mondo blijkt niets minder waar. Videomarketing staat namelijk bovenaan de...

Marketing04.09.2019

Voice search heeft komend jaar nog geen grote impact

Videomarketing blijft het goed doen
Voice search: zoekresultaten op eerste pagina van Google zijn relevant

Vanuit SEMrush is er onderzoek gedaan naar de impact van voice search, en daaruit kwamen een aantal opvallende ontdekkingen naar boven. Zo kwamen zowel de Android Smartphones als de Google Home Mini met overwegend organ...

Search18.06.2019

Voice search: zoekresultaten op eerste pagina van Google zijn relevant

Wat moeten we toch met spraakassistenten?

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik, een van Europa's grootste online elektronicawinkels, blijkt dat we als consument geen flauw idee hebben wat we met spraakassistenten aan moeten. Ruim de helft van de ondervraagden w...

Technology13.03.2019

Wat moeten we toch met spraakassistenten?

​Privacy de drempel voor Smart Home-apparaten

Huishoudelijke apparatuur worden doorgaans handmatig bediend. Van het koffiezetapparaat tot de bluetoothspeaker in de badkamer. Maar spraakbediening maakt een steeds grotere opmars. Zogeheten ‘Smart Home-apparaten’ w...

Technology28.12.2018

​Privacy de drempel voor Smart Home-apparaten

Viral: Voice Control in jouw Smart Home​ niet altijd handig​

Met de lancering van Google Assistant in Nederland zal het gebruik van spraakcommando's in Nederland alleen maar verder toenemen. En daar zal later dit jaar ook nog Google Home aan toegevoegd worden. We benoemen nu de di...

Coffee corner03.09.2018

Viral: Voice Control in jouw Smart Home​ niet altijd handig​

Samsung’s slimme speaker is de Galaxy Home

Het kon natuurlijk niet uitblijven dat Samsung ook een slimme speaker ging maken. Het gerucht ging meer dan een jaar geleden al rond dat Samsung dit van plan was en nu wordt het langzaam werkelijkheid. Met de nadruk op l...

Technology10.08.2018

Samsung’s slimme speaker is de Galaxy Home

Bixby, Spotify en AKG speakers
Google Assistent op iOS is er maar kan Siri (nog) niet vervangen

De Google assistent is er eindelijk in Nederland, althans voor iOS-apparaten. Nadat de uitrol 'begonnen' was vorige week moesten iOS-gebruikers nog even wachten, maar vandaag is de app dan eindelijk te downloaden. Na wat...

Online03.08.2018

Google Assistent op iOS is er maar kan Siri (nog) niet vervangen

Elke keer de app openen om te praten werkt gewoon niet