01.07.2018
Online

Rabobank heeft opvallend veel goede app-recensies – maar hoe?

By: Patrick Smeets

BlogOnline

Een aantal gebruikers op Twitter zijn een discussie begonnen over de Rabobank-app. Specifiek over de beoordelingen die de app heeft ten opzichte van de concurrerende bank-apps. Het probleem van de Twitteraars is dat de cijfers blijkbaar niet kloppen. De Rabo app heeft meer dan 100.000 reviews en een positieve score, terwijl de ING en ABN-apps respectievelijk 3000 en 1500 beoordelingen hebben. Let wel: dit zijn allemaal iOS-beoordelingen.

Dat is opvallend, want gebruikers houden niet van het beoordelen van apps en met een score van 108.000 ligt de Rabo-app dichter bij Spotify en Instagram (133K en 189K) dan bij de concurrenten. Dan is het voor de internet-Sherlocks bekeken zaak: die recensies zijn gekocht. Dat kan niet anders. En als fucking Alexander Klöpping zegt dat het zo is, dan moet het wel waar zijn.

Betere plaatsing heeft geholpen

Los van dat ik niet weet wie Klöpping de bankapp-politie heeft gemaakt is het verschil in cijfers opvallend. In een reactie zegt de Rabobank tegen het AD dat ze in het derde kwartaal van vorig jaar de rating-optie op een betere plek in de app hebben gezet en dat ze een koppeling met Apple’s App Store hebben gemaakt. Dat laatste zorgt voor drie uitnodigingen per jaar om de app te beoordelen. Volgens de woordvoerder van de Rabobank heeft dat er voor gezorgd dat het aantal reviews in drie maanden van 11.000 naar 85.000 is gegaan én dat de app beduidend beter gerecenseerd werd. Dat laatste omdat mensen nu ook sterren konden achterlaten als ze wél tevreden waren met de app. Dat kun je manipulatief noemen, maar als dit de oorzaak is van het grote aantal recensies hebben ze het goed gedaan.

Als je dan door de recensies heen begint te scrollen (ik heb het een maand of vier volgehouden) is er in eerste instantie in elk geval geen patroon te herkennen: elke dag zijn er tussen de één en pakweg tien beoordelingen, elke keer dat de Rabo een update heeft gedaan die problemen veroorzaakt werd het tijdelijk één-ster-dag en de recensies variëren tussen korte boodschappen, complimenten en mensen die denken dat ze de klantenservice aan het mailen zijn. In andere woorden: ziet er heel normaal uit, op het aantal na.

Zinloos gekocht

Het is een beetje een vreemde discussie, want hij lijkt vooral begonnen door mensen die zich de Rabobank app herinneren als een prul die nauwelijks werkte en echt niet kunnen geloven dat het nu positief wordt beoordeeld. Nu zal ik vooringenomen zijn, want ik gebruik de app zelf ook en ben er inmiddels meer dan tevreden over. Wellicht dat iemand echt kan bewijzen dat de Rabobank ratings heeft gekocht, maar tot dat moment is het vooral een vreemde beschuldiging. Wat zou de Rabobank er aan hebben om de beoordeling te beïnvloeden? Als je op ‘bank’ in de App Store zoekt krijg je eerst de ING, dan de ABN en dan pas de Rabo, ondanks het verschil in beoordelingen.

Als ze dus al beoordelingen gekocht hebben, dan hebben ze er niet enorm veel aan gehad in dat opzicht. Het blijft opvallend hoe ze met een marktaandeel van tussen de 25 en 30 procent in Nederland zo veel recensies kunnen hebben, maar het lijkt aan alle kanten zo zinloos om dat te doen dat het verhaal van de Rabobank zelf dan net zo goed waar kan zijn. Zo lang niemand harde cijfers heeft lijkt dit dus vooral veel gedoe om niets.

[Afbeeldingen © NicoenNino – Adobe Stock]

Share this post