De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Ben je een beetje creatief en wil je je uitspattingen verkopen, dan kun je natuurlijk naar Marktplaats gaan, maar hét bekende platform voor originele cadeaus en andere zelfgemaakte artikelen dat is toch echt Etsy. Toch lijkt het gezellige creabea-imago van het platform niet helemaal te passen bij het hart ervan. Kopers voelen zich gedwongen om dingen te doen waar ze niet achter staan.
Gratis verzending
Het gaat om het aanbieden van gratis verzending. Het is een van dé manieren waarop online verkoopplatforms met elkaar concurreren, dus het is niet heel verrassend dat ook Etsy dit mogelijk wil maken. Echter is het niet Etsy dat opdraait voor de kosten van het gratis aanbieden van verzenden, dat zijn de kopers. Die zitten daar op zijn zachtst gezegd niet zo op te wachten.
Dat komt omdat de nieuwe verzendoptie van gratis verzenden ook met een ander fenomeen gepaard gaat: artikelen en shops die gratis verzendkosten bij aankopen boven de 35 dollar aanbieden, krijgen voor Amerikaanse klanten voorrang in de zoekresultaten.
Amerika
Op 30 juli moet de nieuwe regeling ingaan in Amerika, maar pas een paar dagen geleden kregen Etsy-verkopers een mail van de CEO van Etsy met het verzoek de verzendkosten deel te laten zijn van de verkoopprijs. Dan zouden het dus niet de verkopers zijn die voor de kosten opdraaien, maar alsnog de kopers. Volgens het platform kopen Etsy-bezoekers 20% eerder iets als het gratis verzending biedt.
Verkopers hebben problemen met de regeling, mede omdat ze zich gedwongen voelen om ‘niet-competitieve prijzen’ te voeren. Verkopers zitten niet op Etsy om keihard te concurreren: hun producten zijn juist anders gemaakt dan die van de grote ecommerce-spelers als Amazon en Ebay. Verkopers voelen zich gedwongen om hun prijzen te verhogen, immers worden ze anders pas onderaan de pagina getoond, in tegenstelling tot de mensen die wel gratis verzenden aanbieden.
Klagende verkopers
Het is niet de eerste keer dat de relatie tussen Etsy en de verkopers negatief in het nieuws is. In 2015 schreef Grace Dobush al dat verkopers te weinig invloed hebben in hoe hun winkel eruit ziet en dat één klacht er al voor kan zorgen dat je hele betaalaccount wordt bevroren.
Geeft iemand ook nog aan dat er auteursrechten worden geschonden, dan kun je al verkoper rekenen op het moeten sluiten van je winkel, nog voor dit ook maar goed is onderzocht, aldus Grace. Er zijn in de afgelopen jaren meerdere soortgelijke blogs verschenen van ontevreden verkopers. Het lijkt erop dat Etsy er goed aan zou doen om verkopers meer te betrekken bij het maken van beslissingen, al is natuurlijk nooit iedereen blij met veranderingen.
Verder lezen over Creativiteit
Technology19.06.2024
Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival
Video12.06.2024
YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen
Online26.03.2024
5 voorbeelden van OpenAI’s Sora die je zullen verwonderen
Media22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"Events10.02.2023
Begin vast te tekenen: WK doodlen dit jaar in Amsterdam
Technology26.12.2022
Kunstenaars protesteren op social media tegen werkinpikker AI
Online15.08.2022
6 AI-websites om je leven en werk veel makkelijker te maken
Social Media02.08.2022
Pinterest introduceert app Shuffles om moodboards te maken
Verder lezen over Online Shop
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024