Online03.01.2015

Postcrossing


Mooie paradox: dankzij internet worden er bijna geen ansichtkaarten meer verstuurd, dankzij internet is er een revival van postcards.

Opgeslagen heb ik het helaas niet, maar in 1987 verstuurde ik mijn eerste e-mailtje.

Het vertrok vanaf een
DOS terminal via het Amsterdamse NEABBS en het Fidonet naar een een apenstaart in de Verenigde Staten.

De woorden verlieten letter voor letter via een krijsend akoestisch modem het gifgroene scherm.

Ze vormden een vraag over iets met computers aan een Amerikaanse hoogleraar. Wonder, oh wonder, pure extase, toen er de volgende dag een antwoord arriveerde.

Internet werkte! De hele wereld werd er mee aan elkaar geknoopt, en we weten allemaal wat er van geworden is, bijna 30 jaar later.

Postcrossing - 2
Postcrossing - 2

Met alle zegeningen die het ons gebracht heeft, is er onvermijdelijk een aantal dingen verdwenen.

Kerst- en Nieuwsjaarkaarten bijvoorbeeld versturen we steeds minder, want u en ik doen dat steeds meer via sociale media, of e-mail.

Ansichtkaarten, idem dito. Weet u nog wanneer u de laatste ansichtkaart verstuurd of ontvangen heeft?

Ik wel, gisteren, een stuk of vier. Ze arriveren tegenwoordig weer iedere dag, van wildvreemden uit alle hoeken en gaten van de hele wereld.

Met exotische postzegels en prachtige stempels, en allerlei handschriften.

Dankzij een mooie paradox, want de wedergeboorte van dat kaartenverkeer – we versturen er net zo veel als dat we er ontvangen – hebben we te danken aan internet.

Het heet ‘
postcrossing‘ en postcrossing.com is het zenuwcentrum van dat leuke initiatief.

Je haalt er een ID en een adres op, en je kan aan de slag.

Voor je het weet ben je bezig met kaarten te versturen naar nieuwe vrienden in alle windstreken, en er komen er net zo veel terug.

Wees gewaarschuwd: het is verslavend.

Binnen een mum van tijd is het prikbord in de keuken vol en kun je er een muur mee gaan behangen.

Maar leuk!

Leon Krijnen

Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com

...

Verder lezen over Online Marketing

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming